Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lav røgtemperatur

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
henglein
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 okt 2007 12:37

Lav røgtemperatur

Indlæg af henglein » 21 nov 2011 16:42

Røgtemperaturen på min M20i/A2 er ved 30% last med højkvalitets træpiller (ingen kedelfyring) nede på 70 C med lukket bypass og ca. 80 C ved 40-45% last. Anlægget kører upåklageligt på TwinHeats standardtræpilleprogram. Jeg fik installeret en isoleret Schiedel Rondo skorsten med keramik ifm. monteringen af M20i-anlægget. Den viser ikke tegn på løbesod (er tør ved øverste renselem). Men jeg læser mange steder, inkl. i TwinHeats betjeningsvejledning, at røgtemperaturen ved afgang fra kedlen helst skal være højere, over 100 grader. Er det rigtigt? Hvis ja, hvorfor? (Jeg har ikke målt røgtemperaturen i toppen af skorstenen, men vil tro, at den er over 50 C. Der er i hvert fald ikke tegn på løbesod.)

Fritz

PS: TwinHeat har desværre ikke svaret (endnu?) på dette spørgsmål (stillet 17. oktober 2011). Skorstensfejeren er også svært at få fat på, da han har telefontid, når jeg selv er optaget. Derfor spørgsmålet i dette forum.


calle

Lav røgtemperatur

Indlæg af calle » 21 nov 2011 17:56

Uden at gøre en videnskab ud af det, vil et udgangpunkt være, at du vedvarende kan holde en håndflade på røgafgangsrøret uden at brænde dig. Så fyrer du ikke for fuglene.

Venlig hilsen

henglein
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 okt 2007 12:37

Lav røgtemperatur

Indlæg af henglein » 22 nov 2011 09:41

Så gik det stærkt. Jeg fik et opkald fra TwinHeat og fik kontakt med skorstensfejeren. TwinHeat anbefalede stærkt at holde røgtemperaturen ved afgangen (røgrøret) på over 100 grader for at undgå soddannelse og frostsprængning i skorstenen. Skorstensfejeren kunne huske skorstenen for at være keramisk og højtisoleret -- og efter næste 3 år i drift, til trods for lave afgangstemperaturer (70-100 C) i overgangsperioderne, uden tegn på soddannelse.

TwinHeat-medarbejderen spurgte, om jeg vidste hvor meget energigevinst der var ved at have en røgtemperatur på under 100 C. Da hverken jeg eller han kunne sætte tal på det, er det bedste, jeg kan komme på, følgende regnestykke: Energiindhold er proportional med temperatur, og træpiller brænder ved ca. 1200 C. Et temperaturforskel på 30 C (forskel mellem 70 C og 100 C i røgrøret) udgør derfor ml. 2,5 og 3% procent (30/(1200-70)) forringelse af mængden af energi, der bliver trukket ud af træpillerne. Det er altså forskellen mellem f.eks. 90% og 87-88% virkningsgrad af anlægget. Givet der lægges så meget vægt på virkningsgraden i sammenligninger af anlæg, er det ikke en ubetydelig forskel. Efter min vurdering tjener dog pålidelighed, enkelthed i drift og dermed undgåelse af risici (såsom løbesod, rust, etc.) hurtigt enhver formentlig øget virkningsgrad af et for aggressivt (og risikabelt) energi-optimeret anlæg hjem. Derfor vil jeg, til trods for (og til min egen overraskelse) ikke at kunne konstatere sodproblemer, åbne bypassen mere for at presse røgtemperaturen op, når vejret er til lav last. (Ved 80-100% last kører anlægget alligevel med ca. 120 C røgtemperatur.)

Fritz

PS: Jeg fik at vide, at det er bedst at kontakte TwinHeat per telefon i dagtimerne, hvis man har mulighed for det (som i mit tilfælde desværre ikke ofte er tilfældet), frem for email. Min erfaring er, at de er hjælpsomme på en direkte og kontante måde. (Det virker, som om man får fat i de folk, der faktisk bygger anlæggene.)

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Lav røgtemperatur

Indlæg af Æblebjerg » 22 nov 2011 14:19

Jeg er på ingen måder ekspert, men jeg tror ikke dit regnestykke holder. En forbrændingstemperatur på 1200 grader lyder meget højt. Det er muligt at maks. temperatur i bålet kommer der op ad, men jeg vil mene man skal betrakte gennemsnitstemperatyren i de røggasser der netop har forladt bålet. Her er en gennemsnitstemperatur på 500 (skud i tågen) måske mere rigtig.

Så heder regnestykket i stedet 30/(500-70) -> ca. 7 procent forskel. Det er jo noget højere, men stadig ikke helt vildt.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Lav røgtemperatur

Indlæg af timkenneth » 22 nov 2011 14:25

har du trækstabilisator, vhor sidder den? hvis den fx sidder på røgrør og den regulerer regelmæssig vil du får en markant nedkøling af røggassen længere oppe i skorsten, men samtidig bliver den godt ventileret og kan være ret så tør.

hvor mange meter skorsten har du, til trods for en hammer god keramisk skorsten kan den øverste meter, msåke to stadig være våd... med sprængninger tilfølge.

synes da du skal stole på din fejer, når han siger intet løbesod mv. der er flere emner herinde der før har omtalt virkningsgrad kontra røgtemp. men meget forenklet siger man 1 % højere virkningsgrad pr. 10 grader røggastemp. sænkes. så vhsi du bruger omkring 5000 kg piller er der ikke meget at hente.


calle

Lav røgtemperatur

Indlæg af calle » 22 nov 2011 17:57

Ja her i huset, har skorstenen stået lige siden huset blev bygget i 1954. Dengang blev der fyret med koks i en salamanderkedel. Der var ingen røgtemperaturemåler på. Senere, engang i 60érne, kom der isokern i skorstenen i forbindelse med, at der blev monteret en oliebrænder på salamanderen. Der blev stadig ikke monteret røgtemperaturmåler. Nu er der så installeret en Scotte med Opop - og stadig ingen røgtemperaturmåler - bortset fra min håndflade på røgafgangsrøret. Der er ingen løbesod og ingen frostsprængninger. Det eneste jeg har været bekymret for, er om skorstenen burde have en hætte, idet det har regnet meget de sidste par somre, hvor fyret har været slukket. Det er det altid om sommeren.

Venlig hilsen


Besvar