Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

derfor dur KL stoker ikke

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Bigfoot » 21 dec 2011 21:37

Ja jeg kan da godt lige starte med at undskylde overskriften lidt, men det var lige de bedste ord der faldt mig ind.

Men jeg har flere gange mødt modvind, over at jeg har på det stærkeste har frarådet folk at købe KL2 stokere, og derfor synes jeg nu at tiden er inde til at forklare det.

I min fritid, og på fridage, kører jeg som regel med rundt og laver lidt vvs arbejde, sammen med min makker der er selvstændig. Vi kommer lidt vidt omkring, og roder i mange sjove sager.

Der er nu 2 personer i omgangskredsen, som står og skal have nyt varmeanlæg. Den ene er et mindre firma, med 500 kvm værksted, som skal varmes op med kalofire, 5 stk i alt, og vil gerne køre på piller.
Den anden er en 69 årig pensionist med dårlige ben, som vil have en stoker, for at kunne spare tiden med motorsaven, da han har fyret med træ i over 20 år i sin gamle salamander. Stokeren skulle bare være som supplement, da han tit har energi til at få savet lidt træ, og derfor skulle den bruges her hen over julen, og når han i januar skal ind og opereres i knæet, og så når han kører landet rundt til familien, så skal stokeren holde hytten varm.

Fællesnævneren for dem begge to, er økonomi. Pengene er få, og for at starte et sted, så det mindre firma, de vælger en fast løsning hos vvs-eksperten, som kan levere hele pakken, stoker, rør, kalofire og alt det der kræves, til en god pris. Vi skal bare sætte det op, og det gør vi jo gerne.
Stokeren bliver så en KL2 35kw stoker, og den ser da vel nok fin og rød ud sådan en. Vi får den startet op, og hele anlægget kører som det skal. Jubii! :great: Lykken var velbegrundet, og alle fordomme som vi kunne have i bagagen, var smidt ud af bagdøren.
Men.... dagen efter. Ringer ejeren af firmaet. Stokeren havde givet et smæld fra sig, og nu kom der ikke flere piller i forbrændingen. De havde selv konstateret at splitten var knækket.
Vi råder dem til at tale med vvseksperten om det, og får der at vide at de lige skal prøve at sætte en ny split i. Det gør de, og to dage senere, samme fejl igen. Dette kører over et par uger, med et utal af knækkede splitter, endda med det råd om at de skal bore hullet op, og sætte en større split i.
Til sidst kan de ikke få den til at køre, og får igen fat i vvseksperten, som sender sin montør. Det ender i en ny snegl, nyt drev og ny motor.
Et par dage senere, knækker splitten igen, og igen kommer montøren ud, og denne gang konstaterer han at også herden er fejlbygget, som gør at pillerne ikke kommer ordentlig op i muldvarpen for at brænde, men klumper sammen og blokere sneglen.
Så nu skal der så ny herd i, ny snegl, ny motor, og hvad ved jeg. De havde så regnet med at det ville blive monteret, og i dag modtager de så en pakke fra vvseksperten, indeholdende de stumper.
De kontakter dem, og får at vide, at det må de sku da selv montere...... :roll:

Det var lige den ene historie, så tager vi lige den anden...

Denne gode gamle pensionist som vi kender, synes jo egentlig at denne fine røde stoker (var med ude og se den blive startet op, og levede stadig på jubelen fra dengang) var et godt bud til ham selv, og da vvseksperten så holder åbent hus i grindsted, da de åbner afdelingen der, så får han et godt tilbud, som han ikke kan sige nej til, da han jo er lidt vild med ideen.
Han køber en KL2 15Kw, og tager den med hjem, som supplement til salamanderen.

