Kl 2 Combi temperatur

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Kl 2 Combi temperatur

Indlæg af bamse »

Hej, jeg har en Kl 2 Combi - Hvilken kedeltemperatur bør jeg køre med når jeg en stor del af tiden fyrrer med korn af hensyn til tærring af kedlen.

Den står på 80, men hvis ikke det er nødvendigt, vi je jo gerne have den sat ned for sænke varmetab fra kedel, rør osv.

Et sidespørgsmål i samme forbindelse - Jeg har en Termovar, hvilken temp. åbner den ved hvis jeg sænker temperaturen.
Med venlig hilsen
Jes

Heki
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 aug 2011 19:29
Mit fyr: TwinHeat M20i, 700L magasin
Areal: 161
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7830
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Kl 2 Combi temperatur

Indlæg af Heki »

Hej Bamse

Nu har jeg selv en TwinHeat, men jeg går ud fra at det er samme problem med tæring, eller dannelse af svovlsyre. Det jeg har fået fortalt, er at når proteinet i kornet brændes af, så danner det nogle svovlforbindelser, der bliver til svovlsyre, når det kommer i kontakt med vand. Luftfugtigheden er rigeligt. Derfor skal du sørge for at holde røgtemperaturen ude i røgrøret oppe over 150 grader, hvilket godt kan være svært i sommerperioden. Det har min stålraket i hvert fald fundet ud af..

Så, lang historie kort til første spørgsmål: Tæringen afhænger ikke af kedeltemperaturen, men af røgtemperaturen. Hvis ikke den er over 150 grader, så er der stor tilbøjelighed til dannelse af svovlsyre.

Andet spørgsmål kan jeg ikke svare på, desværre.
TwinHeat M20i, fyrer med div. træpiller
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Kl 2 Combi temperatur

Indlæg af bamse »

Ok, tak
Med venlig hilsen
Jes
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Kl 2 Combi temperatur

Indlæg af Flunk »

Heki » 10 Aug 2011, 22:41 skrev:Hej Bamse

Nu har jeg selv en TwinHeat, men jeg går ud fra at det er samme problem med tæring, eller dannelse af svovlsyre. Det jeg har fået fortalt, er at når proteinet i kornet brændes af, så danner det nogle svovlforbindelser, der bliver til svovlsyre, når det kommer i kontakt med vand. Luftfugtigheden er rigeligt. Derfor skal du sørge for at holde røgtemperaturen ude i røgrøret oppe over 150 grader, hvilket godt kan være svært i sommerperioden. Det har min stålraket i hvert fald fundet ud af..

Så, lang historie kort til første spørgsmål: Tæringen afhænger ikke af kedeltemperaturen, men af røgtemperaturen. Hvis ikke den er over 150 grader, så er der stor tilbøjelighed til dannelse af svovlsyre.

Andet spørgsmål kan jeg ikke svare på, desværre.
Jeg mener i modsætning til dig, at der betyder meget hvad kedeltemperaturen er, specielt hvad returtemperaturen er.
Jeg mener at man altid anbefaler 75 graders fremløb ved afbrænding af korn, og min 60-65 retur.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Besvar