Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillepresser lejes eller købes

Her kan du indsætte en annonce hvis du ønsker at købe noget
Forumregler
Denne kategori kan bruges af alle der ønsker at købe noget.
Når varen er købt, skriver du dette i emnet samt låser det
Besvar
AnyaBrondsted
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 okt 2015 07:08

Pillepresser lejes eller købes

Indlæg af AnyaBrondsted » 13 okt 2015 07:23

Hej Alle,
På vores nye gård (Slangerup) har vi "vundet" 80 m3 gammelt hø. Det har ingen foderværdi, men jeg tænker at man med fordel kan lave det til piller? Er der nogen (helst Sjælland) der tænker at de havde lyst til at hjælpe med det projekt? Det siger sig selv at der penge i skidtet, så kom frisk.


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Pillepresser lejes eller købes

Indlæg af Brandsen » 13 okt 2015 07:51

Halløj i forum,

Velkommen her på Stoker Pro.

Det er jo udmærket tænkt, men desværre ikke en holdbar ide. For det første får du aldrig
hø eller halm gennem en pillepresse, det skal snittes til atomer før det kan komme igennem,
for det andet har det meget begrænset brændværdi, for det tredie vil det kun være ægte
stokerfyr der kan brænde pillerne af, et pillefyr kan ikke, og for det fjerde giver det ukristeligt
meget aske og slagge.

Jeg har selv prøvet at komme af med gammelt hø, til en bonderøv der skulle have flydelag på sin gylletank,
set efter om nogen i nærheden skulle have et halmfyr der kunne futte det af, eller om nogen manglede
lidt at pljøje ned på sin mark, men nej, endte med at måtte brænde det af i en stor bunke i folden.
Det kræver en smule vind for at brænde ordentligt, det giver røg af H.. til, og mange flyvende gnister,
så det kræver lidt omtanke at få sådan noget gammelt hø skaffet af vejen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

AnyaBrondsted
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 okt 2015 07:08

Re: Pillepresser lejes eller købes

Indlæg af AnyaBrondsted » 15 okt 2015 22:17

Tak for god vejledning - Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge det som boksbund til hestene, så brændværdien er underordnet ;-) Min største bekymring var om de alligevel ville forsøge at æde det. Jeg ved godt at dette er et forum for Stoker og pillefyr, men der er jo Jer der er eksperter i det med piller. Jeg har så i mellemtiden luret at Jeg også skulle have det snittet, så den tygger jeg lige lidt på....

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pillepresser lejes eller købes

Indlæg af pille bruger » 15 okt 2015 22:36

AnyaBrondsted skrev:Tak for god vejledning - Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge det som boksbund til hestene, så brændværdien er underordnet ;-) Min største bekymring var om de alligevel ville forsøge at æde det. Jeg ved godt at dette er et forum for Stoker og pillefyr, men der er jo Jer der er eksperter i det med piller. Jeg har så i mellemtiden luret at Jeg også skulle have det snittet, så den tygger jeg lige lidt på....
Nu skriver du gammelt hø.
Smid det ud.
At bruge det i en boks, kan resultere i luftvejs infektioner på heste.
Udgiften til medicin vil være højere end at købe frisk hø og nye piller til boksen.
Har været der, og det kan ikke anbefales.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

AnyaBrondsted
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 okt 2015 07:08

Re: Pillepresser lejes eller købes

Indlæg af AnyaBrondsted » 15 okt 2015 22:44

Må indrømme at jeg selv er lettere tør i halsen bare af at flytte et par baller: Tror vi får et meget overbevisende Sankt hans bål ;-)


Besvar