Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
LarsV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 nov 2008 10:17

Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af LarsV » 13 nov 2008 10:39

Hej

På mit nyanskaffede Passat C1 synes jeg kedeltemperaturen svinger en del. Jeg kører på modulerende styring og kan læse i min instruktionsbog at det normalt kan svinge ca 2-3 grader i forhold til det indstillede.

Mit er indstillet til at skulle køre på 70 grader, men ligger ofte fra 64 - 74 grader. Om morgenen når jeg kommer ned efter bad og klargøring icon_cheesygrin.gif ligger det tit helt nede på 60 grader og til tider 59 sammen med advarsel om lav kedeltemperatur.
Er det normalt at det svinger så meget? Og kan den lave temperatur om morgenen skyldes at vi har brugt vand fra varmvandsbeholderen? Selvfølgelig skal den varme noget nyt vand op men kan det virkelige passe at det går så meget ud over kedeltemperatur? Ville mene at når den er indstillet til 70 grader skulle den selv fyre mere alt efter forbrug??

Mvh. Lars


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af Flunk » 13 nov 2008 10:44

Varmtvandsforbrug til bad kan nemt trække 20-25 kw, og det kan din kedel ikke give.
Herfor kan man sætte en reguleringsventil ind på centralvarmestrengen til VVBen, der begrænser energiforbruget i VVBen.
Det tager så noget længere tid at varme VVBen op igen, men om den er varmet op igen på 1 time eller 2 timer er vel ikke afgørende når i sidder på arbejde?
Det kan også være at du skal have justeret dine PID indstillinger.
Det er dem der styrer hvor hurtigt den skal regulere ind på setpunkt.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

LarsV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 nov 2008 10:17

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af LarsV » 13 nov 2008 10:51

Ok
Så skal jeg da hjem og se om jeg kan komme ind i de indstillinger, synes ikke jeg kan komme ind i så meget efter den nye chip kom i, men vil da prøve. Det med reguleringsventilen lyder som en kanon ide. Som du selv siger er opvarmningstiden ikke så vigtig, da vi alligevel er væk de næste 9-10 timer. Så skal vist lige have fat i min vvs mand og høre prisen for at få sådan en bandit på. Vil det evt. også nedsætte pilleforbruget, hvis fyret ikke skal køre så meget for at komme op i temp. igen?

Tak for godt og hurtigt svar.

Med venlig hilsen
Lars

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af agentjensen » 13 nov 2008 10:56

Har du en shut på - mellem fremløb af varmt vand og tilbageløb af koldt vand?
Så kan du styrer at tilbageløb ikke går under 60 grader og dermed afkøler din kedel for meget = lang tid at varme op igen.

Det er klart at når I tømmer varmt vandsbeholderen om morgenen for varmt vand - samtidigt med at radiatorer kører og gulvarme etc - så bliver returvandet koldt og derfor nedkøles din kedel.
Nu kender jeg ikke effekten af din kedel, men den skal lave lidt arbejde for at varme det op igen.

Har du en shunt på, så betyder det at varmen er rimelig konstant i kedlen.

På pladejernsstokere bør man også undgå at retur temp på under 60grader og man bør også undgå en forskel på mere end 15 grader på fremløb og retur.
Kedlen kan slå sig pga forskellen i temp og der kan dannes kondens = rust.

Håber ikke jeg har vrøvlet, da jeg ikke kender din passat, men det er mere generel info.

Mvh

Michael.

LarsV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 nov 2008 10:17

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af LarsV » 13 nov 2008 11:36

Hejsa

Ja der er passat shunt på til 60 grader. :-)

Mvh. Lars


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af Ole S. » 13 nov 2008 13:51

Hej

At din kedel er forholdsvis lang tid om at komme op i temp igen, kan du jo også tolke positivt, bare den kommer derop, så er det måske ligegyldigt om det tager nogle timer, betyder det noget?

Når det varer længe, er det jo et udtryk for, at anlæget ikke yder ret meget mere end hvad der svarer til dit aktuelle varmebehov. Du kan sikkert sagtens stille din ydelse op, men så resulterer det måske i at fyret i en fart kommer op til set-temp for derefter at pausefyre, og pausefyring skal du helst undgå.

Håber du forstår!!
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

LarsV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 nov 2008 10:17

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af LarsV » 13 nov 2008 14:35

Hej Ole

Ved ikke om det gør noget, så bare i min fine bog at de skriver at det kan afvige med ca. 2 grader fra setpunkt og som nybegynder tænkte jeg så, av min arm er der noget galt når den falder helt ned på 59-60.

Men hvis i mener det ikke betyder noget, så er jeg mere rolig igen. Kommer fra et oldnordisk brændefyr uden nogen form for styring, så er helt på bar bund :-)

Mange tak for de gode svar.

Lars

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af Flunk » 13 nov 2008 14:43

Hvis kedlen falder ned til 59-60 grader er der noget der tyder på at shunten måske ikke virker helt efter hensigten.
Den kan vel ikke falde til 59 grader hvis returvandet er 60 grader min.
Har du en manuel tempmåler på returen så du kan se returtemp.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

LarsV
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 nov 2008 10:17

Re: Svingende Kedeltemperatur Passat C1

Indlæg af LarsV » 13 nov 2008 16:57

Ja har jeg. Mener den måler ca 60 på returen, men det må jeg lige tjekke op på i morgen tidlig. Den er for det meste på de 60-63 om morgenen men har nogle gange lige været nede og hilse på de 59 grader.

Mvh. Lars


Besvar