Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af Expendable » 31 aug 2014 10:58

Jeg har et lille problem, som jeg håber på lidt hjælp til herinde. Jeg har et KL Goliath 18 fra 2006, som jeg havde en lille slåskamp med i går. Jeg fyrer i øvrigt med træpiller (Dem fra DLG/Land & Fritid).

Fyret var brændt ud pga. fastkørt snegl (som det jo sker engang imellem, når der lige skal bankes slagger af i herden). Jeg gjorde som jeg altid havde gjort, og fik fjernet slagger og renset fyret, hvorefter jeg fyldte herden op med træpiller og fik så tændt op igen. Da jeg efter optænding sætter fyret på automatik, sad sneglen så fast igen... Det var lidt mærkeligt, for jeg havde jo lige banket herden fri for slagger, så jeg testede lige igen med manuel kørsel af sneglen... Så virkede sneglen fint... Jeg satte den over på automatik, og IGEN ville sneglen ikke køre. Jeg prøvede at køre med sneglen på henholdsvis automatik og manuel, med skiftende resultat - sneglen skiftede mellem at sidde fast og så køre fint - både på auto og manuel styring.

Jeg har kontrolleret at sneglen er i vatter på fyret, og jeg har haft motor og snegl ude, så det har været helt tømt for pillerester og træsmulder i snegl røret. Jeg kom så i tanke om, at motoren har lækket en smule olie i et stykke tid, og spørgsmålene er så:

1. Kan manglende olie i gear/motor være problemet med den periodisk virkende snegl?
2. Hvis problemet kan klares med en ny pakning/pakningsdåse, hvor kan jeg købe en ny der passer?
3. Skal jeg ud og smide 4 kg. på en helt ny motor + gear, fordi den "gamle" er færdig?

P.S. Jeg fik fyret op at køre igen på automatik, og det har kørt upåklageligt siden i går aftes. Jeg er dog bange for at det er en stakket frist før sneglen sætter sig igen, og jeg vil gerne have løst problemet inden vinteren står for døren. Det er trods alt bedre at undvære fyret (som eneste varmekilde) et par dage lige nu, end i januar måned. :lol:

Jeg håber at nogen kan hjælpe, på forhånd tak...
Med venlig hilsen
Henrik V. Nielsen


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af Expendable » 31 aug 2014 11:14

Jeg glemte lige at tilføje, at jeg skiftede sneglen for et års tid siden, da forrige ejer af huset havde kørt med koks, så sneglen praktisk talt var ædt op. Derfor har den nye snegl KUN kørt med træpiller - og er praktisk talt ikke slidt. Bare lige som bonus-info. :)

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af Expendable » 03 sep 2014 08:04

BUMP... Seriøst, ikke én eneste der har oplevet samme problem?

VVS-Eksperten mener at det evt. kan være at der skal skiftes en kondensator mht. den periodisk virkende snegl, men det KAN også være på grund af manglende olie, nu da gearhuset lækker olie.

Jeg fik at vide, at man ikke selv kan skifte pakdåsen/pakningen i motoren, og at jeg skal købe et nyt gear + motorsæt til kr. 4.000,-

Kan det virkelig passe, at en pakning til få kr. ikke kan skiftes, så man skal ud og smide kr. 4.000,- på både motor OG gearhus, da disse ikke kan købes separat? Motoren fungerer jo fint...

Er der evt. nogle alternativer til at skifte det hele ud?

Jeg regner med at pille motoren af, og skille det hele ad, for at se om jeg selv kan gøre noget, men jeg er IKKE særlig teknisk minded, så det bliver lidt touch-and-go på det punkt.

Kom endelig gerne med input, hvis én af Jer derude sidder med noget brugbart info omkring problemet!

xkfc

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af xkfc » 03 sep 2014 08:34

Det var måske en ide at skifte kondensatoren, eller få den testet. Ofte kan man med teknisk snilde reparere mange ting som ellers er dødsdømt, der findes jo også flydende pakning. Hvis gearet har været kørt tør for olie og tandhjulene er ødelagt, så er der nok ingen vej uden om et nyt gear.
Nu efterlyser du jo alternative løsninger. Dette er måske for alternativt. icon_cheesygrin.gif
Siden du har lagt dig fast på piller kunne en løsning jo være at skifte til en pillebrænder, tænder selv, slukker selv, laver varmt vand om sommeren og har 10% bedre virkningsgrad end stokeren. :great:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af Expendable » 03 sep 2014 08:47

