Erfaringer med flis i C2

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Diham
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2012 13:44

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Diham »

Kære alle

Ja så fik vi langt om længe vores nyindkøbte C2 til at køre hæderligt

Vi er så bare måske nået til den konklusion at fyring med flis som fyret er indkøbt til, ikke overhovedet er så god en ide som vi troede?

Fyret skal opvarme et hus på 225 m2 med kælder. i er blevet fortalt flere steder at brændværdi i et kilo flis og et kilo piller er ca det samme, men vores fyr mere en fordobler forbruget når den kører på flis og lige nu fyrer den et magasin på 400 liter som er ca 80-90 kg flis af på max et døgn - dette er langt fra hvad vi forventede og har brug for at høre om I har andre oplevelser?
Er ovenstånde forbrug foventeligt?

Til samenligning bruger vores gasfyr i denne tid ca 9-10 m3 i døgnet, med vandvarme - stokeren varmer ikke forbrugsvandet.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Brian B »

Hej
Det gælder jo nok kun hvis flis og piller har samme vandindhold, jeg har prøvet våd flis der skal der noget føde til og så er besparelsen væk med mindre det er gratis flis
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af snubbi »

hej
du kan ikke sammlige flis og pille .
pille er næsten 100% rent save smuld der er presse meget hårdt sammen med en lav vand procent 5-7% .
i flis der i mod , er der bak med som indholder sand og andre urenheder . som ikke er brandbart, samt en lidt svingende vand %.
jeg har fyret med ege flis i vinter med en lav vand % ,en 40-45 kg ege flis i døgnet , hvis det var piller hade jeg brugt ca 30 kg.
Diham
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2012 13:44

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Diham »

Jamen det forstår jeg godt men hvis vi så eksempelvis har prøvet knastørt møbelflis så synes jeg da også det lyder ublu at vores futter 80 kg af når I skriver 40-45 kg??? Hvor stort et hus fyres i hos jer?
Det viste sig så at det tørre flis overhovedet ikke kunne løbe til (læs der skulle røres minimum hver 3. Time) så vi fik noget skovflis med lidt højere vandprocent - her åd den 90 Kg - jeg forstår det ikke???
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Man kan nemt komme lidt tosset afsted, med sådanne sammenligninger, fordi der
jo både er vægt i volumen, brændværdi, og fugtindhold der skat tages højde for på én gang.

F.eks har træpiller en vægt på ca 650kg/m3 og en brændværdi på ca 17,6MJ/kg
mens lagret skovflis var en vægt på 235kg/m3 og en brændværdi på 10,4MJ/kg
så i runde tal skal du bruge en faktor 4-5 i volumen af skovflisen, for at opnå samme
brændværdi som træpiller.
.....og hvis det f.eks er frisk skovflis, så er brændværdien helt nede på 7.7 MJ/kg

Fugtindholdet betyder naturligvis også meget, for det vand brændslet indeholder skal
jo fordampes i brændkamret, og det sluger i sig selv en stor del af energien.

Det hele bliver så lidt mere kompliceret af de handelsbetegnelser man benytter,
hvad præcis er 'lagret skovflis', 'skovflis', 'mini flis', 'bio flis', 'savværksflis', 'pileflis' ??
.... listen over betegnelser er nærmest uendelig lang, og hey, der er kæmpe forskel på
vægt i volumen, fugtindhold, og ikke mindst brændværdi, af de forskellige handelstyper.

Og så endelig skal selve prisen jo også med i ligningen, altså lige regne ud hvor meget man
betaler pr energi enhed, enten i MegaJoule, Kilo watt timer, eller hvilken enhed man nu foretrækker,
for at finde ud af hvad der bedst kan beale sig.

Kan godt lyde lidt kompliceret, men så er det altså heller ikke værre end det.