Efter den har stået et par måneder i garagen, får vi den sluttet til, så den kunne komme til at virke til vinteren.
Vi får den startet op, og den kører godt en uge. Så slukker han den, og kører på træ og koks, for nu var han jo hjemme igen, og vejret var jo mildt. Så der var ikke meget brug for varmen, da han også har solvarme.
Da vi så her i weekenden vil starte den op igen, så kommer det famøse knæk fra sneglen.... splitten var knækket.
Vi roder lidt med det, og kan se at sneglen er smuttet ind i røret, så vi kan ikke trække den langt nok ud til at kunne sætte en ny split i.
Vi tager kontakt mandag, til vvseksperten grindsted om problemet, og de siger de vil ringe tilbage.
Først skal jeg dog lige kritiseres godt og grundigt, da vi opdager det er en bolt, og ikke split, så mener de at vi selv har rodet i den før. Efter lidt forklaring om hvor upopulær deres produkt var i forvejen, med den split (for de starter jo med at sige at det har de aaaaaldriiiiig oplevet før), især når man nævner et sådant forum som dette.
Men når man får den slags på bordet, så ved de sørme godt at leverandøren både har brugt splitter eller 5mm små bolte. icon_frown.gif
De ringer så aldrig tilbage mandag... først tirsdag da jeg får fat i dem, så kan de ringe tilbage, og de kan også ringe fra hovedkontoret. De fortæller mig at de vil kontakte vores kunde her, og får nummer og alt på ham. De kontakter ham dog aldrig.... :evil:
Vi står jo så med det dilemma at en kunde og god kammerat står uden varme, og med dårlige ben til at han ikke er i stand til at skære træ, eller fyre med det. Og med en stoker der ikke virker.
Så vi vælger i samråd med ham, at vi kom forbi igår aftes, for at få den repareret, for vi opdager jo faktisk at vvseksperten ikke virker synderligt interesseret i at få det op at køre.
Vi får sneglen ud, får en split monteret, og sneglen sat i igen. Det viser sig dog at det ikke er helt problemfrit at få sneglen fri af drevet, da vi jo skulle have den boltstump banket ud.
Det lykkes dog med en stor indsats.
Vi får stokeren samlet og startet op igen, og det virker rigtig godt, indtil pillerne begynder at arbejde sig op i muldvarpen, så begynder motoren at beklage sig, og da belastningen åbenbart er på det højeste, så sætter motoren ud, og brummer bare, og bliver varm. Den kan simpelthen ikke trække det.
I dag tager min makker så kontakt til vvseksperten, og han er dælme gal. Der er så en del telefonsamtaler, hvor han også spørger til hvem der betaler hans timeløn, når han render og laver deres lort. Det er de så overhovedet ikke interesseret i, og er sådan set også ligeglad med. De har deres egne montører, og dem må vi jo bare vente på, mener de.
Vi vælger så igen at skille det ad, for at se hvad helvede der lige er galt med det pis. vvseksperten har så lige givet min makker nogle "fif" på vejen, til at få den til at fungere. Den skal stå 100% i vatter. Hvordan måler man det lige, når der næsten ikke forefindes et eneste stykke lige metal på den stoker???
Det andet er at den skal være 100% ren for skidt og slagger.
Så vi piller den fra hinanden, og vælger at mene at det må være sneglerøret som skal ligge helt i vatter, og være lige. Det er den.
Sneglen har så sørme en vinding i enden, en slags spids af en sidste vinding der stikker ud, som sjovt nok vender imod de andre vindinger, og vi kan se, at det vil give problemer, når der kommer piller i, for det vil virke som en prop. Så væk med den.
Det hele samles, og rengøres totalt.
Vi vælger så kun at smide en enkelt pose piller i, for at ungå for meget press på sneglen.(dette viser sig at være en god beslutning)
Stokeren startes op, og det hele kører som det skal. vvseksperten præsterer endda at ringe, lige som den kører, og får jo meldingen at den virker igen, og hvordan vi får det gjort.
Men telefonen er kun lige lagt, så står motoren og brummer, og kan ikke trække sneglen rundt. Den bliver endda så varm, at man næsten ikke kan ligge hånden på den.

ARGH!!!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Nå. kontakt til vvseksperten igen, for det her lort skal fandme virke nu. Vi får så at vide at de kontakter deres montør, som vil kontakte os, så vi kan snakke derfra.
Han ringer så 10 minutter senere, og er noget overrasket over sagen, for han har fået at vide at den da ikke hastede, for der var jo en anden varmekilde :evil: :evil:
Så han vil ringe igen i morgen.....

Så nu står vi med to KL2 stokere, som ikke kører som de skal, og vi er faktisk overbeviste om, at det kommer de sku aldrig til.... icon_frown.gif
Og samtidig står vi med en forhandler af skidtet, som ikke er så vild med kundetilfredshed, som man burde antage de burde være. Jeg fatter det simpelthen ikke...

Så ud over de simple ting ved sådan en stoker, at den simpelthen ligner noget der er banket sammen, og sådan som låger, tydeligt er justeret med en stor hammer, efter den er blevet malet.

