Indstilling KL Goliath 18KW

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
levi

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af levi »

Hvor stort er dit hus Haderslev, det kan jo også være at stokeren er for lille ?

LarsHS
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 feb 2007 09:07
Mit fyr: Goliath 18 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6 ton +1000 L olie
Geografisk sted: 25 km. øst for Esbjerg

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af LarsHS »

Hej Haderslev

Lige en ny opdagelse fra mit fyrrum.
I går rensede jeg fyret da jeg efterhånden syntes at den var lidt langsom til at komme op på mine indstillede 66 grader.
Under normale forhold starter den ved 64 og når så lige at falde en ekstra grad eller max.2 afhængig af varmeforbrug.
Derefter er den ret hurtig oppe på 66 hvorefter den lige når 67-68 inden den falder igen. Dette er hos mig normal drift.
På det seneste har temp været lidt langsom til at vende og var nogle gange helt nede på 60 inden den stiger igen og var så en to-tre evigheder om at nå setpunkt. ( jeg ved godt at alt er lang tid når man venter). Mit varmeforbrug er ret konstant mellem 2,5-4 kw, så ingen ændringer der.
Tilbage til opdagelsen. Under rengøringen havde jeg støbejernsringen ude. (sidder med fire X seks mm bolte).
I kammeret hvor luften blæses ind og fordeles rundt under ringen var der en ikke uanseelig mængde halvbrændte piller som forhindrede luften i at fordele sig.
Måske skulle du lige se om det også er en del af dit problem.

Mvh Lars
Haderslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Haderslev »

levi skrev:Hvor stort er dit hus Haderslev, det kan jo også være at stokeren er for lille ?
Jeg vil sige, at ligenu er fyret vel lidt for stort, vi har købt et nedlagt landbrug, hvor stueetage har gulvvarme (ca. 100m2), derudover er der 2 yderligere radiatorer tilsluttet på stueetagen (ca.30m2), 1 radiator på 1. sal, 2 radiatorer i udhuset. Meningen er at der i løbet af vinteren skal laves varme på 1. salen (4-5 radiatorer mere, udover den ene, ca. 70-80m2), samt at udhuset på et tidspunkt skal have gulvarme istedet for de 2 radiatorer (ca.50m2). Jeg snakkede med min gamle vvs-mand, han og vvs-eksperten i Rødekro, sagde at jeg skulle have Goliath i stedet for KL15.
Haderslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Haderslev »

LarsHS skrev:Hej Haderslev

Lige en ny opdagelse fra mit fyrrum.
I går rensede jeg fyret da jeg efterhånden syntes at den var lidt langsom til at komme op på mine indstillede 66 grader.
Under normale forhold starter den ved 64 og når så lige at falde en ekstra grad eller max.2 afhængig af varmeforbrug.
Derefter er den ret hurtig oppe på 66 hvorefter den lige når 67-68 inden den falder igen. Dette er hos mig normal drift.
På det seneste har temp været lidt langsom til at vende og var nogle gange helt nede på 60 inden den stiger igen og var så en to-tre evigheder om at nå setpunkt. ( jeg ved godt at alt er lang tid når man venter). Mit varmeforbrug er ret konstant mellem 2,5-4 kw, så ingen ændringer der.
Tilbage til opdagelsen. Under rengøringen havde jeg støbejernsringen ude. (sidder med fire X seks mm bolte).
I kammeret hvor luften blæses ind og fordeles rundt under ringen var der en ikke uanseelig mængde halvbrændte piller som forhindrede luften i at fordele sig.
Måske skulle du lige se om det også er en del af dit problem.

Mvh Lars
Hej Lars,

nu skal jeg godt nok til juletamtam med familien om lidt, men det at pille den ring af, var måske ikke nogle dårlig idé, det vil jeg prøve imorgen.

Et eller andet er der jo nok galt, fyret har jo været oppe på 65 grader tidligere, men ligger lige nu på 48 grader :(

mvh

Thomas
Haderslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Haderslev »

Hej Lars,

jeg prøvede at gøre rent under klokken ved den var fuld af aske, så nu er den også ren. Men temperaturen ligger stadig ved de 48 grader:(

Jeg mangler stadig at pille krandsen af, det prøver jeg lige !

mvh

Thomas

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Lau »

Se, jeg syntes faktsk det er rigtigt spændene det her!

Spændt på hvad der ender med at ske! :great: Er næsten træt af ikke at bo i nærheden af dit fyr, ville sgu gerne lige se det icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af soc »

Hvad er indstillingen på din shunt? Har den sat sig fast?
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif
Haderslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Haderslev »

Nå nu er der kommet lidt mere gang i den efter rengøringen, jeg kan fyret op på 58-60 grader, men der mangler stadig noget.

Jeg har endnu ikke gjort rent under krandsen, nu vil jeg lige se hvordan det går.

Jeg har lånt et røgtemp.måler, temp. er ca. 175 grader.

Til soc, shunten er det den der ligner en termostat, eller hvordan ser sådan en ud, har ikke forstand på det :( Hvis det er den så har jeg prøvet af dreje på den nu.
Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af soc »

Shunten er en kortslutning der forbinder fremløb og returvand. For at sikre at retur vandet ikke har større diff end 15 grader. Det kan være at din kedel køles ved at der kommer for koldt vand retur fra huset.

Det kan være at din shunt er helt åben/lukket og alt varmt vand ryger ind i hus og kommer afkølet tilbage.

Ja den ligner en termostat.

Prøv at give den massage på pinden (tag termostaten af).

Evt luk helt for vand ind i huset og se om kedlen ikke kommer op i temp.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif
Haderslev
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Indstilling KL Goliath 18KW

Indlæg af Haderslev »

Hvis jeg mærker på fremløb og retur er fremløbstemp. noget højere end retur.

Jeg har fået fyret op på 65 grader nu, ved at ændre på indstillingerne:
u1 65
u2 15
u3 30
u4 20
u5 10

Jeg synes godt nok det er underligt, at fyret skal have disse indstillinger i forhold til hvordan de andre Goliath ejere har deres fyr indstillet.

Besvar