Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggaseksplosion i Goliath

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
Haderslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Røggaseksplosion i Goliath

Indlæg af Haderslev » 19 nov 2010 17:07

Hej alle,

så er er det galt med fyret!

Har lige haft en eksplosion i pillebeholder, låget er skævt og hængsels som var nittet med 3 nitter, er revet over.

Er der nogen der har prøvet det samme? Har haft besøg af skorstensfejeren, som ikke kunne konstatere nogen defekter inde i fyret! Han nævnte dog de 2 huller ved flangen, hvor der kommer røg op af!

Nogen der ved hvordan det opstår?

Settings er
65gr
15
40
10


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Røggaseksplosion i Goliath

Indlæg af Klaus » 19 nov 2010 17:54

Den har vel stået i pause og haft svært ved at "tænde", og med et næsten tomt magasin kom røgen vel også derud og antændte?
Skorstenen har nok også været halvkold og haft svært ved at trække?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Røggaseksplosion i Goliath

Indlæg af Landbo » 19 nov 2010 18:20

Hej.

Det var da skidt at magasinet 'eksplumderede'. Årsagen til den type forpufning (røggaseksplotion) som du der beskriver, stammer helt sikkert fra, at dit magasin ikke har været lufttæt. Enten har du ikke fået magasinet lukket ordenteligt eller også er lågepakningen defekt. Det der sker når magasinet er utæt, er at trækket i skorstenen suger luft ind gennem magasinet og derved laver en tilbagebrand gennem sneglerøret. Hvis magasinet er lufttæt kan ilden ikke brænde baglæns gennem sneglen, da ilten meget hurtigt bliver opbrugt i sneglen og uden ilt ingen brand.

Vil gætte på, det 'knaldede' en dag hvor der var godt med vind og så varmt at fyret pausefyrede meget.

Jo, har prøvet at skulle rette låget/lågehængsler op et par gange for over 25 år siden. icon_cheesygrin.gif Men det var også før at jeg blev opmærksom på, hvor vigtigt det er at magasinet er 100% lufttæt. Der var i øvrigt heller ikke nogle regler fo,r hvordan en stoker skulle være indrettet på det tidspunkt. icon_cheesygrin.gif :)

Specifikke ting omkring dit fyr kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Der kommer sikkert en forbi, der tjek på de ting.

Håber du snart får gang i dyret igen, da det jo er gået hen og blevet f...... koldt.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar