Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rensning af goliath

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
LarsHS
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 feb 2007 09:07
Mit fyr: Goliath 18 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6 ton +1000 L olie
Geografisk sted: 25 km. øst for Esbjerg

Rensning af goliath

Indlæg af LarsHS » 07 dec 2007 22:59

Hej alle .
Jeg har lige taget et par billeder før og efter rensning af en 18 kw Goliath.
Jeg kører på anden sæson og er i det store hele godt tilfreds med anlæget. Påbillederne har den kørt 4 uger
(på Stampemøllepiller) siden sidste rensning. Det vil sige ca. 8-900 kg. piller. Det eneste der er gjort, er at jeg for to uger siden blæste alle 20 rør med trykluft nedenfra for at fjerne løstsiddende støv. Jeg har bøjet et stykke 12 mm hydraulikrør, så det passer ind i kedelen og 20 mm op i hullerne.
Derudover gør jeg det at når herden er rengjort fuldstændigt smører jeg indersiden med kobberfedt for at modvirke at sodkanten sætter sig for godt fast. Dette er et forsøg, men denne gang kunne man slå sodkanten af i to stykker.
Jeg kender ikke temp. i bålet men kobberfedt modstår en temp.på 1200 c. så det kan vel ikke skade.
Desværreskal man starte med det nederste billede og op. Sådan er det jo når man ikke er så klog.

Mvh
Lars
Vedhæftede filer
PB250083.JPG
Smurt med kobberfedt
PB250081.JPG
Renset Herd
PB250079.JPG
Sodring
PB250077.JPG
Efter rens
PB250074.JPG
Før rensning


Haderslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Rensning af goliath

Indlæg af Haderslev » 26 dec 2007 12:59

Hej Lars,

så fandt jeg først ud af at der var det forum. kun for Goliath :)

Ud fra dine billeder så kan jeg se, at der er noget jeg ikke har gjort rent. Hvordan kommer jeg ind til de små rør, de 11 store har jeg gjort rent, jeg var ikke klar over at der var nogle mindre rør også, dem kan man ikke se i manualen :(

Lækker guide til rengøring, det har hjulpet mig rigtigt meget, manualen er nu ikke for god hvad angår rengøring/vedligehold.

Kunne Du evt lokkes til skrive en lille rengøringsguide?

mvh

thomas

LarsHS
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 feb 2007 09:07
Mit fyr: Goliath 18 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6 ton +1000 L olie
Geografisk sted: 25 km. øst for Esbjerg

Re: Rensning af goliath

Indlæg af LarsHS » 26 dec 2007 16:12

Hej Thomas

Hvis du aldrig har renset under den inderste røgvender er der stor sansynlighed for at den er næsten lukket med aske.
Når du åbner låget øverst i kedlen er røgvenderen lige til at tage ud. Den er ikke fastspændt men ligger og dækker over det midterste og de 10 mellemste rør. Røgen stiger i det midterste rør, vender under røgvenderen, går tilbage i de 10 mellemste rør, vender igen i brænderrummet hvorefter den stiger i de 11 yderste rør og går ud i skorstenen.
Metoden er enkel: Af med låget,på mit anlæg kan hele toppen fjernes, ellers fjern det lille låg i kedeltoppen. Resultatet er det samme.Støvsug alt løstsiddende. og fej alle rør med en passende (35 mm )stålbørste.
Derefter samles toppen igen og asken tages ud forneden. Herefter efterses herden (brænderhoved) for sodkant, som kan sidde godt fast. Jeg tror alle med denne type stoker kender dette problem, men det er bestemt overvindelig.
Når dette er gjort er der blot tilbage at køre piller frem i brænderen og tænde op.

NB: Hvis der er meget aske under øverste røgvender, kan kedlen ikke komme af med røg / varme og vil brænde dårligt og evt. ryge i pillemagasinet.

God held med projektet og hvis Jeg har udtrykt mig uklart i teksten, så spørg endelig.

