Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brugt Cpi 12 hvad skal man kigge efter?

Spørgsmål vedr. TwinHEAT samt det tilbehør der laves til TwinHEAT Stokerfyr
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: brugt Cpi 12 hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Jens » 03 feb 2019 16:24

Ja der er heldigvis frit slag indenfor alle godkendte modeller, - men når det er sagt, så er der altså pænt stort forskel i pilleforbrug på årsbasis mellem fyr som kan tænde selv og så dem der skal pausefyre for at holde ilden vedlige.
Jeg tror ikke der vil være den store forskel i forbruget mellem en cpi12 og en veltrimmet M20i, - det der virkelig gør en forskel på forbruget er om der er mulighed for at køre med urstyring i sommer og overgangsperioder. Men det sparer altså også seriøst mange piller på årsbasis.
Og så er den effektive virkningsgrad bare generelt højere på de rene pillebrændere i forhold til stokerne, som skal kunne brænde lidt af hvert.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Nybo 1926 Eg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 10 jul 2018 10:56
Modtaget likes: 1 gang

Re: brugt Cpi 12 hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Nybo 1926 Eg » 19 feb 2019 06:06

Tak for svar ☺ eller Ja det ved jeg ikke om jeg kan sige for der er jo ikke mange af jer der har svaret på det jeg har spurgt om men derimod at det ikke kan bruges osv.😉 og at man skal købe noget andet så jeg prøver lige igen er der nogen der har erfaring med en CPI12?

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: brugt Cpi 12 hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Flisbrænderen » 17 mar 2019 10:48

Mine svigerforældre har haft en CPI 12 siden 2003 og det har kørt fantastisk stabilt indtil min svigerfar døde for 2 år siden.
Det viste sig, at min svigermor ikke havde kræfter til at lukke låget til pillemagasin korrekt. Det resulterede i en del tilbagebrænde, da det tog noget tid inden vi fandt fejlen, men fyret tog ingen skade, da brandslukningen blev aktiveret hver gang.

Inden fejlen blev fundet blev følgende skiftet for første gang :
låge pakning,
blæserhus,
luftslange til magasin og
måske brænderrør for anden gang.
Svigermor havde en VVS'er ude og skifte ovenstående. Jeg er stadig i tvivl om delene var defekte, da det ikke løste problemet med tilbagebrand og det var først herefter jeg begyndte finde problemet til tilbagebrand.

Brænderrøret blev skiftet for første gang for ca 8 år siden, er i tvivl om det blev skiftet igen for 2 år siden.

Blæseren blev skiftet for første gang for 3 år siden. Stoppede lige pludselig med at køre uden forvarsel.

For 2 år siden efter VVS'er havde skiftet dele, kontaktede jeg Twinheat og fik jeg at vide af at blæserhuset kunne tære i højre side, som man vil kunne se når man afmonterer blæser og lyser ind gennem blæserhullet. Hvis der er tærret hul i blæserhuset kan der suges falsk luft ind under pausefyring og medføre tilbagebrand.
Luftslange til magasin kan svulme op indvendig og tilstoppe og dermed medføre tilbagebrand.
Spjæld på blæser må ikke stå helt åben, da der kan suges luft ind under pausedrift og medføre tilbagebrand.
Jeg kan ikke huske hvor meget Twinheat mente blæserspjæld skulle være åben.

CPI 12 er et robust, solidt stabilt stokerfyr uden meget bøvl.
Det har brændt 8-9 ton piller i alle årene ikke fyret med andet end træpiller.
Da CPI 12 er ca halv så stor, som M20i vil jeg give dig ret i at tomgangsforbruget og varmetabet vil være betydelig mindre fra CPI 12.
Under selve pausefyringen er forbruget nok næsten det samme.
Det var mit kendskab til CPI 12.


Besvar