Man kan jo også tage den nemme løsning, købe et lille parti, og så bare afprøve det 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Diham
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2012 13:44

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Diham »

Puha tak for et langt svar, jeg forstår det et langt stykke hen af vejen - men helt konkret så vil jeg gerne vide om mit møbelflis der som sagt er knastørt ikke burde forventes at placere sig i nærheden af brændværdien for piller og i hver fald over lagret træflis? Således at den ikke skal bruge 80 kg i døgnet for at varme 225m2 op?

Der må være nogen der har viden/erfaringer med forventeligt forbrug i kilo flis pr døgn - hjælp
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nu ved jeg ikke lige hvilke specifikationer 'møbelflis' har, men hvis det er noget
i stil med 'tørt savværksflis' så kommer det da tæt på træpiller, i ren brændværdi.

'Tørt savværksflis' har en fugt procent på 20%, og det er det samme som knastørt !
Vægten er kun på ca 170kg/m3 men brændværdien er på 15.2MJ, så forholdsvis tæt
på træpiller i brændværdi, men jo bestemt ikke i hverken volumen eller fugt procent
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Diham
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2012 13:44

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Diham »

Så det vil sige at selvom man siger at piller og flis har samme brændværdi - eller finder noget der har det ca. Så vil pillers vandprocent altid være væsentlig under flis vandprocent og dermed vil pilleforbrug være væsentlig mindre i forhold til flis - hvis man skal lave den samme varme??

Er det så slet ikke muligt at lave et anslag over forbrug på flis hvis man skal varme 225m2 op??
Kan ikke forstå at man ikke ca kan sige at hvis man eks bruger den slags flis så kræver det ca den mængde i døgnet?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jeg har kun i yderst beskedent omfang prøvet at fyre med flis, så jeg er næppe den
rigtige til at besvare praktiske spørgsmål.

Men, hvis du omsætter alt til en eller anden energi enhed, som f.eks MJ eller KwH,
så er det jo nemt at se hvor meget du skal bruge af de forskellige brændsler.

Synes de fleste tager udgangspunkt i almindelig fyringsolie, der har en vægtfylde
på ca 840kg/m3 og en brændværdi på 41.5MJ/kg, og hvis du oprindeligt brugte f.eks
3.000 liter olie til opvarmning om året, så kan du jo regne ud hvor mange MJ energi du
brugte fra olien.

Træpiller har vægtfylde på ca 650kg/m3 og en brændværdi på ca 17,6MJ/kg
så er det jo til at regne ud hvor mange ton træpiller du skal bruge for at erstatte
dine oprindelige 3.000 liter olie.

Tilsvarende for ethvert anden type brændsel. Tricket er at kende brændværdien på brændselt,
og det kan netop for flis være lidt problematisk, fordi vægtfylden, brændværdien, og fugt %
varierer ret dramatisk, for de mange forskellige typer flis.
det er jo ikke lige gyldigt om flien en knastør, dvs max 20% fugt, eller om det er frisk skovflis
med f.eks 50% fugt. Heller ikke ligegyldigt om det f.eks er granflis eller egeflis, osv osv.

Beklagerr ikke at kunne svare præcist på dit spørgsmål, men håber du i det mindste har fået
dynamikken i brændselsforbrug, og hvilke forhold der skal tages i betragtning, for at udregne
forbrug for en give type brændsel.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Erfaringer med flis i C2

Indlæg af Tom_AT »

Diham » 05 Apr 2012, 19:24 skrev:Så det vil sige at selvom man siger at piller og flis har samme brændværdi - eller finder noget der har det ca. Så vil pillers vandprocent altid være væsentlig under flis vandprocent og dermed vil pilleforbrug være væsentlig mindre i forhold til flis - hvis man skal lave den samme varme??

Er det så slet ikke muligt at lave et anslag over forbrug på flis hvis man skal varme 225m2 op??
Kan ikke forstå at man ikke ca kan sige at hvis man eks bruger den slags flis så kræver det ca den mængde i døgnet?
Du skal jo have et udgangspunkt for et eksisterende varmeforbrug.
Og vel også kende husets isolationsgrad.

Besvar