Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Expendable » 16 okt 2014 08:07

Jeg beklager at jeg her kort efter starter en 3. tråd, men det er lidt en afstikker af den foregående, og jeg ved ikke hvor mange der kigger i de gamle tråde, så jeg tænkte at forsøge mig med noget nyt.

Jeg oplever i øjeblikket at mit fyr ikke kan køre mere end 1 ½ uge, før det pakker træsmuld i herden, knækker splitten og der så skal fjernes sodring.

Jeg kører i øjeblikket med nogle svenske 8 mm. træpiller. Hvis nogen vil vide fabrikat og brændværdi kan jeg hurtigt vende tilbage. :wink:

Jeg overvejer også at modificere min snegl som brugeren mmm herinde har gjort, da jeg efterhånden er ved at være lidt desperat. Er der nogen herinde der kan blåstemple hans fix, eller er det generelt en dårlig idé at modificere min snegl efter hans anvisninger?

Mine indstillinger er følgende:

U0: 65
U1: 10
U2: 45
U3: 20
U4: 10

Spjældet i blæseren er blot 4-5 mm åbent.

Derudover har jeg længe lagt mærke til, at det soder helt abnormt meget. Soden i brændkammer og over røgrørene er helt hård og glasagtig, mens soddannelsen i herden er hård og minder mest af alt om koks/kul i fremtoning.
sod_01.jpg
sod_02.jpg
sod_03.jpg
Hvorfor soder mit fyr så voldsomt, og kan det være grunden til at herden pakker til i en stor kage af fastkørt træsmuld, eller er det en kombi med at jeg skal indstille mig ud af det, samtidig med at jeg modificerer min snegl?


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Landlyst » 16 okt 2014 08:21

Luft luft og luft... Den mangler da helt klart luft... få den da givet mere luft...

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Smut 25 » 16 okt 2014 08:23

Hej
Puha de billeder vækker minder fra da jeg sloges med en gl stoker...på rapspiller

har du prøvet og rense alt i kedlen røgkanaler og alt det for det minder
om at dine røggasser ikke bliver brændt helt af...

så skal den nok ha noget mere blæs hellere lidt for meget end det glans sod
prøv og sæt blæs op hellere hvid også kravle ned af til du finder den rette blanding
slagerne kan sagtens komme af at dårlig smelte punkt

siger med det samme kender ikke en goliat

xkfc

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af xkfc » 16 okt 2014 08:29

Hej Expendable
Jeg gætter på at røggasserne ikke bliver antændt under forbrændingen. Hvorfor har jeg lidt svært at gætte på da jeg ikke kender anlægget. Hvis det har "pause fyring" så kan det være en af synderne. Utæt kedel kan også have en effekt, og så er det vigtigt at der er luft nok til forbrændingen.

Hvis dit fyr ikke kan klare "træsmuld" så er du nød til at købe nogle piller uden smuld.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Expendable » 16 okt 2014 09:13

Hey Guys...

Tak for super hurtig feedback... Jeg render lidt til og fra fyret, men svarer så hurtigt jeg kan. :)

1. SUPER, jeg prøver at skrue op for luften, sidst jeg prøvede det, lavede det bare store sod-kager i både brændkammer og oven over røgrørene i stedet for det glasagtige sod, men jeg kan evt. prøve at åbne spjældet op halvvejs til en start. Jeg har fulgt denne opsætning, som andre brugere har lagt ud viewtopic.php?f=37&t=2275. Her skriver én også at luftmængden KAN være for stor, så jeg er lidt i vildrede på det punkt. Er det ikke noget med at hvid aske = for meget luft, sort = for lidt mens brunlig aske = tilpas luftmængde?

2. Jeg rensede fyret sidste mandag efter alle kunstens regler, dvs. alle røgrør, både den ydre ring OG den indre, samt smurte herden med kobberfedt for nemmere at kunne banke slagger af. Jeg fulgte nøje disse anvisninger med rensningen af fyret. viewtopic.php?f=36&t=2188.

3. Jeg kører med disse svenske træpiller http://www.deromepellets.se/om-derome-p ... ets-i-sack, og de har meget lidt smuld. Jeg tror problemet opstår ved indføringen i herden, hvor sneglen knuser pillerne, fordi den desværre er konstrueret forkert, som brugeren mmm også har været inde på, og derfor lavet en guide til modificering af sneglen. Min pausefyring står på 20 min. og jeg har ikke observeret utætheder i kedlen. Problemet er at det egt. til at starte med kørte fint nok (Jeg fyrer med træpiller på 3. år), og der kunne sagtens gå 2 mdr. mellem hvert service stop. nu er jeg nede på lidt over en uge. Noget er i hvert fald helt galt... :(
Last edited by 2 on Expendable; edited 16 times in total


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af newpas » 16 okt 2014 09:52

Karsten MGM sælger en snegl hvor der gradvis frem mod spidsen af sneglen bliver mere plads. Kan desværre ikke huske hvad han kalder den! På den måde kan den aldrig "presse" pillerne.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Expendable » 16 okt 2014 09:55

Hvordan kan jeg komme i kontakt med ham? Det er klart et forsøg værd. :)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af newpas » 16 okt 2014 10:14

28687360 er hans nummer.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Expendable » 16 okt 2014 10:18

KONGE, tak newpas. Jeg giver ham nok lige et holla... Måske han kan skaffe en snegl til mit fyr også. :great:

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 soder meget (BILLEDER)

Indlæg af Expendable » 05 jan 2015 09:14

Jeg tænkte at jeg lige ville følge denne til dørs, hvis der skulle sidde andre derude med samme problem - da det ser ud til at jeg har fået fikset problemet uden modificering af snegl og/eller andet udstyr på stokeren.

