Lav røtemperatur

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Passat C4
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 jan 2010 22:58

Lav røtemperatur

Indlæg af Passat C4 »

Hejsa

Har et problem med mit Passta C4 som er fra 1996. Sidste år er der sat den sidste nye styring i og ny blæser. Fyret varmer 200 kvadratmeter samt vb og er selvfølgelig rigeligt stort. Problemet er at røgtemperaturen kun ligger på 60 C grader og har afprøvet med manuelt termometer og den er desværre god nok. Har haft talt med montør og de kan ikke forstå at den ligger så lavt når ellers fyret kører godt nok. Den eneste løsning de umiddelbart er kommet med er at jeg kunne pille nogle spiraler op og det kan ikke være rigtigt i sidste ende. Røgtemperaturen bliver en anelse lavere når når det er nyrenset og har derfor været nødttil at flytte flammesvigt temperaturen ned til 50 C for at fyret ikke skal slukke. Jeg mener ikke at fyret soder meget til selvfølgelig gør den lidt men ikke meget når man tager i betragtning at den pausefyrer halvdelen af tiden. Jeg fyrer med korn. Er dernogle som har nogle foreslag til hvad jeg kan gøre.

Futte
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Lav røtemperatur

Indlæg af Futte »

Hej c4
Hvis du er sikker på at det termometer du målte med viste rigtig, så
ville jeg tage spiraler op , så røg temperaturen vil stige.
Tæring af fyret er større ved korn afbrænding, men det kommer vel ikke bag på dig.
Mvh Futte
Passat C4
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 jan 2010 22:58

Re: Lav røtemperatur

Indlæg af Passat C4 »

Hej Futte

Jeg har overvejet det med spiralerne men der sker et større varmetab og jeg kan ikke forstå hvorfor røgtemperaturen ikke er højere når vandet i fyret er 75 c. Hvorfor jeg afprøvede med et andet termometer var for at se om det på fyrede passede og det gjorde det så.
Futte
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 158
Tilmeldt: 15 feb 2008 17:32
Mit fyr: Scotte 10 Kw, Blackstar, semirens, V 6,7
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca. 5
Geografisk sted: Syd Fyn, 5771

Re: Lav røtemperatur

Indlæg af Futte »

Hej c4.
Omkostningen ved et gennemtæret fry er mindre end prisen på træpiller, til problemet er løst.
Mit termometer i styringen viser 50 grader for lidt. Hvis dit termometer kan tåle vand, ville jeg
prøve at stikke det i kogende vand, så skal det vise 100 grader.
Mvh Futte
Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Lav røtemperatur

Indlæg af Raverlution »

Hej..

Røgtemp skal gerne op omkring 130-180 grader ved korn tag spiraler op indtil du når den temp.
køb evt et reduktionssæt da fyret er alt for stort til 200 kvm giv passat et kald og få et reduktionssæt. 86 65 21 00
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Besvar