Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Per b
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 mar 2007 10:42
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 198
Brændsel: Flis
Dagligt forbrug: 165
Årligt forbrug: regner med 50-60m3

Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af Per b »

Hejsa.
nogen som har erfaringer med Akkumuleringstank på Stokerfyr.
Jeg har selv et Twinheat CPI12. men vil høre om der er nogen som har prøvet at koble en tank til.
fordele/ulemper. men ved heller ik om det er nogen god ide. eftersom jeg ikke har selvtænding på mit fyr. kunne forstille mig når forbruget ikke er så stort. at den så kun ville køre på Pausefyring.
men vil da gerne høre fra nogen med erfaring???

MVH
Per Brodersen

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af Ole S. »

Hej

Jeg mener ikke at du vil ha nogen som helst fordel i at montere en akkutank, medmindre du fyrer med brænde, men det ka cpi12 vist ikke.

Ideen med en stoker er jo netop at den ikke skal producere mere varme end at du lige præcis skal bruge. Hvis der er et problem med for meget pausefyring, løser en akkutank ikke dette, den bruger jo heller ingen varme når den har nået set-temp. Nu ved jeg ikke, hvor besværligt at lave en optænding i en cpi, men hvis det kan lade sig gøre, kunne man jo bare tænde den f.eks. hver aften, og så slukke den om morgenen igen.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af kaptajnen »

Det er rigtigt, som Ole S nævner at det normalt ikke kan betale sig at sætte akkumulering på en stoker, idet den jo, som et oliefyr, kun lige netop fyrer den mængde ind som er nødvendig.
Her vil en akkumuleringstank (ofte) så være overflødig og kun medføre en ekstra afkøling, hvilket så vil kræve ekstra indfyret effekt. Dette er så ikke lige hvad vi har brug for med mindre....

Nu er jeg ved at lave nyt anlæg med stoker og jeg sætter da akkumulering på, men dette skyldes det faktum at jeg har solvarme. Denne skal lade i en 1200L olietank via 2 radiatorer, som anvendes som varmevekslere. En styring skal så hitte ud af hvilken radiator der skal lades i for at holde lagdelingen.
Jeg er meget spændt på hvor godt det kommer til at virke....

Jeg har store forventninger til dette, men det kræver også at jeg får lidt mere solvarme areal på for at batte noget...

Jeg har da også muligheden for at fyre med brænde i mit nye anlæg, men nu får vi se, hvor ofte at jeg gider dette...

En ekstra gevinst er så at man kan lade stokeren fyre mere igennem på høj ydelse (hvor stokerne ofte har højere effektivitet) når man har en så mild vinter, som vi har haft i år...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af kaptajnen »

Her er et anlæg fra Ernst Drastrup, som viser et kombineret anlæg med lagertank til inspiration...
Billede
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Per b
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 37
Tilmeldt: 20 mar 2007 10:42
Mit fyr: Twin heat CPI12
Areal: 198
Brændsel: Flis
Dagligt forbrug: 165
Årligt forbrug: regner med 50-60m3

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af Per b »

Tak for alle jeres råd.
men som sagt så søgte jeg svar fra en med erfaring angående Akkumuleringstank. Altså en som har prøvet at koble en tank til hans Stoker. fordi jeg må indrømme jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være nogen fordel. Arbejder selv som Driftmester på et stort Kraftvarmeværk.
hvor vi fyre med Halm. og der er det klart en fordel med Akutank

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af pelle »

Hej
Ang. Diagram

Der sidder en Avta-ventil ,der åbner ved stigende temp. Dens funktion er hvis man ønsker at varme tanken op med træfyring. Den indstilles til en temp. der er højere end stokerens set-punkt. feks 63 gr. Avta- ventil stilles så til feks. 66 gr. Så vil den holdes lukket og stokeren arbejder kun med det aller øverste af tanken. Fylder man så kedlen med træ, kommer temp. hurtig op på 70-80 gr. Avta- ventilen åbner sig og hele tanken varmes op. Man får på den måde en ordentlig forbrænding.

Stokerens temp. kan også sættes højere end Avta-Ventil, hvis man ønsker at trække hele tanken med stoker. Til feks varmt vand om sommeren.
Avta- ventil sikrer også kedelbunden holdes varm. Så tæring undgåes.
Med venlig hilsen
Pelle.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af Ole S. »

Per b skrev:Tak for alle jeres råd.
men som sagt så søgte jeg svar fra en med erfaring angående Akkumuleringstank. Altså en som har prøvet at koble en tank til hans Stoker. fordi jeg må indrømme jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være nogen fordel. Arbejder selv som Driftmester på et stort Kraftvarmeværk.
hvor vi fyre med Halm. og der er det klart en fordel med Akutank
Hej
Ved halmfyring er det et absolut must med akkutank, det giver jo en frygtelig masse varme i en hulens fart. Og det kræver selvfølgelig en masse lagervolume. Nu kender jeg ikke til kraftvarmeværk, men der er sikkert også en masse andre faktorer der spiller ind.

Hvorfor mener du at det må være en fordel med akku til en husstands stoker???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af Julehund »

der ville blive nogle lange pauser i lav last perioderne! og når der skal laves meget varme, ja så skal tanken jo også holdes varm!! tror kun det anbefales ved kombi (stoker og fast) kedler!
ikke lov, men blot min erfaring
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af pelle »

Julehund skrev:der ville blive nogle lange pauser i lav last perioderne! og når der skal laves meget varme, ja så skal tanken jo også holdes varm!! tror kun det anbefales ved kombi (stoker og fast) kedler!
ikke lov, men blot min erfaring
Hej.
I lavlast perioder, kan det nu være godtnok at læsse varmen op i en lagertank. Man får et langt mindre varmetab, i en ordentlig isoleret tank. Man lukker jo en del varme ud i gennem skorsten og kedlen kommer til at stå som en stor radiator. Så alene af den grund kan tanken nu være en god ide. Forbrændingen bliver vel også optimal. Selvom man skal ud og tænde op og slukke stoker igen. Hvis man da ikke har automatisk tænding og en DTO placeret oven på sin tank, der kan starte stoker efter behov.
Men som det er tegnet i diagrammet, Kan man vælge om stoker skal arbejde med hele tanken eller kun det øverste af denne. Det er jo ikke meningen at stoker skal bruge lagertanken. Men derfor kan det nu være godtnok at have muligheden. Alt efter årstiden.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Akkumuleringstank til Stoker/CPI12

Indlæg af pelle »

Julehund skrev:der ville blive nogle lange pauser i lav last perioderne! og når der skal laves meget varme, ja så skal tanken jo også holdes varm!! tror kun det anbefales ved kombi (stoker og fast) kedler!
ikke lov, men blot min erfaring
Nej det er ikke en lovkrav at der skal være lagertank til fastbrændsel. Heller ikke efter 1/6 . Mærkelig nok. Det burde der være. Man har åbentbart mere fokus på kedlen end på forbrændingen.
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar