Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klar til fyringsæsonen

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Klar til fyringsæsonen

Indlæg af majland » 17 sep 2012 12:07

Lørdag aften blev det til hygge i fyrrummet. Fik skiftet de gamle trætte tætningsbånd på lågerne og rengjort brænderen og banket de slagger ud da sad fast i det inderste af brænderen og slutning en sneglen.

Det er godt nok et beskidt arbejde at ligge med overkroppen inde i kedlen og rode ind i brænderen. Men mit magasin/brænder står ikke på hjul så det er ikke sådan lige at trække ud - slet ikke når de 700liter er fyldt af træpiller...

Hullerne i brænderøret var ikke så slemt groet til som de tidligere har været men med den ude var det ligetil lige at køre et bord igennem og dernæst støvsuge for aske/støv bagved.

Jeg endte med at ofre en hobby kniv på at skrabe slagger ud. Det er jo 1/2meter fra kedlen og til sneglen og det var ikke nemt at komme til med noget slagværktøj. Hvordan renser i slagger ud ?

Jeg har også overvejet at at stoppe hullerne igen i den inderste af brænder ringene for at sætte ydelsen ned. Jeg kan nøjes med 25% af nominel effekt og ved at stoppe hullerne i den inderste ring kunne jeg måske få bålet til at brænde bedre /længere inde i kedlen istedet for at det ligger og brænder helt tilbage ved sneglen ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Klar til fyringsæsonen

Indlæg af mhko » 09 feb 2013 09:01

hej.
ved godt at det er et gammelt indlæg, men jeg prøver alligevel.

jeg har også en 20m og har også har samme tanker, hvad er du kommet frem til med hensyn til reduceringen af ydelsen?
hvis man reducere ydelsen på den måde du snakker om, vil fyret så køre med en fuld last i længere tid i vinter perioden?

jeg har i år en del problemer med slagger, ved ikke om det er fordi jeg ikke har lavet hoved eftersyn lige som de andre år eller om det er pga piller, jeg har ikke de samme piller mere som først. selv fra gang til gang er det andre. jeg ar ikke plads til et helt års forbrug på en gang.

jeg har lavet mit en renser af et stykke flad stål med mål 20mm x 6mm og ca 50 cm langt, i den ene ende er den slebet skarp og i den anden ende er den bukket 90 grader og slebet rund så den ca har samme radius som brænder røret.

Det stykke værktøj er ret godt til at løsne slagger og rage ud med.

Når jeg finder det rigtig materiale vil jeg lave en lille skovel som igen er bukket så den har samme krumning som brænder røret. Den skal så bruges til at skrabe top og sider med.

jeg har også tænkt over om jeg skal sætte hjul eller ruller under magasinet, men har ikke fundet de rigtige endnu.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Klar til fyringsæsonen

Indlæg af timkenneth » 09 feb 2013 09:14

synes du skal starte et nyt indlæg med en mere retvisende overskrift til dit problem.

træpiller skal ikke give nævneværdig slagger, der må være små justeringer der skal til. 10 tons til dit hus er ikke godt, med mindre det er meget dårligt isoleret selvf.

hvor beskidt er brænderhoved og kedel?
hvad ligger røgtemp på ca?
er der iltstyrring?
har du en trækstabilisator?

mhko
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 30 mar 2011 09:42
Mit fyr: twin heat M20
Areal: 158
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10 ton

Klar til fyringsæsonen

Indlæg af mhko » 09 feb 2013 09:38

jeg har kun skrevet et indlæg fordi jeg også var interesseret i hvad ham havde lavet siden han har skrevet hans indlæg....
men ja jeg kunne godt starte en ny tråd med hvorfor jeg har slagger...


Besvar