Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor vælge Twinheat - og hvilken model?

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Hvorfor vælge Twinheat - og hvilken model?

Indlæg af Henrik M. » 27 jun 2007 22:57

Jeg bor i et 220 kvm hus, som er forholdsvist dårligt isoleret og har et forbrug pr. år på 15 tons træpiller + 5 rm træ til brændeovnen. Jeg tror det ekstreme forbrug hænger sammen med mangel på isolering, samt en ineffektiv stoker og/ eller kedel.

Jeg påtænker at fyre med korn, træpiller og evt. miniflis. Jeg vil gerne holde mulighederne åbne.

Jeg har kigget på Twinheat CPi 12 / Benekov R15 / KSM 275-18i

Håber at modtage jeres input hurtigst muligt, mens pengene fosser ud af kassen. :(


Brugeravatar
filur
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26 jan 2007 21:29
Mit fyr: CPI 12
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af filur » 28 jun 2007 18:57

Hej Henrik

Du har nok ret i hvorfor dit forbrug er så høj
Jeg fik selv en Twinheat cpi12 i feb. 07. og den er god
men nu er det også mit første stokerfyr jeg har, da jeg gået fra elvarme, så jeg vil ikke sige at du skal købe Twinheat.

Da jeg tog min beslutning til at købe et stokerfyr gik der 6 mdr, fordi det er sgu ikke nemt at bestemme sig.
Jeg købt Twinheat cpi12 fordi der ikke skulle købes tilbehør
og den kan brænde lidt af været, men indtil nu har det været træpiller

Jeg er rigtig godt tilpas med min cpi12 :great:
Med venlig hilsen
Filur

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Henrik M. » 28 jun 2007 21:55

Hej filur

Tak for dit input. Hvis du på et tidpunkt finder på at fyre med andet end piller, vil jeg gerne høre din vurdering.
Kan du huske hvor højt den kørte i ydelsen tilbage i februar?
Hvilken pris skal jeg forvente for sådan en fætter?

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Er den stor nok?

Indlæg af Henrik M. » 28 jun 2007 23:26

Har været inde på teknologisk Institut:
TI - Kedelydelse/ Behov

Iflg. denne oversigt ligger mit behov på 25-35 kw. Har selvfølgelig planer for renovering af huset ift. vinduer og isolering, men iflg. TI vil CPI 12 være al al al for lille. Det gælder for så vidt også Benekov R15 og en KSM 275-18i.

Er i enige????

Brugeravatar
filur
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 26 jan 2007 21:29
Mit fyr: CPI 12
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af filur » 29 jun 2007 18:08

Hej Henrik

Ang. min ydelse i feb. lå den mellem max 50-60% og pause, uden issolering på varmerør og en røgtemp på 200g, jeg var jo ikke så klog dengang :wink:

Der er mange der siger at man ikke skal købe sit stokerfyr for stor, fordi det er bedst at fyret har noget at lave, så jeg vil tro at cpi 12 nok skal klare opgaven, men nu er jeg stadig lidt grøn i dette fag :roll: så jeg håber da der kommer andre til med deres svar.

Men er ikke enige med teknologisk Institut ang. de 25-35KW til dine 220kvm

Andet brændelse, så mener jeg at der er et par gutter på dette forum som brænder korn i deres cpi12, hvordan går det dem?
Med venlig hilsen
Filur


Michael K
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 73
Tilmeldt: 04 jan 2007 21:01
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Michael K » 30 jun 2007 01:38

Hej. Jeg har tidligere snakket med TwindHeat om Cpi 12. Ok stoker, man da de hørte at mit hus var over 200 m2, ville de ikke garantere at den var stor nok. De anbefalede max 200 m2. De sagde også at hvis jeg ville fyre med korn, skulle jeg ikke regne med at brænderrøret ville holde mere end 2-3 år, men som de sagde, det kan jo skiftes. At de modeller du har nævnt, ville jeg nok vælge en KSM, men nok en 325i da den har vandkølet brænderhoved. Begge modeller er jo rigtige universalstokere, der efter sigende skulle æde alt, også brænde. Eneste minus jeg syntes der er med KSM, er at de fylder lidt meget, så man skal have plads til den. Det er ikke en bryggersmodel. Der er et par KSM-brugere her på forum, du kan jo se om du kan få fat i dem. Bowhunt har en 325-18i og Claus har en 275-18. Men husk du skal vælge en 18i model. I øvrigt yder begge faktisk 20 kw og ikke kun 18 kw.
Med venlig hilsen
Michael K
(Kommende stokerfyrsejer, måske Liagros Benekov R 15).
(Det blev så ikke stokerfyr alligevel, men jordvarme).

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 09 jul 2007 21:40

He he ser først tråden nu.
Min cpi 12 har kun kørt på korn og kommer aldrig til og køre på andet den har nu kørt i 2 vintre og gjort det uden og hoste forkert.
Jeg vil mene en cpi 12 kan klare opvarmningen for dig evt med en brændeovn de få dage det rigtigt er koldt en større kedel vil hurtigt komme til og stå og køre pause.

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Henrik M. » 10 jul 2007 19:36

Her i weekenden besøgte jeg en ejer af en CPi 12 der kører på flis. Han er meget tilfreds. Jeg var overrasket over at den også kan køre med industriflis (grovt). Den æder jo stort set alt.

Jeg har truffet en beslutning - en CPi 12 skal der til, og det inden sommeren er forbi.
Brændselsmæssigt, vil jeg primært gå efter alt hvad der kan blæses ind i en silo og transporteres i en kornsnegl.

Henrik M.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14 jun 2007 22:33
Mit fyr: Twinheat Cpi12
Areal: 220
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Henrik M. » 10 jul 2007 19:41

Kornfyrring!!!

Jeg synes det er svært at blive klog på, hvor meget levetiden på en kedel som CPi 12 nedsættes ved fyring med korn. Jeg tænker på en højere grad af tærring.

Hvilken garanti yder Twinheat egentlig ved fyring med korn - som de skriver er den bygget til formålet. Hvor bekymret skal man egentligt være?

SVJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31 jul 2007 09:51
Mit fyr: Twin Heat CPi12
Areal: 175
Brændsel: maskinflis
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kerteminde,fyn.

Indlæg af SVJ » 01 aug 2007 10:30

Hej..
Er ny på dette forum og meget nysgerrig efter at vide noget mere om Twin Heat CPi 12, da det muligvis er det fyr jeg tænker at købe.
Er i tvivl om størrelsen kan opfylde mit behov (ca.175m2 bolig) Har kun fyret med bøgebrænde hidtil, ca.30rm. om året på en kold vinter.
ps. Hvad med Henrik? Har du købt dit CPi 12???
Søren :)


Besvar