EN 303-5 klasse 3

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
fætter sjusk
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 115
Tilmeldt: 17 jun 2007 22:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Gram sønderjylland

EN 303-5 klasse 3

Indlæg af fætter sjusk »

hejsa
sad og læste på lav det selv om pille fyr..og læste af de skulle overholde EN 303-5 klasse 3
gør en goliath det ??
og kan man få bevis nogen steder
sjusk

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: EN 303-5 klasse 3

Indlæg af ktm »

Jeg er virkelig bange for at der i grunden ikke er ret mange der 100% ærligt og oprigtigt ved, hvordan disse nye regler skal tolkes.
Der er mange i branchen, der er meget ivrige for at overfortolke reglerne, som altid, for at opnå et ekstra salg.
Jeg har fisket meget rundt i det sidste års tid, og jeg får forskelligt svar fra enhver jeg spørger til råds. Ganske som med aktieguruer!!
Formentlig ender det med at jeg blæser på alle dommedagsprofeter og gør, hvad jeg finder fornuftigt, når jeg kommer så vidt, og så tager den derfra. Hvad er straffen og kan man blive henrettet for at lave en fornuftig installation? Men ting tager tid og koster penge. :(
Situationen minder meget om den man har med gamle biler. Kommer man til synsmanden, der er paragrafrytter kan enhver >5 år gamle bil aldrig synes, men kommer man til den fornuftige, pragmatiske synsmand kan den 100 år gamle bil godt synes.
Det er i dag en svøbe, at der er så mange, der, ekspertagtigt, udtaler sig om ting, hvor de selv har en eller anden skjult dagsorden. Det er fa'me ikke til at skille snot og skæg ad i mange tilfælde. :x
mvh
ktm
levi

Re: EN 303-5 klasse 3

Indlæg af levi »

fætter sjusk skrev:hejsa
sad og læste på lav det selv om pille fyr..og læste af de skulle overholde EN 303-5 klasse 3
gør en goliath det ??
og kan man få bevis nogen steder
sjusk
Ja dit anlæg overholder EN 303-5 klasse 3 - det kan du læse på typeskiltet bagpå kedlen.
JOP
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: EN 303-5 klasse 3

Indlæg af JOP »

Ærlig talt kan man godt have indtryk af at nogen lægger megen omhu i at puste en stemning op.
Jeg ved ikke hvad det er for nogle "nye regler" folk snakker om.
Mht. reglen om at ved ny installationer af biobrændselfyrede kedler skal de mindst opfylde kedelklasse 3 ...
Ja den trådte altså i kraft 1/1-06 ved Tillæg 12 til bygningsreglementet af 1995.

Kan vi ikke få konkrete oplysninger på bordet fra jer der snakker om "de nye regler". Hvilke regler snakker vi om ?

Ellers enig der er uhyggeligt mange skrankepaver der ude. Mange af dem kalder sig skorstensfejere :cry:
Sært system egentlig. Jeg kan selv bestemme hvor jeg vil have synet min bil, hvilket forsikrings selskab.
Men fyret der har jeg kun en mulighed.
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Re: EN 303-5 klasse 3

Indlæg af ktm »

Vi så også en usmagelig situation, da der gik panik i olietanksagen.
Her oplevede jeg personligt, hvorledes OK, som jo ellers er en slags forbrugervenlig indretning via COOP, havde den største appetit på at skræmme mig og siden slagte mig med deres totalt sjofle "tilbud". Resultatet er at min olietank står, hvor den længe har stået, indendørs, og så ser jeg lige tiden an.
Det viste sig senere at olieselskaberne IKKE har eneret på ombytning af olietanke. Og måske er vi igen "ofre" for overfortolkning af privat karakter?
Resultatet er at jeg venter og ser tiden an og bruger formentlig mit gamle anlæg igen på en anden placering til jeg finder det anlæg som jeg finder fornuftigt. Jeg tror ikke jeg kan blive henrettet pga det.
mvh
ktm

Besvar