Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Købt nyt hus med stokerfyr.

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Skyhawk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 apr 2009 02:48

Købt nyt hus med stokerfyr.

Indlæg af Skyhawk » 27 apr 2009 03:10

Hej er der nogle der kan hjælpe mig, jeg har købt et ældre hus fra 1900 tallet , som er helt restaureret og isoleret efter nutidens regler, huset er på 295 m2 og der er et stokerfyr til opvarmning. fyret hedder twin heat dcp 12 der sidder en mellemstor opvarmer på væggen bagpå, sandsynligvis en elvarmer. Kan dette fyr drive dette hus fornuftigt, med 2 voksne og 2 børn, der skal i bad hver dag, og måske også tit, på samme tid (efter hinanden). Kan man komme op på en rum tempratur på 23,5 - 24 grader om vinteren i huset, det skal siges at der stå en pille brændeovn i den ene stue STUE 45 m2. Er der nogen der kan fotælle mig om fyret bliver overbelastet, og er der andre muligheder for at få denne model til at køre med de beskrevne spcifikationer beskrevnet oven for. Skal pille brændeovnen køre hele tiden for at få et stabiliceret forbrug. Og hvad skal jeg forvente i forbrug af piller pr uge??????? Er helt grøn har aldrig arbejdet med pille fyr før.
Håber på nogen kan hjælpe mig
MVH
Niels Søborg


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Købt nyt hus med stokerfyr.

Indlæg af thoken » 27 apr 2009 07:18

Hej!
Og velkommen til!
Den der "elvarmer" du beskriver, er det en varmtvandsbeholder(vvb)? Det der afgør om der er nok varmt vand til mange(efter følgende) bade, er størrelsen på denne varmtvandsbeholder, altså hvor mange liter den indeholder! Og så selvfølgelig hvor længe hver person er i bad. Kunne du ikke prøve at tage nogle billeder af det hele og vedhæfte dem? Twin Heat plejer normalt at være et godt fyr, kan du ikke kontakte dem og få nogen oplysninger om fyret?
Nu kender jeg ikke den model Twin heat, men hvis det er 12 kw, så lyder det umiddelbart ikke af meget, måske derfor der også er en pilleovn?
Men ofte er der god økonomi i at fyret er "i underkanten" for så kører det med en god virkningsggrad, og så kan pilleovnen jo supplere op på meget kolde dage, så løsningen kan være meget fornuftig :roll:
Jeg tør næsten ikke gætte på et forbrug, da det er meget individuelt men mon ikke det bliver i omegnen af 12-15 tons per år :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Købt nyt hus med stokerfyr.

Indlæg af nielsenworld » 27 apr 2009 07:49

Hvis huset er godt isoleret, bliver det ingen problem med din TwinHeat. Hvis du kigger efter igen, hedder det nok CPI 12 :)... Brændeovnen er nok mest for hyggens skyld tror jeg. Selv de aller koldeste vinterdage kan fyret holde det hele varmt.

Jeg har selv 270m2 godt isoleret. Det bliver varmet op af et TwinHeat fyr fra 1986 på 11kw. Vi fryser IKKE og vi kan tage alle de bade vi vil efter hinanden!.. Jeg kunne godt tænke mig en brændeovn i en af vores stuer, men det er udelukkende for hyggens skyld.
Vores årlige forbrug ligger på ca. 7 tons træpiller, så kan du regne dig frem til et uge/månedforbrug. Dog bruger du naturligvis mest om vinteren, og mindst i efteråret/foråret
I er en person mere i husholdningen + lidt flere m2, så i kommer nok op omkring 8-9 tons vil jeg tro. Vælger du at bruge brændeovnen af og til, ja så laver du blot lidt mindre arbejde til fyret og bruger pillerne i ovnen istedet.

TwinHeat er efter min mening (og en hel del andres!) noget af det bedste på markedet idag. Det er også dyre fyr, der kræver en godt dyk i lommen ved indkøb. Men tro mig, det VIRKER. Og det virker i MANGE år

Nu har du ikke skrevet hvor du bor henne, men jeg vil nok anbefale dig at besøge http://www.twinheat.dk og finde en autoriseret TwinHeat VVS installatør nær dig.
Arranger et eftersyn af dit fyr, så han på samme tid kan sætte dig ind i brugen af det og fortælle hvordan det hele hænger sammen. Han kan også vejlede dig om rensningen og optænding m.m.
Samtidig laver han et serviceeftersyn, hvor han skiller nogle ting af på fyret, for at rense det helt igennem.

Og velkommen til storkerpro.dk i øvrigt :) - Her er der MASSER af god viden at hente :great:

fpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 feb 2008 23:19
Mit fyr: twin heat cpi 12
Areal: 115+vvb
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: horsens

Re: Købt nyt hus med stokerfyr.

Indlæg af fpeter » 27 apr 2009 20:05

Ja i skal nok komme til at holde varmen det er garenteret købt så det passer til huset,jeg tror også i kommer til at bruge 7-8 ton.vores var sjælent over 45% i ydelse i vinter og det er ikke for godt isoleret her og ja det er bare kram sådan en Twin heat det køre bare uden problemer og uden at man skal stille på det,bare fortæl den hvad der er i tanken så klare den resten selv Mvh Flemming


Besvar