Hej Kenneth,

TUSIND tak for kompetent svar. :) Jeg er lidt grøn på selve fyr-området endnu, da jeg først flyttede i hus for 4 år siden, og Goliath-gespenstet var en del af inventaret ved huskøbet. :D Så ALT hvad jeg har lært omkring stokerfyret er via nettet og så ellers selv skille tingene ad og prøve mig frem... Ikke altid en lige rentabel metode, og genstand for megen frustration, når skidtet ikke lige gjorde som man regnede med. ;)

Tak for info omkring pillebrænder - det er HELT klart et alternativ jeg vil overveje. Er du vidende om nogle mærker frem for andre der virker bedre, og evt. er at foretrække frem for andre. Jo mere automatiseret jo bedre, da jeg ikke gider at gå og pille ved det hele tiden. :)


nemocharley

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2014 09:10

Det kommer an på hvor mange penge du vil bruge og hvor meget du ønsker at se til fyret.

Scotte 10kw koster ca 20k - med alt det styringsgejl et menneske har brug for.
Passats Bioheat til 46k er et også en mulighed
MGM Junior til knap 30k
De dyre "østrigere" til over 60k
RTB 35+k

xkfc

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af xkfc » 03 sep 2014 09:14

Da jeg udskiftede vores stoker med en pillebrænder, var det bedre end at komme med blomster icon_cheesygrin.gif Automatisk start og stop = glad kone :great:
Jeg er utrolig glad for vores Scotte, men der er mange pillebrændere på markedet og de fleste er glade for netop deres fyr. Heldigvis er det sådan, for det skaber jo konkurrence, som i sidste ende giver bedre fyr.

Der er mange der inviterer dig indenfor og se deres fyr, på den måde kan man måske bedre fornemme om fyret er noget for en.

Jeg kender mest til Scotten, derfor skriver jeg lige lidt om den, men det skulle undre mig om ikke andre falder over tråden og kommer med andre forslag.
Som alle pillebrændere starter og stopper Scotten selv, den kan styre det varme vand ganske simpelt, eller via en 3vejs ventil, styringen skal blot forbindes med kabel til din internet router, så opdateres den fra nettet, og du kan følge og justere fyret fra en computer eller smartphone. Alarmer kan fås som sms eller email. NBE har deres eget forum stokerforum.dk hvor man lynhurtigt får kompetent hjælp, og har man forslag til fremtidige forbedringer ar det bare med at få det skrevet, de er meget lydhøre.

Kenneth

xkfc

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af xkfc » 03 sep 2014 09:18

Nu bor du jo lidt nordligt, i denne weekend er der åbent hus ved NBE, det var måske en ide til en lille udflugt. Jeg ville ønske at jeg selv havde tid, så havde jeg taget turen fra det sydjyske.
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5304.0

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af bioservice » 03 sep 2014 09:21

Dit problem er meget sandsynligt kondensatoren, det koster 120,- kr og du kan selv skifte den.. det er nemt.. bare husk at slukke for strømmen.. og husk at en kondensator kan lade strømmen, så lad den lige stå lidt, ellers kan du få et rap over fingrene.. ;-)

er der problemer med at olien er løbet ud, så tap olien af gearet, og find en fedtsprøjte frem, og fyld op med lejefedt i stedet, det giver lige lidt mere tid inden du skal skifte gearet... det har vi gjort med fordel flere gange, når folk har kommet stålbolte og lignende i i stedet for splitter, så kan de rykke den bagerste del i stykker og åbne ind igennem pakningen...

men prøv at skifte kondensatoren først, det er billigst og mest sandsynligt..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

KL Goliath 18 motor/gear lækker olie

Indlæg af Expendable » 03 sep 2014 09:28

Det ender jo efterhånden som en hel guldgrube af gode forslag og løsninger... Af hjertet tak allerede. :)

og STORT tak til bioservice for en meget brugbar hands-on approach og løsning på mit problem. Jeg vil starte med at gøre som du foreslår - men dermed ikke sagt, at jeg ikke stadig overvejer en pillebrænder, hvis der skal repareres alt for meget på det gamle Goliath. :)

Jeg bruger heldigvis kun de alm. splitter, og ikke søm, skruer osv... Jeg vil hellere skifte en split, end at smadre gearet. :P


Besvar