Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremvisning af og info om cpi 12

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Særkjær
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 feb 2009 11:07
Mit fyr: Twinheat cpi12
Areal: 130 + 50
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 35
Geografisk sted: Favrskov

Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af Særkjær » 21 feb 2009 16:00

Goddag

Jeg er helt ny i stoker sammenhæng, men har altid haft brændeovn, så kender til det med ild og fyring.

Mit gamle oliefyr står til en udskifting, og har besluttet mig til at der i fremtiden skal fyres med flis, så kan jeg bruge mit træ mere effektivt end i ovnen, og jeg slipper for at hugge og flække.
Men da jeg som sagt er ny i stoker sammenhæng, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at se et cpi 12 anlæg "in action"

Jeg har fået af vide at Twinheat er et rigtig godt men også lidt dyrt mærke, men det er det enste anlæg jeg har kunnet finde der kan fyre med skovflis og yder under 16 KW.

Jeg har selv et hus på 130 kvm, fra 1971, som er nogenlunde isoleret, og vi planlægger at bygge ca. 50 kvm til hvor der selvfølgelig skal være gulvvarme i.

Fyret skal placeres i garagen, og jeg skal have en 110 l. varmvandsbeholder indenfor.

Jeg har pt. ca. 18 m3 rum til flis og bruger pt. 1200 l olie og 5-10 m3 brænde om året.

Hvis der er en i nærheden af Favrskov kommune der har lyst til at vise sit fyr frem vil det være helt kanon, og hvis der er andre som kan give mig nogle gode informationer omkring sådan generelt med stoker, flis og twinheat så vil det også være helt perfekt. :great:

Venlig hilsen Erik


Seve
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 23 sep 2008 07:47
Mit fyr: Twin-Heat cpi 12 + Arcon solvarme
Areal: 230 bolig+170 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Dagligt forbrug: solvarme lige nu
Årligt forbrug: sådan ca
Geografisk sted: støvring

Re: Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af Seve » 21 feb 2009 16:23

Velkommen i klubben. Jeg vil meget gerne vise mit CPI 12 frem men der er nu nok lidt langt til Nordjylland. Mon ikke der findes en i nærheden. Som du skriver er twin-heat i den dyre ende men omvendt har jeg en eller anden ide om at pris og kvalitet................. CPI 12 kan uden problemer fyre med flis - men det er der nu også andre stokere, der kan. Det vigtigste i.f.m. køb af stoker er at størrelsen på stokeren passer nogenlunde til husets varmeforbrug. Min umiddelbare vurdering er, at dit hus på 130 + 50 kvm senere passer perfekt til et CPI 12.

Henning H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 nov 2007 21:28
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 225
Brændsel: Træpiller/Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Anslået 6-7 ton
Geografisk sted: Viborg

Re: Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af Henning H » 21 feb 2009 17:08

Jeg bor i Viborg og har en CPI12 som bliver fodret med flis. Det fungerer fint. Det er godt at jeg ikke fik købt større anlæg. I den koldeste tid kommer den op og yder ca. 65%. Såden en dag som i dag kører den på 45%.
Du er velkommen til at komme og se hvordan jeg har indrettet fyrrum m.m.

Særkjær
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 feb 2009 11:07
Mit fyr: Twinheat cpi12
Areal: 130 + 50
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 35
Geografisk sted: Favrskov

Re: Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af Særkjær » 21 feb 2009 18:11

Det lyder super godt, jeg vil nemlig rigtig gerne se hvordan andre har gjort, det gør det noget nemmere for mig at gøre det rigtigt første gang.

Jeg har lige et spørgsmål så til flisfyringen, hvor lang tid holder de 350 liter til, er det 1-2 dage eller er det som jeg har forsøgt at regne mig frem til en 5-10 dage?
Og hvor ofte skal der fjernes aske fra anlægget?

Jeg vil gerne se mere end et anlæg hvis der nu sidder nogle flere der ude, det er altid rart med god baggrund for en sådan invistering.

Med hensyn til tidspunktet, så vender jeg lige tilbage, da jeg gerne vil have fruen med

Venlig hilsen Erik

fpeter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 04 feb 2008 23:19
Mit fyr: twin heat cpi 12
Areal: 115+vvb
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 20 kg
Årligt forbrug: 7 ton
Geografisk sted: horsens

Re: Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af fpeter » 22 feb 2009 09:22

når jeg har kørt med flis er der kun til 1 1/2 døgen og jegb skal rense aske hver 2 dag.til forskel fra træpiller hvor den kan køre en uge på nuværende tid mellem fyldningerne og en måned mellem askerensning


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Fremvisning af og info om cpi 12

Indlæg af danni-nielsen » 22 feb 2009 11:58

Ja jeg vil da også gerne vise min cpi 12 frem hvis det var noget, bor 5 km syd for hadsund.

Sidste år fyrede jeg med flis, men droppede det i år, for mange svampespore og det fyldte meget skulle fylde magasin hver dag og det var manuelt "flis i en kornsnegl er ikke godt" icon_cheesygrin.gif

I år fyre jeg med en kornblandning fra laursens biobrændsel, det brænder rigtig godt køre i træpille programmet. :D

Næste sæson vil jeg prøve træpillegarnulat. :D

Hvad kan man sige med sådan et fyr :?: det er ski dejlig med alle de muligheder for brændsel.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


Besvar