Hus køb med twin heat

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af majland »

Olaf13 skrev:
Hej Nemo
Jeg tror tilbage betalings tiden bliver temligt lannnnng med alt det gir du foreslår når han har en særdels fin stoker der ved hjælp af en akutank kan bringes til at lave varmtbrugsvand for 2 kg piller pr dag. :roll:
Twinheat'en er ikke velegnet til sommerdrift - heller ikke med en buffer på, da den ikke selv kan tænde op (Ville ellers ikke være svært med en simpel timerstyring til at lade den køre en gang eller 2 i døgnet til bufferen var fuld)

Men enig i at der bestemt kan være både ide og økonomi i at tænke i solvarme. Effektiviteten af solvarme er meget højere end for solceller. Og nu hvor man alligevel ikke kan gemme el produktionen til man har behov for den er der ikke den store gevinst i den over solvarme.

Jeg er godt tilfreds med min løsning hvor solvarmen klarer brugsvand om sommeren. Skulle jeg have et ny fyr skulle det selvfølgelig kunne køre sommerdrift med start/stop efter behov. Men nu stod jeg der for et par år siden med et godt solidt fyr der kørte stabilt, men bare var for stort til huset halvdelen af året og så var solvarme oplagt. De forrige husejere her havde ikke akku tanken på men fyrerede bare med pind om sommeren. Da vi så på huset var el patronen i vvb'en end ikke tilsluttet. Det blev dog gjort som en del af handlen og de første år kørte vi på elpatronen om sommeren.

Men VVFS's akkutanks løsning synes jeg er rigtig spændende - men var bare ikke så realiserbar i vores hus. Derfor det blev over åen efter vand løsningen :-) Altså først varme vand i akku'tanken og så henover gårdspladsen og i vvb'en /gulvvarmen
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

xkfc

Hus køb med twin heat

Indlæg af xkfc »

Hej Lottoper.

Jeg købte et hus med et TwinHeat M20, jeg opvarmede 200m2.
Twinheat er et meget godt og stabilt bekendskab. De mange år bød dog alligevel på forskellige udfordringer.

Udviklingen på virkningsgraden har nærmest stået stille. Hvis du har lyst til at bruge en del tid på at lave flis, og eksperimentere, så er Twinheat’en det helt rigtige.
Problemet er at stokeren ikke kan tænde og slukke automatisk, så man skal gøre noget aktivt for at lave varmt vand om sommeren.
Dog er M40 en noget voldsom sag til blot 200m2, min M20 var rigelig stor, og jeg måtte ofre elektricitet til at varme vand om sommeren. Sommerdrift gik simpelthen ikke.

Buffertank og solvarme kunne måske være løsningen, men det ændrer ikke på at det ikke er optimalt, de 40-46kw/t er efter min mening lige i underkanten, og du skal jo stadigvæk selv starte og stoppe fyret.

Buffertank og solvarme koster jo også at få installeret, samtidig har du også et fyr der er for stort/lille. Min vurdering er at det bliver lap på lap.

Jeg bruger 2-3kg piller i døgnet på at lave varmt vand om sommeren, det er ca. en femmer, det giver ikke meget at investere i solvarme og buffertank for.

Personligt har jeg udskiftet TwinHeat’en med en pillebrænder, og det har jeg aldrig fortrudt, pillebrænderen virker meget bedre ved lav ydelse, og så laver den varmt vand om sommeren. Mit pilleforbrug er måske faldet et ton, men jeg sparer jo også strømmen til det varme vand.

Hvor gammelt er TwinHeat’en? Måske kan den sælges, men selv en TwinHeat bliver gammel.
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af majland »

xkfc skrev:Hej Lottoper.

Jeg bruger 2-3kg piller i døgnet på at lave varmt vand om sommeren, det er ca. en femmer, det giver ikke meget at investere i solvarme og buffertank for.
Du glemmer at solen ikke kun skinner de varmeste sommermåneder. Solvarmen bidrager allerede godt fra marts måned.

