Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

cpi 12

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Re:

Indlæg af johnny Møller » 21 jan 2007 10:16

Jeg har haft en m20 og til mine små 200kvm + 100 kvm værksted syntes jeg faktisk at en m20 var for stor, da den brugte samme mængde brændsel om der var 18+ eller 18-, men ellers et kanont godt fyr der aldrig brokker sig over noget så længe der er noget i magasinet.
Min nabo har en cpi12 og er meget tilfreds med den han har 200 kvm beboelse hans hus er rimelig godt isoleret dog ikke mure som i en kirke som det skal være idag, hans fyr kører på ca 35 til 50% i ydelse og han er på piller.

Johnny
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....


RLeth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20 jan 2007 15:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af RLeth » 21 jan 2007 11:44

Jeg synes også at min M20i er alt for stor til vores 200 kvm, så det er derfor jeg kigger lidt på en cpi 12.

Men det tyder da på, ud fra Jeres kommentarer, at den burde kunne magte 230 kvm.

Johnny; Hvordan kører R15 så i forhold til M20i. Nu har du jo prøvet begge dele....

Mvh
René

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 21 jan 2007 12:21

RLeth skrev:
Johnny; Hvordan kører R15 så i forhold til M20i. Nu har du jo prøvet begge dele....
Den er noget billigere i drift men det er jo heller ikke samme antal kilowatt vi snakker om.

Lad os tage dem hver for sig,
M20 fra twinheat er nok toppen når man skal fyre med lidt af hver Piller/savsmul/flis/spåner/korn osv. rengøring er meget hurtigt en børste gennem røgkølerne også en gammel hakkejern til at skrabe siderne i kedlen med det hele kan gøres under 5 min. også en gang om året tømme røgkassen bag på fyret den eneste minus er, at skal brænder hovedet gøres rent så skal fyret trækkes fra hinanden siloen skal skubbes væk og den er skide tung.
M20 er et supert fyr syntes jeg men man skal have et meget stort forbrug inden den er effektiv.

En R15 er lille og kompakt fyr er god til korn (piller ved jeg ikke da jeg tror, det er en meget dyr fremtid i dem) jeg ser frem til at få den tornado monteret jeg har bestilt.
Rengøring er lidt mere besværlig på den de siger godt nok den er halvautomatisk men jeg syntes ikke det skraber godt nok inde i kedlen så jeg åbner låget og skraber alt det væk jeg kan komme til med min roehakke.

Hvis jeg skal vælge nellem m20,cpi12 og R15
M20 for stor
Skal du fyre med korn vil jeg tage en R15
Og smider du alt muligt i fyret en cpi12

Sender lige mit nummer til dig i en pb.

Johnny

Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 21 jan 2007 13:38

Hej René.

Jeg kommer i tanke om, at jeg faktisk har prøvningsrapporterne på CPI 12 liggende i 3 PDF-filer fra dengang, jeg var ved at undersøge, om det var sådan en, jeg skulle have. Dem vil jeg da gerne sende, hvis du er interesseret. Jeg kunne måske godt finde ud af at ligge dem her i forum, men det er jo ikke sikkert firmaet, har lyst til at have dem liggende til offentlig skue. Et er kunder noget andet konkurrenter.
Hvis du sender en PM til mig med din emailadresse, skal jeg nok sende dem til dig. Hvis andre er interesseret, kan i også bare sende en PM.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 28 jan 2007 18:34

Nu har jeg fået kikket prøveraporten og der står intet negativt ;-}
Korn fyring bliver aldrig helt problemfrit uanset hvad der bliver opfundet.
Så længe der skal blandes kridt i kan det drille og især i en liagro der er følsom for kridtpropper nede i herden og ingen kridt giver slagger da smelte punktet i asken er for lav (kridtet tilsættes for og hæve smeltepunktet i asken).


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 28 jan 2007 18:53

vil da lige sige at ikke alle liagro fyr er følsomme overfor kridt. Har kørt med korn i 2 år nu og har stadig min første prop tilgode.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 28 jan 2007 20:16

Jeg har kørt et år og har heller ikke haft den første endnu 8) De fleste der har haft en kridtprop er som regel nybegyndere der har været lidt for ivrige med kridttet..

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 28 jan 2007 23:28

Ja måske er nogle lidt for rundhåndet, men i ville da mene det slet ikke skulle forekomme Syndes jeg har hørt noget om at hvis sneglen er for stejl for man de kritproblemer. Men de burde altså ikke forekomme i så et morderne stoker. Kan ikke forestille mig at en cpi12 vil opleve det problem, med den måde den er opbygget på 8) Trods at jeg resikre en kritprop i min R15 er jeg stadig kanon glad for den :oops:

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 29 jan 2007 06:29

Det skulle jo ikke forekomme hvis du køber en kornmodel .. Men at tjekker ikke kan se forskel på den ene og den anden snegl er jo ikke en nyhed diablo.gif

Brugeravatar
vagterne
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 30 dec 2006 00:28
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af vagterne » 29 jan 2007 10:27

Hej Klaus vi er jo mange som har en Korn model og døger med de klaser af korn, nu bliver det spændene om den Tornado løser det problem. Vil lige høre jer cpi12 ejer! når i brænder korn af for i så også de klaser eller har i fint aske.


Besvar