Det er grundene til at jeg ikke anbefaler den stoker til nogen som helst. Vi står nu her tilbage, og håber nærmest at man kunne lade handelen gå tilbage, for så vil begge parter gerne opgradere sig i kvalitet til noget rødt eller blåt (baxi eller twinheat) :great:

Så efter denne voldsomme smøre, som der sikkert ikke er nogen som gider læse alligevel. Så er mit grundlag for at købe noget andet end lige den stoker, altså det ovenfor. :roll:

Dette er skrevet som en besked både fra mig selv, men også fra min makker, da han er træt af at folk skal snydes med sådan noget bras. :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Tom_AT » 21 dec 2011 22:08

Det bekræfter jo kun min holdning til VVS-eksperten og specielt sådan en KL2 stoker. Så det kommer egentligt ikke som nogen overraskelse. Men det er sgu synd for de mennesker der nu står med sådan noget bøvl.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Ulrik » 21 dec 2011 22:26

Det var sq en sørgelig historie, men godt nogen gider skrive den!
MvH Ulrik©

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af jg1 » 21 dec 2011 22:37

Den er også blevet fjernet fra deres liste, der var/er for meget bøvl med den, men nu er vi alle jo ikke til baxi ingen tivil det er et godt fyr men det har jo også haft deres fejl ikk kender ikke noget til twinheat så vil ikke udtale mig om det, det er jo som regel begynder fejl på mange ting, i sær når man vil have dem ud på marked før de er blevet gemmentestet, ligesom bb14 var heller ikke godt i starten så lavede man så biomax og det er da en hel del bedre.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Smut 25 » 21 dec 2011 22:38

jo jo den var spændende og læse og jeg er vant til det fra et andet forum
der er dit indlæg kun indledningen..
Men dælme en sørgelig historie håber det kommer til og funke
så de kan holde varmen....
Tak for indlægget...


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af abn » 21 dec 2011 22:44

Selvfølgelig gider vi læse det når du gider at skrive det. Men endnu et bevis(ud ad rigtig mange) på at det der ord expert, er bare noget de tror og ikke noget de gør sig fortjent til. Dem støtter jeg altså kun i yderste nødstilfælde
Mvh Anders

Baxiamatør
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:15
Mit fyr: Baxi 2,5, 360 uden iltstyring
Areal: 300
Brændsel: Træpiller/Flis/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4780
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 9-10
Geografisk sted: 4780 Stege

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Baxiamatør » 21 dec 2011 22:47

Jeg har en nabo, som også er en ærgerlig ejer af sådan en rød satan, og hans historie er nøjagtig den samme som Bigfoot beskriver !
Har selv en Baxi der nu kører på 10. år uden et eneste problem, har brændt ca. 120.000 kg træpiller, korn, og mange andre ting.

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Jobak » 21 dec 2011 22:48

jg1 » 21 Dec 2011, 22:37 skrev:Den er også blevet fjernet fra deres liste, der var/er for meget bøvl med den, men nu er vi alle jo ikke til baxi ingen tivil det er et godt fyr men det har jo også haft deres fejl ikk kender ikke noget til twinheat så vil ikke udtale mig om det, det er jo som regel begynder fejl på mange ting, i sær når man vil have dem ud på marked før de er blevet gemmentestet, ligesom bb14 var heller ikke godt i starten så lavede man så biomax og det er da en hel del bedre.
Er den fjernet fra deres liste?
KL2 Stoker
De skriver endda
quote: KL stoker er en af de bedste store på markedet.

Læse det? Jeg har læst hvert et ord.
Kanon godt skrevet. Tak for det. :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af jg1 » 21 dec 2011 22:51

Der hvor jeg har købt mit pillefyr vil de ikke sælge den mere, pga alle de fejl den har, den er blevet samlet med en hammer og skruenøgle icon_cheesygrin.gif.
Men hold k.... hvor er det ærgerlig, så tror man at man har købt noget godt også har man kun bøvl og atter bøvl med l..... :evil: . De skulle have skidtet tilbage igen lige med det samme.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

derfor dur KL stoker ikke

Indlæg af Hans » 21 dec 2011 23:15

jg1 » 21 Dec 2011, 22:51 skrev:...De skulle have skidtet tilbage igen lige med det samme.
Hvad siger juraen egentlig om det? new5
Der må vel være noget garanti i henhold til købeloven.
Mvh.
Hans


Besvar