Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Herden "slagger" hurtigt til

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Expendable » 06 okt 2014 07:53

Hey Guys,

Jeg ved jo pr. de facto at der sidder en masse kloge hoveder herinde, så jeg har lige et nyt spørgsmål... :)

Jeg har et Goliath 18 stoker til at varme huset op (små 150 m2), og har de sidste 3 år brugt træpiller. Det første år fyrede jeg med koks, fordi jeg kunne få det leveret mega billigt fra Tyskland, men dette er ikke muligt længere - desuden gav det også et forfærdeligt svineri... :?

Hvorom alting er, da jeg fyrede med koks var der meget lidt vedligehold, og jeg kunne køre et helt år uden at skulle kigge til fyret andet end at hælde koks på og så trække aske ud. Da jeg skiftede til træpiller oplevede jeg at fyret efter nogle måneders brug kørte fast og skulle renses for slagger i herden. Herregud, at rense fyr 4-5 gange om året var intet problem, så det tog jeg med ophøjet ro.

Nu har jeg kørt med lidt forskellige 8 mm træpiller, rangerende fra nogle billige no-name, til Barlinek, DLG træpiller, og nu kører jeg med nogle svenske piller der skulle have en lidt højere brændværdi. Grunden til de mange skift i træpiller er, at jeg køber der hvor de er nemmest at få fat på for mig, og at de ikke skal fragtes alt for langt, da jeg selv henter et ton ad gangen på trailer.

Problemet består så i, at jeg førhen kunne køre et par måneder eller tre, før fyret skulle renses og der skulle hakkes slagger af herden. Nu er jeg nede på at fyret kun kører 14 dage, inden det sætter sig fast i sneglen pga. slagger, og der efterfølgende skal bruges to timer på at rense og hakke slagger.

Jeg har efterfølgende prøvet at indstille mig ud af problemet på fyret, men har KUN oplevet at det er blevet værre endnu. Er der nogen der har de gyldne tal til indstillingen på mit Goliath 18 til et hus på ca. 150 m2, eller på anden vis har en idé til hvordan jeg kan undgå at herden slagger til efter blot 14 dage? :oops:

Jeg har jo før kunnet køre et par måneder mellem hvert service stop, så det er vildt frustrerende at det lige nu kun kan køre 14 dage - især fordi der går et par timer hver gang med rensning og rengøring af fyret. :|

På forhånd tak for hjælpen.


calle

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af calle » 06 okt 2014 08:51

Kloge hoveder - så er vist nu, at far skal på banen :shock: :shock: icon_cheesygrin.gif

Vi har jo haft et varmt forår, en mega varm sommer og et varmt efterår. Står stokeren og pausefyrer nærmest uafbrudt :roll:

Vi har ikke varme på endnu, og har kun fyret i brændeovnen nogen ganske få gange.

Har du iøvrigt læst denne tråd her på Stoker Pro viewtopic.php?f=37&t=2275

Venlig hilsen

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Expendable » 06 okt 2014 08:56

Tilgiv mig min uvidenhed, men jeg er super spasser mht. dét med fyret. :) Min Stoker er eneste varmekilde, så jeg fyrer uafbrudt, da jeg skal bruge det til at lave varmt vand også.

Jeg er ikke helt med på hvad dét dersens pausefyring er for noget, men jeg har sat det til at køre til 63 grader, og så falder det et par grader ved brug af varmt vand etc. og fyrer så op til de 63-64 grader igen. :)

Og KLASSE med link til tidligere indlæg med indstillinger - den havde jeg ikke selv fundet. :great:

Jeg har også lige gennemgået tråden med hvordan man bedst renser fyret, og vil prøve det i eftermiddag, når jeg kommer hjem fra arbejde...

Jeg var jo så heldig at det stod med en alarm i morges, da jeg kom ud i garagen, så jeg skal hjem og bakse med det i eftermiddag. 8)

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Expendable » 07 okt 2014 07:24

Nå... Update på gårsdagens strabadser... Jeg brugte 5 ½ time på at skille fyret ad (splitten var knækket, og jeg havde lige fyldt magasinet op med piller i søndags - it figures...) Det viste sig at herden var fuldstændig hårdt pakket med træsmuld i midten og slagger i siderne. Jeg rengjorde fyret efter LarsHS anvisninger helt ned til mindste detalje, inklusiv at smøre herden med kobberfedt på indersiden. Derefter startede jeg fyret op med indstillingerne fra tråden som calle henviste til. Nu er det bare at krydse fingre og håbe. :great:

Her kommer tillægsspørgsmålet så: Er det pga. slagger dannelse, at herden pakker til med træsmuld, eller skal fejlen til det findes et andet sted? Jeg tænker om der kan være en utæthed i brandsikringen, så der engang imellem drypper vand ned i pillerne, eller noget i den stil?

Sneglen er ikke andet end et par år gammel og har udelukkende kørt med træpiller, så slitagen er minimal, derfor tror jeg ikke at problemet ligger der.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Flammen » 07 okt 2014 21:33

en svaghed de har, er at sneglen tit bliver så slidt den sidste 1/3, at den knuser pillerne og ikke vil skubbe dem op i "mulvappeskudet"


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Expendable » 08 okt 2014 13:42

Lige præcis Flammen. Jeg skiftede også sneglen ud får små 2 år siden, da den var helt ædt op, efter at have kørt med koks. Den nye jeg har installeret har dog kun kørt med træpiller og er praktisk talt ikke slidt. Men hvis den evt. ikke er konstrueret korrekt, kan den jo godt bidrage til problemet, dette er dog ren spekulation fra undertegnedes side af. :wink:

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Herden "slagger" hurtigt til

Indlæg af Expendable » 15 okt 2014 21:13

LORTEPIS... :P Her halvanden uge efter at jeg har haft rengjort fyret efter ALLE kunstens regler samt indstillet det efter tråden som calle henviste til - stod det med alarm igen samt en knækket split.

Jeg tvivler STÆRKT på at det er pga. slagger, men det finder jeg ud af i morgen, da jeg ikke har mod på at gå i gang med fyret nu. Sidste gang var herden fuldstændig hårdt pakket med en stor klump af sammenpresset træsmuld, og jeg tror at det er samme scenarie igen her blot halvanden uge senere (ikke engang).

Er her ikke et klogt individ der kan komme med en idé til hvad problemet kan være, jeg orker snart ikke at kæmpe med det møg-fyr længere. Jeg er efterhånden på bar bund... For hver gang det kører i stykker, holder det kortere og kortere tid, før det knækker splitten igen.


Besvar