Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 14 jan 2012 11:07

leo-pol » 13 Jan 2012, 19:15 skrev: Ja da... Det er en model hvor tank og snegl/motor er lavet speciel til at køre flis... Og alt andet der kan fyres gennem sneglen... Den skulle æde alt.... Den har en ekstra stor tank i forhold til de andre af ksm's modeller som er på 1m3... Den kan også køre fastbrændsel.... Mvh leo-pol
Leo-pol
Hvad tror du din fætter skal have for sådan et sæt?
Det lyder lidt interessant -
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Albert » 14 jan 2012 17:17

KA Larsen,se i køb og salg.

Det er leo-pol,der har "fætteren" til salg icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af leo-pol » 14 jan 2012 20:33

hey........ jeg skrev 40-45k i salgs-indlæget.. hvor de 40k var ment hvis der var en køber der ikke ville have den ekstre blæser med styring... men vil da selvfølig helst sælge det komplet og jeg syntes da også selv at prisen er i underkanten da det er halv pris af nypris.....så det er prisen.....
men kom og lur på det...... det er sku en lækker stoker, men jeg skal fremover kun køre fastbrændsel og der vil jeg helst have en forgasnings-kedel.....

link..... viewtopic.php?f=28&t=12569

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 15 jan 2012 11:43

Albert » 13 Jan 2012, 08:30 skrev:Der er ikke nogen hindring for at bygge en brænder på din Orlan,eneste krav er at brænderen er godkendt,og fejeren kan godkende sammenkoblingen,men det er ikke den bedste løsning.

Hvis du starer med at ofre 8 - 9000 kr på noget papiruld i hulmuren,vil dit varmebehov falde betydeligt,og du vil lettere kunne vurdere hvilken løsning der dækker dit behov.

Et forbrug på 35 rm.træ lyder lidt voldsomt,medmindre det er grantræ.
I mit gamle hus på 240 m2,ikke for godt isoleret, bruger jeg,hvis det er bøg,22 - 24 rm,og med fyr bruger jeg 26 - 28 rm.
Med det aktuelle vejr skal jeg kun fyre 1 gang i døgnet,i et 18 kw fyr med 800 l tank.

Det er mange gange du skal fyre,og med en tank på 3000 l. der er godt isoleret, burde der vel være varme et par døgn,med det vejr vi har nu.

Jeg ville nok beholde både Orlan og tank,og så koble et andet anlæg på,der kan brænde flis,så kan du jo skifte efter behag,og med en gang isolering i hulmuren,vil der blive noget længere mellem fyringerne i trækedlen.

Jeg synes det er heldt vildt så mange gode forslag der kommer herinde - der er virkelig stof til eftertanke... :roll:

Albert
Jeg synes det er en rigtigt godt input du kommer med - det har fået mig til at tænke i en helt anden bane: Hvad nu hvis jeg skifter de 5 rigtig dårlige vinduer mod vest, samt den utætte hoveddør med enkeltglas (også mod vest). Samtidigt kunne jeg så beholde min Orlan og investere i en 10kW scotte med blackstar kedel som der fint plads til i fyrrummet? Så kunne scotten vel tilsluttes, så den starter op når tempreaturen på systemet er nået for langt ned, og slukker igen hvis jeg tænder op i min Orlan igen? Jeg har 3x3 m fyrrum i en lade, så jeg kunne måske endda have pillesilo på loftet over fyrrummet... icon_cheesygrin.gif

Den kunne da være en ok opstilling tror jeg egentlig, er I enige med mig, eller er jeg helt i skoven?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Baxiamatør » 15 jan 2012 12:12

Jo, det er da en mulighed, men du skal jo være klar over at du med en scotte låser dig til træpiller, og ikke kan bruge flis i den.
Dermed udelukker du flisfyringen, og din adgang til billig brændsel ( hvis det var din mening at slippe for fastbrændsel på længere sigt )
Men jeg er da helt enig i at gøre så meget som muligt isoleringsmæssigt først, det skal jo gøre før eller siden.

Og så ville jeg nok vælge en stoker der både kan træpiller og flis.

Jeg kører lige nu ca. halvt træpiller og halvt flis,efter vægt, og kan dermed køre ca. 30 timer på 360 liter magasin til ca. 400 m2 ( de 300 m2 opvarmet til 22 grader) det kører rigtig godt.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af leo-pol » 15 jan 2012 16:44

jeg skal jo så lige indskyde at min ksm kan køre alt..... også fastbrændsel.....
mvh leo-pol

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 15 jan 2012 23:14

Leo-pol
Det lyder som et super sæt du har til salg der. Fristet? ja det tror jeg nok.

Baxiamatør
Ja du har ret, der huset skal jo isoleres alligevel, og vinduerne skal da også fornyes, så måske skulle jeg holde mig til efterisolering i denne omgang (selvom det er væsentligt mere spændende at se på fyr end på vinduer!! 8) )

Hvad kan jeg - sådan henover en en tommelfinger - forvente at spare på mit brændeforbrug, hvis jeg skifter alle mine gamle vinduer, og fylder humuren op med papiruld? Har I nogen bud på det? 10-20-30% af de 35 rm som jeg bruger nu?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Albert » 16 jan 2012 06:58

KA Larsen skrev:Leo-pol
Det lyder som et super sæt du har til salg der. Fristet? ja det tror jeg nok.

Baxiamatør
Ja du har ret, der huset skal jo isoleres alligevel, og vinduerne skal da også fornyes, så måske skulle jeg holde mig til efterisolering i denne omgang (selvom det er væsentligt mere spændende at se på fyr end på vinduer!! 8) )

Hvad kan jeg - sådan henover en en tommelfinger - forvente at spare på mit brændeforbrug, hvis jeg skifter alle mine gamle vinduer, og fylder humuren op med papiruld? Har I nogen bud på det? 10-20-30% af de 35 rm som jeg bruger nu?
Med nye vinduer og døre,ydeligere 200 mm på loft, og papiruld i væggene,vil du komme ned på omkring 20 - 25 rm træ.
Toploftet kan også efterisoleres med indblæst papiruld.
Papiruld er både bedre og billigere end de traditionelle isoleringsmaterialer.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af hahomi » 16 jan 2012 11:19

Jeg enig i at du sikkert får dit brændselforbrug ned med 30% eller mere.
Generelt bør man egentlig starte med isolering og først derefter belyse sit energiforbrug. Når det så er gjort, kan man købe en passende energikilde i passende størrelse.
Anskaffer man sig først energikilden, er der overhængende risiko for man får købt forkert.

De fleste af os, der ikke har så store huse, har jo ikke så stor risiko for at have købt for stort, da vi allerede har købt de mindst ydende anlæg, der jo så til gengæld kan modulere helt ned til 2-3 kW
Vælg dine kampe med omhu.

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 16 jan 2012 20:13

Så er første tilbud på 10 vinduer, 1 dør samt papiruld til hele hytten bestilt :great: - så må vi se om der bagefter er flere penge så man stadig kan drømme bare lidt om et ordentligt flisfyr... :?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...


Besvar