Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med indstilling af Passat brændefyr

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
EIGAARD
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27 feb 2012 17:21
Mit fyr: Passat
Areal: 120
Brændsel: Briketter, Bøg, Fyr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Problemer med indstilling af Passat brændefyr

Indlæg af EIGAARD » 27 feb 2012 18:23

Jeg har et Passat brændefyr som jeg har nogle problemer med at fyre korrekt i. Jeg har fyret med tørt askebrænde, briketter, brædder af fyr. Men det soder helt vildt. Det nærmest sejler med sod. Jeg har talt med VVS, skorstensfejer m.m. De siger at blæser/suger ikke kører tilstrækkeligt længe, så den får ikke brændt røggasserne af. Det kan jeg godt se. Men de kunne ikke oplyse hvad min. temp. samt driftstemperatur skal være. Er der nogen der har erfaring med dette. Jeg kan se at drifttemperatur har stået på omkring 40 gr. Det må vel være noget i underkanten? - Og jeg har prøvet at åbne for alle spjæld foran på fyret. Men det brænder kun ordentligt når blæser/suger kører.

Huset er på 120 m2 og der er tilsluttet akkutank på 2500 L

Jeg kan ikke finde noget typeskilt på fyret, så jeg håber der er nogen der kender dette på billede på link.

[urlhttp://web.me.com/jeh0711/Sted/Passat_brændefyr.html[/url]


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Problemer med indstilling af Passat brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 28 feb 2012 06:22

Det var godtnok et "antikt" brændefyr du har dig der. Spændene om nogen herinde kender til det.
Umiddelbart ville jeg mene det bedste du kunne gøre var at købe en ny energieffektiv kedel såsom Atmos eller Orlan og så kyle det du har på møddingen. Jeg er sikker på et nyt vil tjene sig hjem i sparet brænde i løbet af få år.
Akkutank osv kan du jo bare genbruge

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Problemer med indstilling af Passat brændefyr

Indlæg af Albert » 28 feb 2012 09:02

En drifttemperatur på 40 gr.kan du ikke køre med,den skal op på 80 - 85 gr.det er klart din blæser stopper for tidligt når drift temp.ligger helt der nede,og træet bare ligger og gløder det meste af tiden,uden lufttilførsel.

Måden at fyre på i sådan et anlæg er ikke så kompliceret,tænd op og lad fyret køre med fuld knald på til hele anlæget,incl. tank,er oppe omkring de 80 - 85 gr.der lader du fyret brænde ud,derefter skal du ikke fyre igen før der atter er behov for varme dvs.når temp.er under 40 -45 gr.i anlæget,den kan godt gå længere ned nu det er blevet lidt lunere i vejret,men er det koldt i vejret skal den helst op igen der omkring 40 - 45 gr.

Med 120 m2 og en 2500 l tank,som jo selvfølgelig er godt isoleret ?,er det et udmærket system.

Har du nogen ide om hvor meget træ du bruger om året.


Besvar