Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Brugeravatar
Vestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 feb 2012 09:38
Mit fyr: Passat c1
Areal: 218
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 9,5
Geografisk sted: Sydvestjylland

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af Vestergaard » 17 feb 2013 17:34

Glemte lige at nævne, at min er isoleret omkring og i bunden af rummet, hvor askeskuffen er placeret. Du kan se det, hvis du tager sidepladen af ind til blæsermotor. Der er hulrum mellem gulv og sider ind til askekammeret. Det hulrum er fydt ud med roskwool i min. Sikkert for at forhindre kondensdannelse.


Bp1986
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2013 20:37

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af Bp1986 » 17 feb 2013 19:11

Det er rart at høre at det kan lade sig gøre at der ikke skal være vand under aske skuffen:-)

Jeg har prøvet og hæve aske skuffen det har ikke hjulpet noget.

Men har luret lidt at når min røg temperatur den bliver høj og der er godt knald på fyret så føler jeg at det er der problemet det opstår og den laver kondenser på bagvæge i fyret også helt nede ved bunden. Min tanke var det om det kan være temperatur inden i fyret forhold til tempratur på den anden side altså ude for fyret der er forstore og der ved laver kondens. Men prøver og ser var min Vvs siger ellers prøver jeg og kontakter passat og høre om de har nogen ide til hva det kan være, det hvertfald pænt træls når fyret kun er 1 år

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af thy » 17 feb 2013 19:21

Bp1986 skrev:Kedelen står på et koldt beton gulv og jeg har haft tanken om det kan være det for ved ikke om kedelen er isoleret i bunden. For føler ikke vandet kommer oppe fra bag vægen føler bare det dannes i bunden. Havde også tanken om det kan være luften den blæser ind som er for koldt og køler den for meget af. Den står i et værksted for den er ca 10 grader.
Vi har gjort alt hva vi kunne med shunten uden hjælp.
Har ikke prøvet at hæve temperatur på kedlen men det burde vel ikke ændre det store når retur vandet er fint varmt.

Røg røg rørt er ikke isoleret og er ca 1,25 meter lang og ligger gerne på 140 ca i røg temp plus minus.
pumpen der er i shunten hvilket trin kører den på?
højere kedel temp vil give højere retur,fordi vandet der kommer retur fra radiatorkredsen naturlig vis også vil være hævet de samme grader ca..
+højer kedeltemp giver samme hævning i røgtemp

isolerring af røgrør er rigtig godt specielt om sommern ved lavere røgtemp...
Vestergaard skrev:Jeg har også en passat C1. Den kører fantastisk. :-) Står også i et uisoleret værksted.
Mit røg rør er ca. 2 meter langt - uisoleret. Giver kun problemer med kondensering, når røgtemperaturen kommer under 120 C. Men det justeres lige ved at tage en røgspiral ud. Ligger mellem 130 og 140 C normalt. Kondenseringen løber ikke ned i askeskuffen, men drypper ud af røgrøret, så jeg tror ikke det er der dit problem ligger.
Gulvet i mit værksted er også uisoleret. Inde temperaturen har her i vinter lagt mellem 10 og 15 C. Jeg har ingen fugt problemer under askeskuffen.
Min fremløbstemteratur er sat på 70 C og returtemperatur ligger på 60 C. (Termostatstyret Shuntventil)

Alt i alt er mine temperaturer jo lavere end dine, længere røgrør og samme isoleringsforhold.
Jeg har ikke lige nogen gode råd, med mindre, der er en lille utæthed i kedlen.. ellers prøv det med at hæve askeskuffen.
du kunne også have gavn af lidt isolering på røgrør så du kunne få røgspiralerne i igen :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af Søren-R » 17 feb 2013 21:13

Kunne det ikke være muligt at smide en føler fra et stegetermometer ind under askeskuffen for at se hvilken temperatur der er derinde.
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af JessFrankJessen » 18 feb 2013 15:21

Jeg har samme problem med min C2. Jeg så i weekenden da jeg rensede fyret, at der lå lidt vand under askeskuffen. Jeg har prøvet at tage en af røgvenderne ud, for at se om problemet forsvinder, mit fyr er fra oktober 2012. Min røg temp ligger omkring 100 grader, og har gjort det fra starten, og der har ikke været problemer før nu...


rh-dennis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 sep 2013 21:11

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af rh-dennis » 24 okt 2013 19:10

er det et passat c1 compact du har

Bp1986
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 15 feb 2013 20:37

Passat C1 fugt/vand under aske skuffe.

Indlæg af Bp1986 » 24 okt 2013 21:39

Ja det er det. Men tro vi har fundet fejlen, fyret manglede en svejsning bag i fyret som manglede fra passat. Så håber nu når det bliver koldt igen at det holder sig væk.


Besvar