Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af Expendable » 08 sep 2016 07:36

He he he, xkfc... :) Ja jeg lærte ret hurtigt at skille Goliath'en ad og samle det igen. Det eneste gode man kan sige om dét er, at jeg har fået en bedre mekanisk forståelse for, hvordan et fyr virker. :D Service-niveauet er også lidt højere end hvad jeg syntes er fedt... Service stop hver eneste måned, hvor jeg min. bruger en time til at banke slagger af herden - herefter skal der bruges en halv time på at starte fyret op igen, og få det op i drifts temperatur. Tid man kunne bruge på SÅ meget andet. 8)

Jeg skiftede sneglen for ca. 4 år siden, mgmone. Sælger af huset havde kørt med energikoks i en årrække, og det havde tæret voldsomt på sneglen. :roll: Den nye snegl har dog kun kørt med træpiller, og jeg havde den ude for en måneds tid siden - uden tegn på slitage. Men ellers et rigtig godt bud. :great: EDIT: Glemte lige at tilføje, at fremføring af piller kun lød som på videoen to gange, herefter forsvandt mislydene, og nu lyder det igen som normalt. :)

Jeg har også kraftigt overvejet at skifte systemet ud, men det vil afhænge af hvad overslaget på reparationen lyder på. Hvis det kan gøres for få tusinde, er det (på den korte bane) et lidt mere spiseligt alternativ ifht. til en udgift på eks. 40.000,- til nyt system, montage og evt. Vento-foring i skorstenen. Jeg er dog MEGET i tvivl om hvilket system jeg skal investere i, så det både passer til mit forbrug og de fysiske rammer i mit fyrrum. Personligt vil jeg helst have en så low-tech løsning som muligt - jo mere elektronik, jo mere komplekst bliver det også at rode med efterfølgende. :wink:


xkfc

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af xkfc » 08 sep 2016 09:53

Problemet er at det kan være svært at vurdere hvornår et skifte kan betale sig, og derfor ender man ud i at bruge alt for mange penge på at holde det gamle i gang, også fordi at når man lige har puttet en masse penge i den så føler man at man er nødsaget til at holde den i gang.
Min gamle TwinHeat gik så og sige aldrig i stykker og den fejlede heller intet da den røg ud, alligevel er jeg ualmindelig glad for beslutningen jeg tog.
Det er nu 9år siden, efter 6 år havde investeringen tjent sig hjem, så nu er det bare rigtig godt, samtidig har vi haft 9 fantastiske år hvor man bare trykker start når man vil have varme og stop når der er rigeligt varmt.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af Expendable » 08 sep 2016 10:11

Jeg kan høre, at du har været igennem samme beslutningsforløb (mere el. mindre), som jeg nu står med. :) Jeg er heller ikke i tvivl om, at et skifte på nuværende tidspunkt vil være den mest holdbare løsning på den lange bane... Men puha, det er en god slat penge - for slet ikke at tale om beslutningen om hvilket fyr jeg skal have ind i stedet for. :shock: Jeg håber også at den nye løsning kan køre i mere end 10 år, ellers er det et dyrt skifte... Så vidt jeg kan se, blev mit Goliath installeret i 2006 af tidligere ejer, og det er i min optik alt for tidligt at skifte ud til nyt - men omstændighederne er jo desværre som de er. :?

Jeg aner dog intet om pro's & cons for de forskellige fyrtyper, og er også klar over at valg af fyr, er tæt på et religions spørgsmål. :P Jeg skal dog i bund og grund have en stabil, low-tech løsning jeg ikke skal gå og pille i konstant. Jeg har bl.a. kigget i retning af Scotte Blackstar, EkoHeat og RTB (hvor RTB'en synes mig alt for hi-tech), men jeg bliver helt bange, når jeg hører ord som "afvejning af piller", "iltstyring", "lambda sonde" og "luftmassemåler". :D Det gode ved stoker'en er, at der skal hældes piller på, trykke start/stop og så ellers slå over på automatik.

xkfc

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af xkfc » 08 sep 2016 11:43

Problemet med dit fyr er at det kun har været produceret i en kort årrække, og teorierne i konstruktionen af dit fyr kan være gode nok, men når man ikke har producenten længere til at færdigudvikle produktet så man selv hele tiden skal opfinde den dybe tallerken, kan det være op ad bakke. Fyret har været bøvlet fra starten og der gik jo ikke længe inden producenten smed håndklædet i ringen, det er ualmindelig synd for de folk der nåede at købe et.
En ting er at dit fyr kun er 10 år gammelt, men når det teer sig som 30 årig, så er det nok det man skal tage udgangspunkt i.

