Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
piotr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 dec 2007 22:05

M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af piotr » 02 jan 2017 23:39

hej folkens, godt nytår.

Kunne godt bruge jeres hjælp til fejlfinding på mit anlæg.
Jeg har en M20i ca årgang 1999 hvor jeg har eftermonteret en ny styring (TH2006) for 5-6 år siden.
Det er meningen at fyret skal opvarme ca 200 m2 værksted + 120 m2 velisoleret beboelse.
Pt. er det kun beboelsen der opvarmes, værksted er stadig "work in progress"
Jeg kørte med træpiller de første par år, men fik en hel del uforbrændte piller ind i kedlen.
Jeg antog at det skyldes at fyret er for stort til forbruget, så har efterfølgende kørt på finthakket flis lavet af nedbrydningstømmer, alså flis med max 15-18% vand. Jeg kørte på "anden brændsel" hvor jeg satte stoker puls noget ned ift. fabriksindstilling. Sidste sæson kørte det helt perfekt, fin forbrænding, og kun en lille smule helt lysgrå, fin aske i kedlen.
I år går det helt anderledes. forbruget er ca 120 liter flis om dagen, men en stor del ligger uforbrændt i kedlen. Samtidig er der begyndt at være en sur lugtende røg i magasinet. Pakningen på låget er intakt, og der kommer ingen røg ud før låget åbnes. Brændehovedet er renset før sæsonen, og har efterfølgende haft brændehovedet tømt for brændsel for at checke for slagger, der var ikke noget at se/mærke. Lambdasonde har været ude og er kalibreret & renset.
Har i nogle ideer til hvad årsagen til denne opførsel kan slyldes?

Mvh Peter


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Bigfoot » 03 jan 2017 00:09

husker du at tømme røgkassen bagpå kedlen?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Flisbrænderen » 04 jan 2017 20:44

Det tyder på fejl på iltsonde eller for lidt luft eller tilstopning i keddel eller røgrør eller skorsten eller fugtigt flis.
Er flisen stadig tør 15-18 % vand ?
Er luftdysehuller i brænder nyrensede ?
Er luftvejen fra blæser til dysehuller helt fri ?
Er flammen som den plejer at være ?
Har du tjekket røgrør og skorsten for god gennemgang ?
Hvad viser ilt % når den kører alm drift ?
Hvor lang tid kører den alm drift og hvor hvor lang tid kører den pause drift ad gangen for tiden ?
Hvad er fremløbstemp ?
Hvad er returtemp ?

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Flisbrænderen » 04 jan 2017 20:46

Lige en ting mere.
Hvad er røgtemp ved alm drift ?

Henrik J N
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 nov 2016 16:50
Modtaget likes: 2 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Henrik J N » 05 jan 2017 13:20

Tror det suger falsk luft.
Er alle pakninger i låger, lemme og samlinger iorden?
Hvis den suger falsk luft vil det føde alt for meget flis ind.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af timkenneth » 06 jan 2017 06:20

det er sq alligevel ret sejt at have 9 års medlemsskab af forum og kun have forfattet 1 indlæg :D

uforbrændt, er det som i at der slet ikke har været ild i det, eller er det forkullet?
synes du skal starte med at kontrollere for utætheder. hvad viser iltsonden i fri luft, ligger værdien stabilt?
ad. brænderhoved. hvordan har huller/luftdyser i brænderhovedet. er alle frie og fri af slagger?

piotr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 dec 2007 22:05

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af piotr » 07 jan 2017 01:45

Hej
Tak for tilbagemeldinger, her er lidt opdateringer.
(Ejendommen hvor fyret står er pt. lejet ud, så derfor har jeg ikke mulighed for at følge det så nøje i længere tid ad gangen)

Bigfoot: røgkassen er tømt

Flisbrænderen: Flisen er stadig tør, brænderør er renset og huller boret op for en måneds tid siden, der er ingen slagger i røret.
Røgrør er rensede, men skorsten, her fandt jeg et problem. Min skorsten går ud af udgangen oven på røgkassen. Skorstenen starter et 90 graders stålrør der går vandret ind i en muret isokern skorsten. Fra røgkassen op i stålrører var der meget få slagger, men i overgangen fra stålrøret til den murede skorsten sad der en stor slaggekage som næsten havde lukket røret. Væk med den, og røgen i magasinet forsvandt som dug for solen. Fedt. Skal have en snak med skorstensfejeren. Da fyret blev sat op lovede han at de nok skulle rense hele vejen ned til røgkassen, det har de vist glemt.
Ilt % kommer kun ned på ca 12 % ved fuld last. Har ikke en måling på drift/pausetid pt. Fremløb ca 70, retur før shunt ca 55 grader.

