CPI-12 går i Min. temp. stop

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
hoeeg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 apr 2011 13:35
Mit fyr: Twinheat CPI 12
Areal: 248
Brændsel: Træpiller

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af hoeeg »

Hej

Jeg har for ca. 3 mdr. siden overtaget et hus hvor der står en Twinheat CPI-12, fra formentlig omkring 2004. Jeg har ikke før haft stokerfyr.
Den kan køre ca. 1-2 dage hvorefter den går i "min temp stop". Selv efter at den har stået sådan en dags tid, kan jeg starte den på gløderne, bare ved at trykke start, så det er ikke fordi den er gået ud.
Jeg har prøvet forskelligt, en grundig rensning, reset til fabriksindstillinger, og kalibrering af iltmåler, men lige lidt hjælper det.
Jeg har en enkelt gang set den gå i stop. Temperaturen faldt forholdsvis hurtigt (ca. 10 min.) fra omkring 60 gr. til 48 gr. samtidig med at den skruede ydelsen op til 100%. Da temperaturen begyndte at stige igen gik jeg fra den, men da jeg kom tilbage igen et kvarters tid senere var den gået i stop, og stod på 51 gr.
Når den kører normalt regulerer den temperaturen mellem 60 og 80 gr.

Jeg er lidt blank overfor hvad der kan være galt, og hvad jeg skal prøve næst. Nogle gode ideer?

Hilsen
Kim

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af Jens »

Hvad er dit kedelsetpunkt ? - hvis den er 80 grader, så sænk den til 65 -70.

Iflg manual :

3.3 Lav Temp.
Fyret er stoppet fordi kedeltemperaturen er faldet mere end 30°C under den indstillede. Hvis kedeltemperaturen er stillet til 70°C, vil fyret melde fejlen når temperaturen har været under 40°C i mere end 20 minutter.
Årsager:
- Der er ikke mere brændsel i magasinet.
- Der er brodannelse i brændselsmagasinet
- Ilden er gået ud, i brænderrøret
BEMÆRK: ”Lav temp.” er først aktiv når kedeltemperaturen er oppe på den indstillede temperatur, minus 30°. Hvis temperaturen er stillet til 70°C, vil ”Lav temp.” først være aktiv når temperaturen overstiger 40°C.

Dit problem er, at et stort forbrug (store radiatorer åbner, vvb kalder på varme) gør at din kedeltemp falder mere end 30 grader under setpunkt og er der nede i mere end 20 minutter, - og så tror styringen ilden er gået ud. (Ikke en særlig intelligent løsning fra Twin Heat)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
hoeeg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 apr 2011 13:35
Mit fyr: Twinheat CPI 12
Areal: 248
Brændsel: Træpiller

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af hoeeg »

Hej

Setpunktet er 70°, og den står og regulerer plus minus 10° omkring det.
Nu har vi haft et ret mildt efterår, og vi har med 2 personer ikke det store varmtvandsforbrug, så den står meget af tiden og kører pausefyring, og det er som regel her at den stopper, typisk i løbet af natten.
Det jeg så, den dag jeg var der, da den stoppede, var den ikke 30° under, kun godt 20.
Kan det være en fejl på styringen?
Er der noget med at der er nogle "skjulte" menuer hvor man kan stille lidt mere?

/Kim
Brugeravatar
Henrik Pedersen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 jul 2009 17:20
Mit fyr: Twin heat CPI 12
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Fyn

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af Henrik Pedersen »

Det er en pladejernskedel, så returtemperaturen bør/må ALDRIG komme under 60 grader :evil: !!!
Hvis der er shunt på så se at få den indstillet rigtigt, hvis ikke, så se at få en bygget ind, eller risikerer du at din kedel tærer op pga. kondens. (en shunt er betydelig billigere end en ny kedel)

Symtomerne tyder forøvrigt på at: når den går i pause, kommer der en masse koldt vand retur fra anlægget, og styringen regulerer sandsynligvis for langsomt til at den kan nå at modvirke det "kuldeshock" som 30 graders returvand gir, der er så vidt jeg husker 70L i kedelen, det tager jo lige et øjeblik at rive det op over de 40 grader.

hilsen vvs'eren
hoeeg
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 apr 2011 13:35
Mit fyr: Twinheat CPI 12
Areal: 248
Brændsel: Træpiller

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af hoeeg »

Jeg har nu haft smeden henne og kigge på anlægget. Han kommer igen efter nytår og monterer en shunt, og laver et par andre forbedringer i samme ombæring.
Men fyret har formentlig kørt på den måde siden 2004, så jeg tænker på om det har allerede har taget skade. Kan man se om den er tæret i en grad så jeg skal have ejerskifteforsikringen ind over?

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

CPI-12 går i Min. temp. stop

Indlæg af Flunk »

Jeg mener at selvrisikoen på ejerskifteforsikringen er oppe på ca. 10.000 kr pr skase.
Det er ca hvad en ny kedelkrop koster.
Det er ikke sikkert at den har taget skade, nu ved vi jo ikke hvad returtemperaturen har været i alle årene.
Du bør kunne se det som kraftig rustdannelse/ afskalende flager af rust / små fordybninger i stålet, specielt i bunden tæt på hvor returvandet kommer ind i kedlen
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Besvar