Mvh Lars.

fætter sjusk
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 115
Tilmeldt: 17 jun 2007 22:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Gram sønderjylland

Re: Rensning af goliath

Indlæg af fætter sjusk » 26 dec 2007 18:28

hva eddddneeiselve brænderen
skal man da kunne tage den øverste ring op ??
det kan man på min kammis kl men jeg syntes min sidder rigtig godt fast
sjusk :roll:

Haderslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 22 dec 2007 16:56
Mit fyr: RTB 16
Areal: 240
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Geografisk sted: Haderslev

Re: Rensning af goliath

Indlæg af Haderslev » 26 dec 2007 21:07

LarsHS skrev:Hej Thomas

Hvis du aldrig har renset under den inderste røgvender er der stor sansynlighed for at den er næsten lukket med aske.
Når du åbner låget øverst i kedlen er røgvenderen lige til at tage ud. Den er ikke fastspændt men ligger og dækker over det midterste og de 10 mellemste rør. Røgen stiger i det midterste rør, vender under røgvenderen, går tilbage i de 10 mellemste rør, vender igen i brænderrummet hvorefter den stiger i de 11 yderste rør og går ud i skorstenen.
Metoden er enkel: Af med låget,på mit anlæg kan hele toppen fjernes, ellers fjern det lille låg i kedeltoppen. Resultatet er det samme.Støvsug alt løstsiddende. og fej alle rør med en passende (35 mm )stålbørste.
Derefter samles toppen igen og asken tages ud forneden. Herefter efterses herden (brænderhoved) for sodkant, som kan sidde godt fast. Jeg tror alle med denne type stoker kender dette problem, men det er bestemt overvindelig.
Når dette er gjort er der blot tilbage at køre piller frem i brænderen og tænde op.

NB: Hvis der er meget aske under øverste røgvender, kan kedlen ikke komme af med røg / varme og vil brænde dårligt og evt. ryge i pillemagasinet.

God held med projektet og hvis Jeg har udtrykt mig uklart i teksten, så spørg endelig.

Mvh Lars.
Hej Lars,

tusind tak, du har reddet min dag med dette indslag :)

Lige et andet spørgsmål, skruer Du ringen med de 4 bolte af, for at kunne komme ind til herden (brænderhovedet), jeg kan nemlig ikke se ret meget, hvis man kikker ind i brænderhovedet gennem lågen?

Kan Du evt. uddybe lidt hvordan Du gør når Du gør brænderhovedet rent?

mvh

Thomas


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Rensning af goliath

Indlæg af BVMP » 28 dec 2007 11:47

Hej Lars
Lad os få en update på det med kobberfedtet...
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

LarsHS
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 feb 2007 09:07
Mit fyr: Goliath 18 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6 ton +1000 L olie
Geografisk sted: 25 km. øst for Esbjerg

Re: Rensning af goliath

Indlæg af LarsHS » 28 dec 2007 20:17

Hej Thomas

Godt du kunne bruge mine simple råd.
Med hensyn til brænderhovedet vedlægger jeg et billede af ringen, hvor man kan se i hvertfald en af de fire seks mm bolte som har en møtrik på undersiden.
Når alle fire er afmonteret kan man vrikke / vride støbejernsringen af. Med lidt forsigtighed beskadiges glassnoren ikke og kan umiddelbart genbruges.
Under ringen kan man umiddelbar "gennemskue" hele teknikken i luftfordelingen omkring bålet.

Med hensyn til forsøget med kobberfedt i herden for at lette rengøring af sodkant, er jeg overbevist om at et lag fedt letter sagen. Ved sidste rengøring var et par slag med en slaggehammer nok til at hele kandten faldt af i to halvdele.

Mvh lars
Vedhæftede filer
PB250084.JPG

levi

Re: Rensning af goliath

Indlæg af levi » 28 dec 2007 21:03

Hej Lars.

Glimerende vejledning - og jeg tror på dit kobberfedt trick :0)

Et fif til hvorledes glassnoren holder 10 gange så lang tid som normalt, er at sprøjte den med WD 40 ved hver rensning.

WD 40 indeholder noget som forøger flexibiliteten i glassnoren (Glassnore i låger bør også smørres engang imellem, så holder de som sagt meget længere, og sod sætter sig ikke fast på samme måde).

Lad WD 40 tørre lidt inden i starter stokeren, så den rigtig kan trænge ind i snoren.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Rensning af goliath

Indlæg af Lau » 02 mar 2008 20:33

Halløj Lars! Kan jeg ikk få en fremvisning af din Goliath?

Jeg bor ved Korskroen, du bor jo lige i området (",)

Overvejer lidt om jeg skal have sådan en kedel..

LarsHS
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 31
Tilmeldt: 25 feb 2007 09:07
Mit fyr: Goliath 18 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6 ton +1000 L olie
Geografisk sted: 25 km. øst for Esbjerg

Re: Rensning af goliath

Indlæg af LarsHS » 06 mar 2008 20:51

Hej Lau

Du er velkommen til at kigge forbi.
Du kan bare slå på tråden så finder vi ud af et tidspunkt.

mvh
Lars


Besvar