Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder med TwinHeat M20i

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Besvar
TBHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2020 12:17

Nybegynder med TwinHeat M20i

Indlæg af TBHansen » 08 feb 2024 15:35

Hej Forum,
Håber at nogle erfarne brugere med M20i kan hjælpe med tips og gode råd. Har vedhæftet billeder af anlægget.

Har købt et brugt M20i anlæg fra 2007, meget velholdt og har kun kørt m træpiller. Godkendt i klasse 3 (men twinheat siger at jeg godt kan få den godkendt fordi styringen er en TM2006, evt. montere turbolatorer i røgrørene), 500 l magasin.
Spørgsmål:
1) Blev overrasket over at fyret ikke har automatisk tænding- dvs. mulighed/risiko for en del pausefyring...Var de ide med en akk. tank på måske 2-3.000 liter. Så kunne fyret køre i mange timer med fuld skrald, og derefter gå i pause og igen "vente" på at oplade akku-tanke...?
2) Vil gerne fyre med korn, og så skal kedeltemp. op på min 80 gr. ifgl. twinheat. MEN jeg ønsker ikke 80 gr. fremløb til mine radiatorer og gulvvarme! I dag kører jeg op på max 55-57 gr. hvis det er minus 10 gr. udenfor. Desuden vil varmetabet i min krybekælder, skunke osv. blive ret stort hvis fremløb er 80 gr. Skal jeg bruge akku. tank eller varmeveksler for at få den høje fremløbstemp."shuntet ned ?
3) Gode tips til korn-fyring, indstillinger mm?
4) Vedhæftet tegning af det fyrrum jeg er ved at lave, nogen der har gode råd til det. Har plan om at lave repos så kedel bliver hævet lidt op fra jorden- lettere at servicere og tømme aske ud mm.
Jeg skal ha en branddør fra fyrrummet og ind i en ladebygning. Men gulvniveauet er 25 cm højere ude i laden- Er det ide at hæve fyrrumsgulvet med op, så jeg med palleløfter kan køre direkte ind i fyrrummet, tæt på magasinet, med palle træpiller hvis det bliver nødvendigt?

Håber I har tid og lyst til gode råd/vh T.Hansen


TBHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2020 12:17

Billeder/tegning til nybegynder med TwinHeat M20i

Indlæg af TBHansen » 08 feb 2024 15:38

Hej igen, glemte at vedhæfte...
Vedhæftede filer
Indretning fyrrum.pdf
(206.25 KiB) Downloadet 28 gange
Billeder brugt M20i_2007.pdf
(181.24 KiB) Downloadet 26 gange

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Nybegynder med TwinHeat M20i

Indlæg af svanggaard » 08 feb 2024 19:44

Har ikke erfaring med TwinHeat, men min bror har et CN stokeranlæg, som jeg tror er sammenligneligt.

Ad 1) Fyret skal nok lidt op i omdrejninger for at køre optimalt. Måske 50% - dvs. op til 15kW. Du har et stort hus, hvis det kan trække 15 kW over længere tid. Så ja til akkutank, men er ikke sikker på at det er nok. Min bror fyrer med flis - det er kun i den koldeste tid, at huset kan holde fyret i skak. Forår, sommer og efterår bliver pauseperioderne så lange, at fyret går ud - selvom der er 4000L akkutank.

Ad 2) Korn kræver nok at du iblander kridt. Der dannes en del syre ved kornafbrænding, som skal neutraliseres. Fremløbstemperaturen til huset styrer du med en blandeshunt. Jeg kører selv med 80-90 grader i akkutank, men en blandeshunt holder fremløb til stuehuset nede på 60 grader. Det kræver en termostatventil og en ekstra cirkulationspumpe. Hvis du går all-in kan du overveje en rigtig vejrkompensering med motorventil. Så reguleres fremløbstemperaturen ift. udetemperatur og eventuelt varmekald fra varmtvandsbeholder.


Besvar