Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1 Indstillinger

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af Hvalen » 30 jan 2015 20:05

Hej,

Ja, det er præcis den samme. Det er nu lykkedes mig at finde en manual efter jeg fik oplyst at det hed en KAB-Styring - tusind tak for den information! Så er der lidt godnatlæsning. :-)


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af HFR » 30 jan 2015 21:43

God fornøjelse;-)

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af Hvalen » 31 jan 2015 09:05

Jeg takker! :-)

Der stod da lidt nyttigt i den manual. Jeg har bla. fundet ud af at min røgtemperatur har lagt for lavt, i forhold til den anbefalede temperatur fra Passat. (Min. 140 grader ved træpiller)

Derudover har jeg forsøgt med lidt mindre pausefyring, og et lidt højere brænderinterval. Jeg er spændt på om det har en mærkbar forskel.

HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af HFR » 31 jan 2015 09:25

Røgtemperatur er kun vigtig for din skorsten pga kondens/løbesod. Så hvis du ikke har problemer med det er der ingen grund til at hæve røgtemperatur, hvis du ellers har kørt med lavere temperatur.
Højere røgtemperatur vil bare give højere forbrug.

Jeg har eksempelvis kun 105-115 grader ved normal drift.

Mindre pausefyring er altid godt=bedre økonomi

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af Hvalen » 31 jan 2015 09:29

Hej,

Tak for rådet. Jeg vidste ikke at højere røgtemperatur betød højere forbrug, kan da godt lyde som om mine ~125 grader førhen var tilstrækkeligt.

Nu skriver du at mindre pausefyring betyder bedre økonomi, kan man ikke bare slå det helt fra eller stille intervallet så højt at det sjældent forekommer? Hvad er formålet med pausefyring? Jeg troede faktisk det sparede piller, fordi fyret er inaktivt i perioden.


HFR
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 18 dec 2014 22:09
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 220+60
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Modtaget likes: 3 gange

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af HFR » 31 jan 2015 10:06

Det optimale vil være at gå efter drift uden pausefyring.

Pausefyring betyder større forbrug fordi bålet "ulmer" og fyret blæser til gløderne en gang imellem samtidig med det skubber lidt ekstra piller ind for at holde liv i bålet - der bliver kun lige holdt gang i gløderne, men du brænder jo stadig kalorier af.
Når der så bliver brug for varme igen skal fyret bruge relativt meget energi for at komme op i ydelse.

Det kan vel sammenlignes med at du køre i din bil på en lille vej med mange sving. Du skal op og ned i fart hele tiden = dårlig brændstoføkonomi
Eller du kører på en lige landevej med jævn hastighed = god brændstoføkonomi

Hvad har du gjort for at hæve røgtemp? Taget et par turbolatorer ud eller ændret ydelse?
Hvis du har ændret på ydelse får du helt sikkert endnu mere pausefyring

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af Hvalen » 31 jan 2015 10:10

Hejsa,

Jeg har kun taget en røgspiral mere ud. (Er det hvad du beskriver du turbolatorer?)

Dette er måske et dumt spørgsmål, men hvad er så hele idéen ved pausefyring? Jeg har hørt flere der ligesom dig beskriver det som skidt for økonomien, vil det være til min fordel at sætte intervallet for pausefyring til fx 60 eller 120 minutter fremfor de nuværende 10 min? (Standardindstillingen mig bekendt)

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af theism » 31 jan 2015 10:45

En nyttig oplysning ville være om du bruger iltstyring eller 3 trins. En KAB styring kan begge dele, men vil mene at med en KAB styring vil det altid være mest fordelagtigt at lade den køre "modulerende" = fuldautomatisk. :great:

Hvalen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 29 jan 2015 08:34

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af Hvalen » 31 jan 2015 10:47

Hej Theis,

Jeg kører modulerende styring, beklager den manglende oplysning. Jeg har også fået fortalt at det er at foretrække over trinstyring.

theism
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 02 okt 2013 21:45
Mit fyr: Passat C2 compact- KAP styring
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4550
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: ?

Passat C1 Indstillinger

Indlæg af theism » 31 jan 2015 11:13

No props.
Mht. til røgtemp var jeg også selv meget fokuseret på at den skulle være hvad Passat foreskriver, men jeg fandt hurtigt ud af at det slet ikke er nødvendigt at den skal være så høj. Ved en drift på 20% viser min RT 75* til 90* grader alt efter hvor rent fyret er. Begynder du derimod at fyre med korn vil jeg råde dig til at følge Passat´s anbefaling + tilsætte lidt kalk når du fylder magasinet. :great:


Besvar