Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sommer lukning af c 1

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
sønderjyden
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 16 okt 2007 16:49
Mit fyr: Passat c1 med Cap styring
Areal: 163
Brændsel: R/W
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: 21,0
Årligt forbrug: 6,4
Geografisk sted: Åbenrå
Kontakt:

Sommer lukning af c 1

Indlæg af sønderjyden » 10 maj 2013 12:59

Hej Forum

Står for at skulle sommerlukke min C 1, skal der være strøm på styringen CAP 1? skal der være vand på systemet? og skal pumpen køre, til info så har jeg en kombi beholder, så vi har masser af varmt vand.

hvad er det bedste for C 1

MVH
Sønderjyden


salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Sommer lukning af c 1

Indlæg af salemander » 10 maj 2013 13:09

der skal være strøm på styringen ellers kan det koste en lambdasonde samt ved at holde styringen tændt undgår man fugt på printet.
vandet lader du bare være på men du godt slukke din cirkl pumpe.husk at tjekke at du ikke bruger varmvandsbeholder til at varme huset op med. du kan evt åbne den nederste låge på fyret så der kommer lidt luft ind i kedlen
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Sommer lukning af c 1

Indlæg af karlsen » 31 aug 2013 09:33

Jeg har aldrig strøm på mit C1, når det er lukke med om sommeren. Der er ikke sket noget endnu.
Der er jo heller ikke strøm på en Lambdasonde i en bil når den er slukket.
Jeg vil endda mene at der skal slukkes når det ikke køre. Da sonden ellers vil stå og prøve at regulere, uden der er grund til det. Man skal bare huske at åbne for lågene så den kan komme af med kondens.
-Den, der kommer først til Brugsen, får først handlet ind.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.

C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

Sommer lukning af c 1

Indlæg af C2-PASSAT » 01 sep 2013 07:58

har en c-2 der heller ikke står med strøm om sommeren. samme styring og samme lambda sonde i de 5 år vi har boet her - åbner dog alle låger og slukker for pumpe og lukker for gennemstrømning af vand i kedlen.
fortsat god sen sommer
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Sommer lukning af c 1

Indlæg af jan_vennike » 09 sep 2013 12:25

Nu har jeg haft et C2 siden 1996 og jeg har ALDRIG slukket det om sommeren.

Godt nok futtede den nogen styringer af i starten - men det var vist mere en svaghed ved styringerne. Har haft den samme styring fra 2001 indtil sidste forår, hvor den så forduftede.

Og grunden til at jeg ikke slukker det, er at jeg har et solvarmeanlæg sat til, der varmer på returvandet, når den ikke kan varme på brugsvandet mere og jeg vil gerne lige følge lidt med i hvormeget den varmer - af samme grund har jeg lavet noget finurligt, så så min cirkulationspumpe kan sættes til at tænde/slukke sammen med cirkulationspumpen på solvarmen.


Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Sommer lukning af c 1

Indlæg af karlsen » 09 sep 2013 12:43

Jeg har også solvarme. Og jeg har også gasfyr, og når jeg har overskudsvarme, starter mit styring til solfangerne selv pumpen i gasfyret for at komme af med varmen. Men har du dit c1 til at styre din cirkulationpumpe??
-Den, der kommer først til Brugsen, får først handlet ind.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Sommer lukning af c 1

Indlæg af jan_vennike » 09 sep 2013 12:54

Min solfanger og mit fyr er 2 seperate enheder og har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.

Oprindeligt tændte/slukke jeg cirkulationspumpen manuelt. Men når nu solvarmen vil af med noget varme til returvandet til fyret, skal pumpen jo køre hele tiden, sommer og vinter uanset om fyret kører eller ej.

Men jeg syntes så bare ikke det er så smart, fordi fx på sådan en gråvejrsdag som i dag har jeg et par små el radiatorer kørende i stuen - bare lige til at holde varmen med - og hvis så cirkulationspumpen kørte med slukket fyr og ingen varme fra solfangeren, ville radiatorene i stuen jo virke som "afkøling" og de ville trække varmen ud af huset og ned til mit kølige fyrrum.

Så derfor har jeg lavet det så hvis fyret ikke køre, kan solfangeren tænde/slukke for cirkulationspumpen. Når fyret kører, er pumpen selvfølgelig tændt 100 % af tiden.

Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Sommer lukning af c 1

Indlæg af karlsen » 09 sep 2013 13:10

jan_vennike skrev:Min solfanger og mit fyr er 2 seperate enheder og har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.

Oprindeligt tændte/slukke jeg cirkulationspumpen manuelt. Men når nu solvarmen vil af med noget varme til returvandet til fyret, skal pumpen jo køre hele tiden, sommer og vinter uanset om fyret kører eller ej.

Men jeg syntes så bare ikke det er så smart, fordi fx på sådan en gråvejrsdag som i dag har jeg et par små el radiatorer kørende i stuen - bare lige til at holde varmen med - og hvis så cirkulationspumpen kørte med slukket fyr og ingen varme fra solfangeren, ville radiatorene i stuen jo virke som "afkøling" og de ville trække varmen ud af huset og ned til mit kølige fyrrum.

Så derfor har jeg lavet det så hvis fyret ikke køre, kan solfangeren tænde/slukke for cirkulationspumpen. Når fyret kører, er pumpen selvfølgelig tændt 100 % af tiden.
Prøv da lige at finde ud af om din styring til solfangere ikke kan trække en ekstra pumpe.
Hvilken mærker solfangere og styring har du
-Den, der kommer først til Brugsen, får først handlet ind.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.

jan_vennike
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 29 mar 2013 12:11
Modtaget likes: 1 gang

Sommer lukning af c 1

Indlæg af jan_vennike » 09 sep 2013 14:13

Jamen - jeg har lige netop "hacket" min solfangerstyring til at styre cirkulationspumpen. Har en kontakt hvor jeg skifter mellem om pumpen styres af solfangerstyringen - dvs reelt set får strøm fra den pumpe der er i solfangeren - eller om den fungerer normalt.

Mit anlæg er fra Djurs solvarme - har jeg så OGSÅ haft siden 1996 :-)


Besvar