Du vil drukne i forslag til nyt fyr når du spørger i et forum, det er på sin vis også i orden men jeg ville tage ud og besøge folk der har haft interessante (for dig) fyr i minimum et par år, og så sammenligne og vælge.

Jeg er rigtig glad for mit NBE fyr, i dag ville jeg bestemt også tage ud og se på MGM, men da mit fyr blot er 9år gammelt ser ud som nyt og teer sig 5årig så er et skifte jo ikke lige rundt om hjørnet.

Man kan ikke sige at der ikke har været sten i skoen i de 9år vi har haft Scotten, men heldigvis hører og agerer NBE på kritik og forslag fra ejerne, så mange af de børnesygdomme mit fyr har haft, har NBE kureret så man i dag får et væsentligt bedre fyr end jeg fik i 2007.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af Expendable » 08 sep 2016 12:06

Lige præcis, jeg tør slet ikke tænke på hvordan det vil opføre sig med 15 år på bagen, hvis jeg vælger at få det repareret. :shock: De sidste par år har jeg haft et noget anstrengt forhold til det, og der dukker hele tiden nye problematikker op. :roll:

Jeg har tidligere spurgt til køb af pillebrænder herinde, og fået mange rigtig gode og brugbare input... :great:

Jeg havde forresten helt glemt MGM - den har jeg også i kikkerten, men den ligger desværre lidt i den dyre ende - sammen med RTB'en. Dog er jeg slet ikke i tvivl om, at MGM'en er en del mere low-tech, no-bullshit som er lige præcis dét jeg leder efter. Jeg frygter bare lidt, at med priser der starter på 30 af de lange for et MGM, så kan min slutregning nemt havne omkring de 50, inden det er monteret, tilsluttet og oppe at køre.

Jeg har derudover snakket med både Q-Pro og NH Bioservice, og overvejer desuden at tage en tur til VVS Eksperten, for at se nogle af Deres fyrtyper og forhåbentlig blive lidt klogere. Problemet er blot, at to af dem er forhandlere, og derfor "farvet" af Deres eget udvalg. 8)


xkfc

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af xkfc » 08 sep 2016 13:50

Det er fint nok at høre forhandlerenes salgstaler, men det bedste er at bruge tid på eksisterende anlæg ved private, og så lave sin egen vurdering ud fra pris og kvaliteter.
Jeg tror ikke du skal være så teknik forskrækket, mange af de moderne ting kan faktisk gøre at man kan spare på pillerne, og sikre en super forbrænding.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af J-B » 08 sep 2016 22:46

Du kunne evt. tage til åbent hus hos NBE den 1 oktober, http://www.nbe.dk/nbe-holder-aben-hus-i-saeby/, der kan du være heldig og vinde deres nye udgave af blackstar fyret.
Ellers så kan du jo se RTB i drift mv. og møde forhandlere plus en hel del nørder lol.gif

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: KL Goliath kan ikke længere trække sneglen (VIDEO)

Indlæg af Expendable » 09 sep 2016 06:17

He he he, jeg vil prøve at tage ja-hatten på mht. teknikken, xkfc. Jeg er nok bare miljøskadet efter at have været ansat i netop teknik-branchen i over 10 år... Jeg oplever på daglig basis hvordan gammel teknik opfører sig. :) Jeg kender desværre ingen personligt, der har et allerede etableret anlæg kørende, men hvis nogen bor i 8300 Odder-området, som vil invitere på fyrspark - så er jeg altid interesseret. :great:

KONGE info, J-B - det kunne bestemt være en god idé at tage på en lille roadtrip her d. 1. okt. Jeg må krydse fingre for, at fyret kan holde sig i live indtil da. icon_cheesygrin.gif Uha, at vinde Blackstar fyret kunne være det vildeste, især min nuværende situation taget i betragtning, med et fyr der lever fra dag til dag. :great:


Besvar