Problemet viste sig at være to-delt, og at begge dele skulle løses førend jeg fik en fornuftig kørsel ud af fyret igen.

PROBLEM 1. Den voldsomme tilsodning af fyret skulle hovedsageligt findes i mit valg af træpiller. Jeg brugte dengang et læs træpiller af mærket Derome Pellets (8 mm. i 16 kg. sække). Problemet ved disse piller var (har jeg efterfølgende erfaret), at de tilsyneladende krævede en højere afbrændingstemperatur for at brænde røggasserne ordentligt af, og da mit fyr i forvejen er for stort til huset (effektmæssigt), kom jeg aldrig op på den ønskede afbrændingstemperatur, hvilket igen resulterede i HELT vildt meget tilsodning af både kedel og herd. Dette betød at fyret skulle renses HVER uge, da sodringen i herden ellers ville få gearsplitten til at knække, og så skulle fyret skilles ad for at kunne udskifte den knækkede split.

LØSNING: Efter at have kørt sidste sæk Derome Pellets igennem fyret, skiftede jeg tilbage til Barlinek 8 mm piller, og har siden da kørt uden de store sodproblemer. Sodringen er også meget lettere at hakke af i herden, da den er langt mere porøs end det stenhårde sod/slagger som Derome Pellets efterlod.

PROBLEM 2. Derudover var jeg ikke helt bekendt med optimal kørsel med træpiller i fyret - hvilket jeg har fået læst op på nu, og herefter indstillet fyret til dét jeg mener er så tilfredsstillende som det nu kan være.

LØSNING: Jeg har nu indstillet fyret, så bålet ligger så højt i herden som muligt, hvilket betyder at sodringen kommer til at sidde meget højere oppe, og derfor ikke på samme måde blokerer indføringen i bunden af herden, så det hele stopper til og gearsplitten til sneglen knækker. Der er rigtig mange gode tråde herinde med indstilling at KL Goliath 18 og hvilke værdier der skal anvendes, men i sidste ende er det bedre selv at prøve sig frem... Her kommer mine tommelfingerregler, til indstilling af Goliath'en.

1. Bålet skal ligge så højt som muligt i herden - ideelt lige over luftrillen, så afbrændingstemperaturen er høj nok til at få brændt alle røggasserne af. Jo lavere bålet ligger i herden, jo større er sandsynligheden for at indføringshullet stopper til og gearsplitten knækker. Det betyder at jeg lader sneglen køre meget længere tid ad gangen, og med et meget mindre interval. Det betyder dog et let forhøjet pilleforbrug, men hellere dét, end at bøvle med sod og slagger konstant.
2. Pausefyring skal helst undgås, men da mit fyr er for stort, kører jeg næsten ikke på andet. Derfor har jeg sat pausefyringen ned til min. dvs. hvert 5. min. På den måde bliver der holdt gang i bålet. Igen koster det lidt flere piller, men hellere dét end konstant at skille fyret ad fordi gearsplitten knækker.
3. Luftmængden er essentiel, da for meget luft betyder at bålet brænder for langt ned i herden, mens for lidt luft betyder at fyret soder til med glanssod. Begge dele ender ud i at der konstant skal renses og bankes sod/slagger af, så her kommer en guide til hvordan den rette luftmængde findes. Dette kræver dog lidt indstilling af luftspjældet, for at finde det helt rette niveau.
- Hvis asken er grålig/hvid, får bålet for meget luft.
- Hvis der kommer meget sod/glanssod i kedlen, så får bålet for lidt luft.
- Hvis asken er sort-brunlig i farven (kaffegrums-farvet), så er luftmængden helt tilpas.
4. Rens fyret ofte, gerne hver 3-4 uge, så kommer du de knækkede gearsplitter i forkøbet. Førhen rensede jeg bare fyret, når jeg lige følte for det. I dag renser jeg det hver 3-4 uge, og siden jeg er begyndt på det, har jeg ikke knækket en eneste gearsplit.

Det hele lyder jo lidt goddag-mand-økseskaft... Men når man er totalt fyr-n00b, så er det ikke altid at man lige kan se sammenhængen i problemet. Valg af træpiller er heller ikke ligegyldigt - dog har jeg personligt haft gode erfaringer med Barlinek og DLG/Land & Fritid træpillerne.


Besvar