Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

M20i Slagger og solsikkepiller

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
asgerhn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 dec 2022 10:26

M20i Slagger og solsikkepiller

Indlæg af asgerhn » 19 dec 2022 10:46

Hej stokerpro

Vi overtog hus for 2,5 år siden med et M20i med TH2006. (er lidt usikker på om det er M20i, hvordan kan jeg tjekke det? Tidl. ejer efterlod ikke nogen manual, fyret er 15-20 år gammelt)
I de første par år fyrede vi kun med træpiller. Dengang havde vi et mindre problem med slagger. Der var som jeg husker aldrig nogle store kager. Jeg mener også at røgen langt overvejende var gennemsigtig.

Nu fyrer vi 50/50 med træpiller og solsikkepiller. Varme og forbrug har umiddelbart ikke ændret sig. Men der er kommet en del slagger og 1-2 gange om ugen fjerner jeg en stor kage fra brænderøret. Indeni de kagerne er de mørke som solsikkepillerne så jeg går ud fra at de er problemet. De er også meget mere porøse ift. træpillerne og kommer med en hel del mere smuld i poserne.
Røgen er nu oftere også hvid. Kan det skyldes frostgrader? Er det forventet med solsikkepiller eller tegn på forkert forbrænding?

Jeg har læst mig til at solsikkepiller stort set skulle brændes som træpiller så har ikke ændret noget i indstillingerne. Hvad har I andre gjort? Nogen gode råd?


Besvar