Jeg har 10m2 solvarme der bidrager med ca 3000kWh/årligt. Eller ca 300kWh/m2 per år
(Jeg har også solcelleanlæg der forventes at producere ca 130kWh/m2 per år)

Træpiller indeholder ca 4,9 kWh/kg og med en virkningsgrad ved lav last omkring 80% på mit m20 giver det en årlig besparelse op til 765kg/træpiller (Hvis alt solvarmen fortrængte træpiller). I praksis fortrænger det også noget el i VVB'en til noget højere pris end træpillerne, men vi har også mere varme i badeværelsesgulvet end vi ellers ville have haft. Har engang estimeret at vi brugte omkring ca 3-400kWh på el i VVB'en (~6-800kr)

Konklusionen er ihvertfald at for os var der ~1500kr/årligt til at forrente solvarmen med - Og ja de samme penge kunne også have købt en lille pillebrænder men de kommer ikke med et stort magasin så de kan passe sig selv mere end en uge om vinteren. Regner med at mit M20 holder længe endnu, men når det skal udskiftes bliver det sikkert også til en lille ~10-15kW pillebrænder med ilstyring, start/stop OG et magasin på mindst 500liter.

Men mhs til huset med M40'en - Jeg ville ikke lade det fyr være det springende punkt hvis ellers beliggenheden er den rigtige og pris/stans ellers passer sammen.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af triumph »

xkfc

Hus køb med twin heat

Indlæg af xkfc »

majland skrev:
Du glemmer at solen ikke kun skinner de varmeste sommermåneder. Solvarmen bidrager allerede godt fra marts måned.
Det er da også rigtigt at du har en besparelse hele året med solvarme :great: og det var som ikke fordi jeg havde glemt den :oops: men jeg lod den være lige med den pillebesparelse jeg fik det at udskifte fra TwinHeat til pillefyret.
Jeg sparer jo min. 1000kg piller, og 1000Kwh, TwinHeat'en havde et noget større elforbrug, og vi bruger en del varmt vand. Det giver jo en samlet besparelse på 3-4000kr.

Solceller skal jeg som også have, men som jeg ser det, så sparer jeg mere på faldende priser, end på hvad de kunne have lavet af strøm, så vi skal bare lige have kurven til at vende.
Jeg håber på at få en aftale i stand, så jeg her i weekenden kan komme ud og se et drejestativ, det er nemlig mit store ønske at have sådan et skrummel :lol:

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af majland »

majland skrev:OG et magasin på mindst 500liter.
320 <= 500 :-(

I vinters da det var koldest brugte jeg 40kg/døgnet (som snit over en uge) - Derfor er ovenstående magasin lige lille nok. Godt nok et et moderne pillefyr lidt mere effektivt men de 84% som mit M20 er testet til på TI er nu heller ikke helt skidt.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
nemocharley

Hus køb med twin heat

Indlæg af nemocharley »

http://www.mafa.dk/

de laver en i 700+liter
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af triumph »

majland skrev:

320 <= 500 :-(

I vinters da det var koldest brugte jeg 40kg/døgnet (som snit over en uge) - Derfor er ovenstående magasin lige lille nok. Godt nok et et moderne pillefyr lidt mere effektivt men de 84% som mit M20 er testet til på TI er nu heller ikke helt skidt.
Det er en udvidelse til det originale 320 l magasin. Altså fra 320 l til ca. 500 l
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Hus køb med twin heat

Indlæg af majland »

triumph skrev:
Så går det nok lige an :-)

Det er godt et par år siden jeg kiggede på om jeg skulle forsøge at sælge twinheat'en og købe et mindre fyr. Da havde jeg bare fået ind i hovedet at magasinet på en scotte stadig var for lille på trods af udvidelsen... Men efter at vi har skiftet de sidste vinduer og fået mere isolering under taget har højeste været 48kg/døgn (18/2 - 26/2 2011) hvilket kun 29% af hvad fyret brugte under testen hos TI. Så ud fra det kan jeg nøjes med et fyr der kan levere 8,5kW. Dvs en 10kW scotte er stor nok - hvis den kan levere de 10kW på de billigste piller :-)

Men regner med at TwinHeat'en kan holde i 20år så der er da lidt tid endnu :-) Men derfor alligevel rart at følge med i hvad alternativet kunne blive hvis man en kolde vinternat pludseligt får behov for en udskiftning ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
nemocharley

Hus køb med twin heat

Indlæg af nemocharley »

hvis det sker i morgen, napper du da bare Vølunds Pellux 100.... :)

Besvar