Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af J-B » 14 nov 2014 22:42

Kan du skifte mellem nogle programmer på styringen?, f.eks. mellem træpiller og flis?, ved flis skal sneglen køre meget mere for at få samme mængde brændsel ind og er der ikke ændret noget, så kan det være det der er galt.


Carstendp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 nov 2014 08:19
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 178
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Dagligt forbrug: 31
Årligt forbrug: 10

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af Carstendp » 14 nov 2014 23:40

Det er én af de første styringer, Twin Heat monterede med Iltstyring. Denne model har kun indstilling af iltforholdet, temperatur og længde på stokerpuls.
Men temperaturen er sat til 75℃, O2 står til lav (har også prøvet mellem) og stokerpulsen er også sat på lav. De har hver i sær tre trin: lav, mellem og høj.

B.T.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 125
Tilmeldt: 04 jan 2007 22:57
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Sønder Jylland

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af B.T. » 15 nov 2014 06:46

Hej
Prøv at tage et koben og stop det ind i brænde røret et par gange
Så kommer der nok nogle store slagger kager med ud
Mvh Brian

JR 49
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 06 sep 2012 08:02
Modtaget likes: 2 gange

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af JR 49 » 15 nov 2014 07:32

Det kan også være at dnt skal have en pakning ved den flange der sidder inde i kedlen hvis den er utæt får den heller ikke luft nok i herden og brænder ikke piller af

Carstendp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 nov 2014 08:19
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 178
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Dagligt forbrug: 31
Årligt forbrug: 10

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af Carstendp » 15 nov 2014 09:25

Jeg kan ingen slagger se inde i brænderøret, og alle pakninger er skiftet og tætte..


Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af Jens J » 15 nov 2014 13:44

Havde en makker som havde en gammel twinheat, hans hus var alt for lille til fyret, den gjore det samme som du beskriver, ide den skulle pause fyre meget af tiden,
der er mere træ i 1 liter piller en i en 1 liter flis, så hvis der nu ligger en storbunke piller i brænderen og den skal pause fyre, så går der lang tid inden den skal fyre igen, men den snegler for meget piller ind i forbindelse med pause fyrring i forhold til den mængede naturlig træk kan forbrænde, så går den ud,
prøv om du kan nede i pille tanken, få sat en blokering for pillerne op så sneglen ikke kan tage så meget piller med ind,
eller som et forsøg hvis du kan lukke for akkumulerings tanken, så vil fyret skulle køre oftere men ikke så længe, (men luk nu ikke for din ekspansions tank/beholder hvis den er i forbindelse med akk. tanken

Jens J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 20 okt 2014 21:29
Mit fyr: Passat bioheat
Areal: 180
Brændsel: Piller
Geografisk sted: Nordvest jylland
Modtaget likes: 5 gange

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af Jens J » 17 nov 2014 17:19

nu var det en meget gammel model twin heat han havde på det tidspunkt, men vis jeg ikke husker forkert var der var vist noget med man skulle ændre på gearing på sneglen, ved at bytte om på de tandhjul i kassen bag på magasinet så udvekslingen blev anderledes, alt afhængig om det var flis eller piller, den skulle fyre med, idet snegl skulle køre flere omdr ved flis.

xkfc

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af xkfc » 18 nov 2014 09:43

Hej igen..
AKKUTANK :shock: aha..aha
Fyret har nok at se til mens akkutanken skal varmes op, men når den er varm så giver det vel nærmest sig selv at fyret ikke kan komme af med varmen. For mig at se skal TwinHeaten kun køre mens akkutanken varmes op, men det kræver lidt mere indsigt i anlægget at være sikker. Jeg har haft en M20 i mange år, den helt gamle 2trin styring uden pause, og det virkede upåklageligt, vi varmede ca. 200m2 op, og vi havde ingen akkutank.
Hvis der sidder en ventil mellem akkutank, fyr og huset så fyret bliver isoleret så skal det give problemer.

Jeg har altid været glad for vores M20, men at få en moderne pillebrænder er bare lykken når man alligevel bruger træpiller. Har man adgang til billig korn, flis, og andre billige brændsler og har lyst til at rode med det, så er en stoker finfin, men som pillebrænder er der at skyde gråspurve med kanoner.

Vores pillebrænder er ikke meget mere økonomisk end den gamle TwinHeat, men da den laver varmt vand om sommeren så tjener den sig nu hjem alligevel, det tager måske bare 7-8år frem for blot et par år hvis man kommer fra oliefyr, så en stor del af investeringen skal her og nu afskrives som komfort.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af timkenneth » 18 nov 2014 11:12

Carstendp skrev:Det er én af de første styringer, Twin Heat monterede med Iltstyring. Denne model har kun indstilling af iltforholdet, temperatur og længde på stokerpuls.
Men temperaturen er sat til 75℃, O2 står til lav (har også prøvet mellem) og stokerpulsen er også sat på lav. De har hver i sær tre trin: lav, mellem og høj.
Kan ikke forstå du ikke kan kalibrere sonden, en TECHNO MATIC 3010 styring kan man godt kalibrere sonden. skal man gøre noget specielt ved sonden når man installere en ny. hvad viser den i fri luft (altså afmonteret)?
Men som xkfc skriver, så kan kedlen ikke komme af med varmen når akku´en er varm og hvis så huset heller ikke aftager væsentlig varmen, så er det næsten lov at du vil opleve sorte piller under en lang pausefyring.
kan du ikke tage nogle billeder af selve rørarbejde på kedel og akkutank. der må være noget bypass så du kan undgå akkutanken.

du kunne forsøge dig med lidt ændringer. sæt temp til 65, for at kedlen ikke skal varme så voldsom på akkutanken.
sæt 02 til høj elelr måske mellem, for at få færre piller til forbrændingen og herved en lavere kedel ydelse.

Carstendp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 03 nov 2014 08:19
Mit fyr: RTB 16kW
Areal: 178
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Dagligt forbrug: 31
Årligt forbrug: 10

M20i fylder kedlen med ubrændte træpiller!

Indlæg af Carstendp » 24 mar 2015 11:30

Hej igen - og tak for alle jeres indlæg og forslag!
Jeg har imidlertid udskiftet kontaktoren til sneglen på min Twin Heat - en dag, da jeg kom ind i mit fyrrum, kørte sneglen på livet løs, og jeg skyndte mig at afbryde strømmen! Da jeg så tilsluttede anlægget igen, forsatte sneglen med at køre. Efter nærmere undersøgelse, fandt jeg ud af, at benene i kontaktoren var svejst sammen. Siden udskiftningen har fyret kørt upåklageligt!
Jeg vil dog stadig, til sommer hvor fyret alligevel er slukket, ændre rørføringen, så jeg kan skifte mellem akkumuleringstank og direkte ind i huset fra min Twin Heat. Det gør sandsynligvis en forskel på forbruget? Det må vi se.


Besvar