Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forskel på åben & lukket ekspantion

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
sønderjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16 okt 2007 16:49
Mit fyr: Passat c1 med Cap styring
Areal: 163
Brændsel: R/W
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 21,0
Årligt forbrug: 6,4
Geografisk sted: Åbenrå
Kontakt:

forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af sønderjyden » 18 dec 2007 14:44

Hej Forum
Jeg vil gerne vide hvad forskellen er imellem lukket og åben ekspantion " beholder" da jeg lige nu køre med åben, jeg har svært ved at udlufte mit sytem, engang imellem banker det helt vil i mit rørsytem, og så skal jeg bare skrue lidt op for en enkelt radiator, og så er der ro, men hvordan udlufter man et komplet varme sytem?

MVH
sønderjyden


Lindelund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 sep 2007 21:14

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Lindelund » 19 dec 2007 21:13

Uden at være nogen form for ekspert, vil jeg mene du skal slukke for cirkulationen (ifølge min smed der lige har lavet alt rørføring fra nytfyrrum i stald, til stuehus. Derefter skal du startemed at lufte den "øverste" radiator i huset. Bare en tommelfinger regel :great:

Det er svært at give et endeligt svar når man ikke kender den konkrete installation.

Held og lykke.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Claus Birth » 19 dec 2007 23:57

Hej sønderjyden!
Som Lindelund skriver, er det en udemærket fremgangsmåde, til udluftning af systemet.
Forskelle på åben ekspansion og lukket er: Man skal have åben, ved kedel for fast brænsel. Vandtrykket i anlæg med åben ekspansion er oftes lavere, da et lukket jo let lader sig komme op på tryk svarende til 10-25meter vandsøjle. Ved højt tryk komprimeres luften og fylder dermed mindre, og lader sig lettere blive problemfrit mht. luft.
Håber det er til at forstå.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Tgun » 20 dec 2007 17:15

Når det er et lovkrav om at der skal være åben ekspansion ved fastbrændselsanlæg, er det udelukkende af sikkerhedsmæssige årsager. Ved fyring i fastbrændselskedler er der risiko for at kedeltemperaturen bliver for høj og at kedelvandet kan begynde at koge. Den evt. opståede store udvidelse af kedelvandet og evt. damp skal uhindret kunne komme ud via den åbne ekspansion, for at undgå at kedlen ryger i luften. Derfor er der også krav til at rørføringen skal gå fra kedel direkte op til den åbne ekspansion, uden nogen former for afspærring (kuglehaner osv.) og nedadgående rørføring. Jeg kan tydelige huske for nogle år siden, en episode i Jylland, hvor en salamanderkedel drog gennem taget og landede et stykke fra udhuset.
Det murede udhus var totalskadet. Årsagen til denne hændelse var en ulovlig kedelinstallation.
Når mange gerne vil have lukket ekspansion, er det fordi kedelvandet således ikke kan fordampe. Derved er behovet for påfyldning af vand meget sjældent.
Mht. udluftning af et lukket anlæg har jeg altid brugt følgende:
Sluk for cirkulationspumpen.
Når du fylder vand på, så husk at tømme påfyldningsslangen for luft. Ellers skal du bøvle med det senere.
Sørg for at der rigeligt med vandtryk på kedelanlægget, jeg plejer dog max. at fylde på til 2,5 bar. Der er ingen grund til at komme op i nærheden af sikkerhedsventilens åbningstryk på 3,5 bar. Så kan du få bøvl med at den ikke kan lukke igen og at du bliver nødt til at skifte den ud.
Start med udluftning fra kedelen og fortsæt til du når den fjerneste radiator. Husk at åbne for radiatorventilen når udlufter ved en radiator. Så kan evt. luftlommer i fremløbet komme med ud.
Husk hele tiden under udluftningen at efterfylde anlægget med vand, så der ikke påny kommer luft i anlægget.
Hvis der er rør på loftet, sidder der formentligt nogle luftpotter, som også skal luftes ud.
Hvis der 1.sal på huset. Start udluftningen i stueetagen og slut på 1.salen.
Du kan risikere at skulle lufte ud flere gange for at komme af med al luft, alt efter hvor fornuftigt rørføringen i centralvarmeanlægget er udført.
Når du er færdig med udluftningen, husk at justere vandtrykket i anlægget til ca. 1,0 bar. Det er rigeligt, svarer til 10 meter vandsøjle. Om nødvendigt evt. tappe vand at anlægget til ca. 1,0 bar.
God fornøjelse.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

sønderjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16 okt 2007 16:49
Mit fyr: Passat c1 med Cap styring
Areal: 163
Brændsel: R/W
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 21,0
Årligt forbrug: 6,4
Geografisk sted: Åbenrå
Kontakt:

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af sønderjyden » 21 dec 2007 15:01

