Gode erfaringer med Kl combi?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
zippen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 sep 2007 02:50

Gode erfaringer med Kl combi?

Indlæg af zippen »

Jeg har læst næsten alle trådene herinde under KL, og kan se at der kører en del KL versus Benekov. Det kan jeg i princippet ikke bruge til så meget. Jeg savner nogle erfaringer med KL Combi fra nogen der har fyret - gode eller dårlige erfaringer.

Jeg ønsker ikke at starte en ny Benekov/KL debat, men vil gerne høre, om det er det værd at spare de mange penge som f.eks. et Benekov koster frem for f.eks. KL.

Fra liagros billeder (se http://www.nettokedler.dk/kl/ ), er der jo en forskel på de to produkter, men spørgsmålet er, er det virkeligt så slemt? Eller er det meste ikke noget man selv kan udbedre med lidt fingersnilde?

Jeg har ikke selv et stokeranlæg endnu men har nogle favoritter. Synes dog ikke det vil være så fedt at investere ca. 50.000 eller derover i et mærke-anlæg, hvis der er mere økonomi i at køre med et der måske er knap så godt.

Lad mig lige skitsere hvad jeg mener:
1. Jeg investerer i et anlæg til 50.000 der har en holdbarhed på f.eks. 20 år.
eller
2. Jeg investerer i et anlæg til 25.000 der har en holdbarhed på f.eks. 8-10 år. Derefter ville jeg skulle investere i et nyt anlæg igen, men måske er der imellemtiden kommet et endnu bedre fyr på markedet....!

Hvad ville i gøre - alle i erfarne stokerfyrere?

Jeg synes simpelthen der er så meget at tage hensyn og stilling til, at jeg er ved at give op. Det er mange penge der er på højkant, og det er sindsygt svært at træffe en beslutning som førstegangskøber.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

jeps det er meget svært at vælge.... for der såmænd mange gode stokere på markedet.. :great:

men jeg er ikke i tvivl om hvad der er det rigtige :shock: nemlig at få et anlæg der er godkendt... ellers kan man få problemer med godkennelse :shock:

som der er nu.. kan man få godkendt nogle anlæg uden godkenelse..

efter april næste år kan et anlæg ikke godkennes af skorstensfejer med mindre det er godkendt....

så hvis man kommer til at købe et uden godkenelse og hvem ved vil sælge det igen efter april næste år.... tja så.. er det ikke noget værd ... da det ikke kan godkennes igen af skorstensfejer..

***************************************************************************

så når du finder den model du synes der passer til dig og dit hus...
så er det bare at spørge forhandlern hvor man kan komme ud og se det omtalte anlæg..
der er mange ting man kan få styr på ved sådan et besøg...
hvor dan er det at bruge....f.eks styring,rensning,påfyldning,rensning,måske gode tips til fyret,,,,,

+ mange andre ting...måske indretning af fyrumet. hvor meget fylder det når det er hverdag i fyrrumet...

måske fifs om forskelig brændsel...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek »

Hej zippen

Jeg er til model 2 !!
Jeg vil hellere skifte om xx år hvis det skulde viser sig at det rent økonomisk kunde svare sig, jeg ville være ked af at være gift med et dyrt anlæg mange år ud i fremtiden !!
Så hellere et anlæg der er hurtigt tjent hjem! Og som du selv er inde på, brænder/kedel osv. bliver bedre og bedre så hvem ved hvad fremtiden bringer :)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/
zippen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 sep 2007 02:50

Indlæg af zippen »

Hej thy

Tak for den information. Ja det gør jo så, at der automatisk bliver tyndet lidt ud i udvalget.

Hvad er det for en godkendelse du mener. Er det Teknologisk Institut's?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

tja det er i hvert fald en god start...

der vil sikkert komme mange flere på deres liste her i efteråret og vinter :great:

nu er der jo helt sikkert nogen der bliver sure når jeg siger sådan :roll:

men jeg vil ikke anbefale nogen at købe ikke godkendte stokere...

desvære er det dyrt at få godkendt et fyr ved DTI og desvære er testen ikke altid helt retfærdig da det lige skal spille max lige den dag :shock:
og ja det er jo synd hvis en mindre produsent lige er lidt uheldig lige den dag... så er det jo mange penge.. hvis der lige er en fejl den dag.. så er det for fra..

derfor et et anlæg der er testet som regl dyrere :roll:

spørg din skorstensfejer hvis du bliver i tvivl om et anlæg kan godkennes :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Vi har vel alle set reklamen i TV med A mærkede hvidevarer.
Kunden spørger om prisen, får prisen at vide og beder om den billigste.

