Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 09 jan 2012 22:57

Hej,

Jeg fyrer pt. mine ca. 200 kvm fra 1920 og 100mm isolering på loftet op med en Orlan Gasogen kedel på 25 kW og en 3000 liters akkumuleringstank, og igennem den stopper jeg årligt ca 35 rm tørt træ årligt. Jeg har en fordeling på ca. 50% løvtræ og 50% nåletræ.

Da familien og jeg ofte er afsted hele weekenden, er jeg ved at være træt af at komme hjem til et koldt hus, når jeg ikke lige har fået fyldt lidt ekstra olie på det supplerende oliefyr jeg har til at holde varme på hytten når vi er aftsted. Jeg overvejer derfor at købe mig en KL2 15kW stoker, og fyre med pilleflis/miniflis, da jeg selv har adgang til træet i egen skov og har en bekendt der har en pilleflishugger (med sold), så forsyningen skulle være sikret :) Jeg har planer om at skove træet og lade det ligge fra vinter til eftersommer før det hugges i flis, og så efter flisning at lade det ligge under tag, så det er klar til brug ca. 1. september. Dermed mener jeg at vandindholdet skulle kunne holdes på et fornuftigt niveau.

Jeg ved godt at KL ikke er flagskibet indenfor stokere, og jeg ved også godt at der ikke er omrører i magasinet, men jeg har hørt at hvis flisen er ensartet og tør nok, så kan en KL fint fyre med pilleflis.

Er der nogen af jer der har erfaringer med pilleflis og en KL2?
Kan det køre fornufitgt, eller skal jeg ud i en helt anden løsning (til nogen helt andre penge)?
Er magasinet på en KL2 for lille til mit forbrug, når jeg planlægger at bruge pilleflis?

MVH
Kristian
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af timkenneth » 10 jan 2012 01:03

køb du hellere en stoker der har omrøerer der kan tage flis. den der med pilleflis og miniflis synes jeg mest af alt er et salgstrick. og så en silo så stor, at familien og dig trygt kan tage på weekend.

hvilket mærke vil jeg ikke gå i kast med, men kom ud og se nogle anlæg i drift inden du beslutter dig. mange her på forum viser gerne frem. endelig hvis det var mig der skulle købe nyt og pengene var ubegrænsede blev det et Hertz.

en anden løsning var at købe mere akkumulering

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af miller » 10 jan 2012 04:27

Ja jeg ville nok også købe noget andet end KL til flis.Der er ingen omrører og det er jo ikke verdens stærkeste motor til at køre flis i en "muldvarp"

Miller

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Tom_AT » 10 jan 2012 10:30

Og så er KL2 stokeren vist heller ikke den mest driftsikre.
viewtopic.php?f=17&t=12540

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 10 jan 2012 22:33

Tak for svarene - jeg tror sgu lige at jeg "vender skråen" en ekstra gang inden jeg køber en KL2...
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af haderslev1234 » 11 jan 2012 09:14

Flis er sku supersmart at fyre med. Jeg har også selv overvejet løsningen. Men problemet er at få det ordentligt tørret. Jeg har set flere
steder hvor flisen bare smides ind i laden med efterfølgende skimmelsvamp over det hele. Og det ville jeg ikke turde gøre med
små børn der leger rundt over det hele. Hvis du vil anskaffe dig flis, skal du være sikker på at du kan få det tørret ordentligt.

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Baxiamatør » 11 jan 2012 22:09

Jeg har en nabo der for det første har haft store problemer med sin KL2 generelt, og han har også prøvet både pilleflis og miniflis med en hjemmelavet omrører i magasinet, det kom aldrig til at virke, der er alt for lille åbning ned til sneglen i den type magasin, og desuden er magasinet alt for lille til flis, især til de mængder du skal have igennem.
Du skal som minimum have en rigtig stoker med mindst 600 liter magasin, og det skal endda nok fyldes en gang i døgnet.
Det optimale for dig vil være en rigtig flissilo med cirkeludmader.
Det lyder godt nok voldsomt med 35 rm til 200 m3 ??

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 12 jan 2012 08:28

Hej Baxiamatør
Ja - mit hus fra'25 er ikke hulmursioleret, der er 100 mm isolering på loftet, og vinduerne er ikke for gode, så jeg har et løbende renoveringsprojekt, som jeg hele tiden arbejder på. Træet/flisen er som nævt ikke et problem at skaffe til 0 kr - derfor har fyret første prioritet, og renoveringen andenprioritet (jeg kan jo bare smiden en pind mere på :)) På sigt skulle det derfor gerne ende med at et "standard-magasin" skulle være ok, når mit forbrug falder pga. isolering, nye vinduer mv.

Jeg er blevet lun på en Baxi, og kan se at du også har sådan en. Har du erfaringer med pilleflis i sådan en? Man kunne jo evt blande træpiller med flis, for at få en fyring til at strække længere, så et standardmagasin (350 L) kunne holde 2 dage?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Baxiamatør » 12 jan 2012 08:44

Jo jeg har kørt med pilleflis, når det er tørt (ca. 10 % vand ) kører det rigtig fint, og man behøver ikke engang omrører, men stadig fylder det meget ( ca. 200-250 kg / m3 )
Jeg har også prøvet mere vådt pilleflis, det skal man lade være med ! se indlæg " ADVARSEL vådt flis "

Jeg vil nok stadig mene at du skal have temmelig stor andel træpiller i hvis du skal køre to døgn på 360 liter ( det er jo iøvrigt kun ca. 300 liter der vil løbe til sneglen selv)
Men jeg kender godt problemstillingen at en Baxi 1,5 kun kan fås med 350 liter

Jeg tror generelt hvis man vil noget med flis skal man have mulighed for at skove træet og have det liggende et par år og tørre før man fliser det (billigste tørring )

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 12 jan 2012 09:21

Det lyder interessant - jeg har selv skoven, og en bekendt har en pilleflis-hugger. Jeg har lige nu færdiggjort skovning af de næste 4 års træforbrug, så tørringen af træet er på plads. (og jeg er helt bekendt med problemet med våd flis)

Det er vel også en mulighed at køre 100% pilleflis til hverdag (og så skal jeg vel fyre ca. 1 gang om dagen?). Når jeg så skal på weekendtur med familien, så sørger jeg for at fylde magasinet op med piller og så naturligvis ændre indstillinger? Hvor længe vil I mene at hhv et magasinfuld piller og et magasinfuld tørt pilleflis vil kunne holde?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...


Besvar