Tgun skrev:Når det er et lovkrav om at der skal være åben ekspansion ved fastbrændselsanlæg, er det udelukkende af sikkerhedsmæssige årsager. Ved fyring i fastbrændselskedler er der risiko for at kedeltemperaturen bliver for høj og at kedelvandet kan begynde at koge. Den evt. opståede store udvidelse af kedelvandet og evt. damp skal uhindret kunne komme ud via den åbne ekspansion, for at undgå at kedlen ryger i luften. Derfor er der også krav til at rørføringen skal gå fra kedel direkte op til den åbne ekspansion, uden nogen former for afspærring (kuglehaner osv.) og nedadgående rørføring. Jeg kan tydelige huske for nogle år siden, en episode i Jylland, hvor en salamanderkedel drog gennem taget og landede et stykke fra udhuset.
Det murede udhus var totalskadet. Årsagen til denne hændelse var en ulovlig kedelinstallation.
Når mange gerne vil have lukket ekspansion, er det fordi kedelvandet således ikke kan fordampe. Derved er behovet for påfyldning af vand meget sjældent.
Mht. udluftning af et lukket anlæg har jeg altid brugt følgende:
Sluk for cirkulationspumpen.
Når du fylder vand på, så husk at tømme påfyldningsslangen for luft. Ellers skal du bøvle med det senere.
Sørg for at der rigeligt med vandtryk på kedelanlægget, jeg plejer dog max. at fylde på til 2,5 bar. Der er ingen grund til at komme op i nærheden af sikkerhedsventilens åbningstryk på 3,5 bar. Så kan du få bøvl med at den ikke kan lukke igen og at du bliver nødt til at skifte den ud.
Start med udluftning fra kedelen og fortsæt til du når den fjerneste radiator. Husk at åbne for radiatorventilen når udlufter ved en radiator. Så kan evt. luftlommer i fremløbet komme med ud.
Husk hele tiden under udluftningen at efterfylde anlægget med vand, så der ikke påny kommer luft i anlægget.
Hvis der er rør på loftet, sidder der formentligt nogle luftpotter, som også skal luftes ud.
Hvis der 1.sal på huset. Start udluftningen i stueetagen og slut på 1.salen.
Du kan risikere at skulle lufte ud flere gange for at komme af med al luft, alt efter hvor fornuftigt rørføringen i centralvarmeanlægget er udført.
Når du er færdig med udluftningen, husk at justere vandtrykket i anlægget til ca. 1,0 bar. Det er rigeligt, svarer til 10 meter vandsøjle. Om nødvendigt evt. tappe vand at anlægget til ca. 1,0 bar.
God fornøjelse.
Hej Torben
Tak for dine gode råd, jeg går igang med udluftning i forbindelse med rensning af fyret

MVH
sønderjyden


sønderjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16 okt 2007 16:49
Mit fyr: Passat c1 med Cap styring
Areal: 163
Brændsel: R/W
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 21,0
Årligt forbrug: 6,4
Geografisk sted: Åbenrå
Kontakt:

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af sønderjyden » 01 okt 2008 16:06

Hej Forum

Så er jeg kommer over mit problem med luft i systemet, jeg har monteret ny pumpe Alpfa 2 samt, monteret automatiske udluftere på loftet, disse sidder i toppen på et rør ca 1 m over øverste radiator både på frem og retur, så nu køre det bare.
ellers tak for de mange fine forslag. :)

MVH
Sønderjyden

stege
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:14
Mit fyr: goliath kl 18
Areal: 100m2
Brændsel: piller/træflis
Dagligt forbrug: 20-25 kilo
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: stege møn

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af stege » 10 dec 2008 21:24

har lige fået kl goliat stoker for 14 dage siden 18 kw
har haft skorstensfejer på besøg og kontroller alt er ok men nu mangler han en godkendelse på lukket ekspantion ?? har kigget i alle mine papire og ka ikk finde noget om det hvor får jeg en kopi af den henne

Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Jamy » 10 dec 2008 21:41

stege skrev:har lige fået kl goliat stoker for 14 dage siden 18 kw
har haft skorstensfejer på besøg og kontroller alt er ok men nu mangler han en godkendelse på lukket ekspantion ?? har kigget i alle mine papire og ka ikk finde noget om det hvor får jeg en kopi af den henne
Det eneste det står om det i manualen er på side 3 nederste diagram.
"maximal working pressure (MPa) 0,2"
Det er jo kun 2 bar, så kan den tåle en lukket ekspantion?
Jacob Mygind

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af MichaelK » 10 dec 2008 22:55

Hej

Jeg tror heller ikke den er godkendt til lukket ekspansion! - Men jeg ved det ikke.
Prøv at spørge Aastrup. Han har en godkendt 25 KW model, måske han ved det?

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: forskel på åben & lukket ekspantion

Indlæg af Claus Birth » 10 dec 2008 22:57

Hej stege!
Bor du i Stege eller er du god til at stege?
Tillykke med den nye kedel, for at gøre det lettere for os andre at hjælpe er det bedst du udfylder din profil mere fyldestgørende, som os andre.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.


Besvar