Henrik: lågepakninger er ok, skiftet for et par år siden

Timkenneth: Flisen er forkullet, men ikke brændt ordentlig. O2 målt i fri luft siger 21%, brændehovedet er ok renset.


Jeg har talt med Twinheat, og er kommet frem til at det nok er en kombination af at blæser-kondensatoren er stået af, så blæseren kører, men leverer alt for lidt luft, og at front-ringen på brænderøret er en lille smule deform, så en del af den (reducerede) mængde luft blæseren leverer bliver blæst direkte ind i kedlen uden at komme gennem brændlset.
Testede kondensator ved at slukke fyret så længe at det startede softstart. Blæseren gik først igang ved ca 50% last, alt for sent. Har fåët stumper i dag, bestilte en ny lambdasonde med, kan også være der er en fejl på den. Starter med at skifte kondensatorene og front-ringen i weekenden. Så må vi se om det er løsningen på de forkullede flis :-)

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Flisbrænderen » 07 jan 2017 09:21

Det er rart at høre, at du har fundet flere fejl og det sandsynligvis løser alle problemer.
Hvad er din ilt % indstillet til i styringen ved fuld last ?
Hvad er din retur temp efter shunt ind i keddel ? Bør være midst 60 gr.
Kedeltemp på 70 gr til flis er det absolut mindste man bør køre med og flisen skal være knastørt. Jeg foretrækker en kedeltemp på 75 eller 80 gr til flis, men hvis det går fint med 70 gr er det jo udmærket.
Om sommeren kører jeg selv med kedeltemp på 70 gr til flis, når flisen er knastørt ( 10-15 % vand ), men om vinteren hæver jeg til 80 gr.

piotr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 dec 2007 22:05

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af piotr » 08 jan 2017 22:07

Hej

Min ilt % er indstillet til 8 ved fuld last.
Shunt temp er sat til 60 grader.

Hvad er fordelen ved at køre kedeltemp op på 75-80 grader?

Fik stumper Twinheat fredag, så ville skifte kondensator her i weekenden. Havde planlagt at skifte kondensator, og afvente effekt inden yderligere udskiftning. Hidtil har jeg aldrig set min auto-O2 være andet end indenfor interval 4-21%, men da jeg kom og skulle slukke fyret stod den på 25%...
Jeg har haft den ude for kalibrering for en uge siden, så jeg valgte selvfølgelig at skifte både kondensator og lambdasonde.
Sikke en forandring. Blæser starte tidligere, og kører langt højere op i omdrejninger. Samtidig med at styringen ikke får forkerte O2 målinger ser det ud til at det nu kører som det skal. Nu får det lov at køre en uges tid, så må vi se om den gode stil fortsætter :great:

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: M20i, uforbrændt flis i kedel & røg i magasin

Indlæg af Flisbrænderen » 09 jan 2017 07:49

Det var godt du fik bestilt den nye iltsonde, når den gamle opførte sig sådan.
Fordelen ved kedeltemp på 75-80 gr ved flis som brændsel, er man får en lidt højere røgtemp og dermed nemmere får den ekstra fugt der er i flis frem for træpiller, ledt ud uden det danner for meget rust i røgkøler og røgrør.
Derudover bliver ens returtemp til kedel typisk lidt højere, som er med til at der ikke dannes rust i bund af kedel.

Ser du aldrig rustdannelse i bund af kedel, røgkøler, røgrør og er der ingen fast sidende sod nogle steder og er din returtemp ind i kedel altid over 60 gr kan du godt fortsætte på de 70 gr.
Twinheat og KSM foreskriver kedeltemp på 80 gr til flis, men jeg tror det mest er fordi der er mange som fyrer med flis, som indeholder 20-30 % vand.


Besvar