Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

piller smidt ud af hærden

Spørgsmål vedr. Goliath samt det tilbehør der laves til Goliath Stokerfyr
Besvar
dan-ma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2012 17:07

piller smidt ud af hærden

Indlæg af dan-ma » 14 nov 2012 17:15

Hej
da vi i dag kom hjem fra arbejde var vores Goliath fyr gået ud ..... igen... denne gang havde den smidt næsten alle piller både hele og halve ud af hærden, og hele brændkammeret er fuld af sod.
så vidt jeg ved kommer sod af for lidt luft, men da vi sidst kiggede til den fik den mere end rigeligt med luft, selvom vi har skruet så langt ned for blæseren som muligt.... nogen der kan hjælpe mig med grunden til den lidt mærkelige situation?
på forhånd tak

mvh.
Dan


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

piller smidt ud af hærden

Indlæg af remme » 14 nov 2012 17:38

Du har vel læst din manual til fyret.
Luftmængde og pillemængde kan også have indflydelse. Hvis der bliver tilsat for lidt brændsel i
forhold til luftmængden vil pillerne brænde langt nede i herden, hvilket bevirker at der dannes
en slagge kant nede i herden. Denne laver modstand når pillerne skubbes frem og splitten kan
derfor knække. For at undgå dette bør man justere sin brændselsmængde op således at pillerne
ligger plant oppe i toppen af herden og brænder.
En god standard justering er at sætte brændselsmængde til (U1 ) 15 sec, og pausen mellem
brændsels tilføring på (U2) 20 sekunder.
Det er også vigtigt at sørge for at luften er justeret rigtig ind, da for meget luft også kan få
stokeren til at brænde nedad. Luftmængden justeres på den runde plade der sidder bag på
blæseren, og et udgangs punkt er : Stil luftjusteringen således at spjældet er ¼ åben3. Læg
mærke til at der ikke bliver blæst glødeskaller ud af kedelen når lågen er åben. Hvis der gør det,
er der tilsat for meget luft til forbrændingen. Modsat hvis lågen indvendig begynder at blive
mørk i farven er der for lidt luft, hvilket vil bevirke at pillerne ikke bliver fuldstændig
forbrændt.

Hvis disse indstillinger er i orden og den brænder ned i herden under pausefyring kan det
skyldes at der går for lang tid mellem at den pause fyrer prøv evt. med (U3) 15 min og en drift
under pause på ca. (U4) 8-10 sekunder. Hvis dette ikke hjælper skal man lægge mærke til om
der er så meget træk i skorstenen at forbrændingen foresætter efter at blæseren er stoppet er
dette tilfældet kan det afhjælpes med en træk stabilisator, der vil nedsætte trækket i skorstenen
når det blæser ved at den lukker falsk luft med ind i skorstenen

Jeg vil umiddelbart tro at dit fyr har for godt træk og derfor brænder tilbage i stokkeren og udløser en sikker heds andordning. som tømmer sneglen fra magasinet. En trækstabilsator kan afhjælpe for meget/stor skorstenstræk under driften

dan-ma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2012 17:07

piller smidt ud af hærden

Indlæg af dan-ma » 14 nov 2012 17:54

hej tak for dit svar
jo vi har læst den ... :-)
ja vi var klar over det meste du skrev, bortset fra det med for godt træk.
kan du fortælle mig om plan oppe i toppen af herden inklusiv retorden altså den tallerken der ligger over luftrillen, og som kan afmonteres. eller er det nede ved luft rillen.??
jeg glemte også at skrive at det er en form for tjæresod (meget klistret sod)

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

piller smidt ud af hærden

Indlæg af remme » 14 nov 2012 18:39

Jeg kender ikke lige dit fyr. men vil tro at fyrret med en varm skorsten måske kunne ha et for stort skorstens træk. dette får dine træpiller til at brænde halv lystigt som om blæserne stadig er tændt. Dette problem burde en trækstabilsator kunne afhjælpe hvis ikke den stilbare plade på blæseren kan justeres ind til at passe.
Jeg går ud fra at du ikke har ilt styring på dit fyr og derfor skal du forsøge at finde et godt mix mellem tilførsel af piller og luft. For mange piller og dit fyr kører som din bil med chokkeren til og for få kan du ikke holde gang i bålet. Jeg vil tro at dine kuft indblæsnings huller næsten skal dækkes af piller for at få en god forbrændning. Men jeg ved det ikke.
Den klisterede sod kan også være et symptom på, at din retur temperatur er for lav samtidig med en alt for ilt fattig forbrænding. Den ilt fattige forbrændning giver sod og en kold retur får røgen til at kondenserer på din kedels indvendige sider som glanssod.

Så jeg tror alt i alt at jeg ville prøve at start forfra med min indstilling af fyret, hvis jeg var dig. Dit fyr skal forbrænde rent men også samtidig undgå for stort iltoverskud til skorsten. Igen et spørgsmål om indstiling.
Din retur skal også op på 55-60 grader for at undgå fugt i kedelrummet og skorstenen også.

dan-ma
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2012 17:07

piller smidt ud af hærden

Indlæg af dan-ma » 14 nov 2012 18:54

tak for hjælpen. vi prøver lige med den trækstabilisator..


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

piller smidt ud af hærden

Indlæg af remme » 14 nov 2012 18:58

og gi fyret så lidt mere luft så den brænder rent ;)


Besvar