Ja, det blev så den "dyreste" der var den billigste :)

Det samme kan sagtens gælde når vi snakker stokere.

Når vi så snakker godkendelse og om det at skifte ud om nogle år.
Thy er inde på det, så står man med en billig stoker der ikke kan sælges fordi den ikke kan godkendes - hvor meget har man så sparet?


Så skal vi snakke virkningsgrad :)
Nogle er testet i tyskland og andre på DTI i dk.
De er testet efter forskellige metoder hvilket gør de IKKE kan sammenlignes direkte fordi der ikke er diverse varmetab ikke er regnet med i den tyske (mener det gælder test ved TÜV)

Så skal vi også lige have med at når DTI tester anlæg der fyrer med korn, kræver de ikke noget specielt af kornet. Det betyder at man kan tørre kornet anlægget skal testes på ned til 8%
Normalt indeholder godt korn vel omkring 16 %
Det vil også give et skævt billede.

Det er ikke nemt :)

Om der er 3% forskel i virkningsgraden skal du ikke gå så højt op i. På årsbasis betyder det ikke så meget.
MvH Ulrik©
levi

Indlæg af levi »

Der er en del forvirring om dette emne "godkendte kedler".

Loven siger at produktet skal være En 303-5 klasse 3 godkendt, og hvis produktet ikke er det - så bliver det kasseret når de nye regler træder i kraft - dog ikke med tilbagevirkende kraft.

Kl og mange andre stokere ER En 303-5 klasse 3 godkendt, men ikke testet på DTI.

Derfor er fyret stadig godkendt, og overholder samtlige regler der er for mindre fyrede fyringsanlæg i Danmark. = Bliver ikke kasseret.

En test på DTi er der mange meninger om, men desværre kan man nemt manipulere med resultatet som Ulrik skriver, og det afholder nok en del fra at få testet deres produkt der.

Hvis man skal have en Test skal det være ens for alle, og produkterne skal testes ens, og af de samme personer - sådan er det ikke idag. - Derfor vælger mange importører/Producenter ikke at teste deres produkt, selvom de ved de har et godt produkt.

Baxi er f.eks testet på DTI - men alligevel er der eksempler på at kedler bliver utætte efter ca. 6 år...

Dvs. En test er egentlig ikke en kvalitetssikring der garanterer lang levetid, det er udelukkende for at finde en virkningsgrad på det PÅGÆLDENDE TIDSPUNKT - det er som tidligere skrevet pænt misvisende, for den virkningsgrad man kan fremprovokere på DTI er meget ofte ikke den samme man har når produktet bliver monteret hjemme hos fru Hansen og for alvor bliver sat på prøve.

I dette forum mener mange at DTI`s test er en kvalitetstest - det er jeg stærkt uenig i - det er UDELUKKENDE en virkningsgradstest.
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B »

Hej
hvis jeg skulle ud og købe nyt anlæg ville jeg gå efter noget der tager alt hva der bliver smidt i den. jeg har lige købt nyt brugt til 4000 kr som så osse kan tage savsmuld som den gamle ikke kunne, og så har jeg gratis varme hele vinteren, da jeg kan få savsmuld til hele fyrrings sæsonen, jeg har indtil videre i år kun købt et ton tørvepiller, så det er fint nok til mig.
men der er et ordsprog jeg kan ikke huske det helt nøjagtig huske det men
Glæden over en billig ting holder sjælent længere end ærgelserne over det ikke virker optimal eller noget i den retning
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Klaus »

Glæden over det sparede er sjældent så lang som ærgelsen over den dårlige kvalitet...

Men er du i tvivl så prøv at tage ud og kikke på anlæg i drift, der er sikkert mange brugere i nærheden af dig,herinde der vil vise frem.
Du må også gerne udfylde din profil, det kunne jo være din nabo har alle guldkorn :wink:
En anden ting der er vigtig som førstegangs køber, er du lige hører dig omkring ang hvordan servicen er, hvis du ikke har fingersnilde og mulighed for at selv transportere fyret, er det jo nok ikke godt nok hvis det bare sender en ny del hvis fyret bliver defekt, eller det skal leveres tilbage for en evt reperation ! Syntes jeg.. 8)

Besvar