Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ujævn drift

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af Hestefreak » 10 jan 2011 19:03

Hej, jeg har også en meget ujævn drift på min L25'er. Har tidligere haft helt andre problemer da center keramikken helt manglede. Nu har jeg det problem at ydelsen ryger op på 100% indtil temperaturen er nogle grader højere en set temperaturen - for derefter at gå overpå pause! Og sådan starter det hele så forfra når temperaturen får fyret til at gå i drift igen. Fyret er indstillet til at gå i pause under 30%.
Jeg har prøvet at stille på Prob band efter tidligere råd, men synes ikke det har nogen indvirkning på problemet.
Er der nogen der har forslag til hvad hulen der går galt og hvad man kan gøre ved det?

Er der forøvrigt nogen der kan berette om hvordan I sikrer en tilstrækkelig høj retur temperatur. Jeg tror måske min smed har gjort noget galt, da fyret ter sig noget forskelligt alt efter om ventilen er åben eller ej. Det er lavet på en måde så den opblander fremløb med returen, hvilket vel må være korrekt - men selvom min retur er rigeligt varm, så "stjæler" returen stadig fra fremløbet. Det burde termostaten jo forhindre...


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ujævn drift

Indlæg af snubbi » 10 jan 2011 19:47

din retur bør være 6o grade .derfor blander man lidt fremløb vand i returen , så den bør vær ca 60grade jeg bruger en thermoshunt ventil til det.

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af Hestefreak » 10 jan 2011 21:04

Hej Snubbi, tak for dit svar. Er det sådan en ESBE shunt du mener? Hos mig er det lavet med en ventil med en føler i et dykrør som så skal sørge for passende retur temp. Hvad jeg ikke forstår er at det har en stor indflydelse på brændselsøkonomien om jeg stiller den på de 60 gr. eller vrider den helt i (jeg har selvfølgelig skruet så meget op på cirkulationspumpen at returen er 60 gr. +).

Er der en der kan kaste lidt lys over den ujævne drift?

På forhånd mange tak.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ujævn drift

Indlæg af Flunk » 11 jan 2011 07:16

Prøv at skrive dine indstillinger ind i tråden, så skal vi nok finde en løsning på dit problem.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af Hestefreak » 11 jan 2011 23:00

Hej Flunk,

mine indstillinger er faktisk inspireret af dine indstillinger. Jeg gik og pillede ved fyret igår aftes/nat :shock:
Det har faktisk hjulpet derhen at fyret bliver bedre til at holde temperaturen mere konstant. Det jeg indstillede var dine indstillinger for performance regulator
Prop. band 18%
Samplings time 10s
Integral time 150s
Derivative time 450s

og også at den ikke skal gå i pause før den er under 8% (ligesom dine indstillinger).

Det gør nu, at efter den har været oppe at køre med 100% og kommer for højt op i temp. så går den nu bare ned i meget lav drift istedet for pause (mindre ujævnt end når den går i pause). Det virker også som om de ændrede performance indstillinger gør den mere kvik til at se hvornår der er brug for at fyre mere ind og tilsvarende mindre behov.

Jeg har tænkt noget på om I har buffertank på anlægget (det har jeg ikke) for at få mere stabil drift? Har også mistanke til at min Grundfos Alpha 2 pumpe kan være skyld i op/ned turene i driften. Pumpen regulerer jo meget ned når der ikke er behov - og når der så opstår et behov og pumpen går op i ydelse - så forestiller jeg mig at der kommer en masse koldt returvand ind i fyret. Til oplysning er min opvarmning hovedsageligt gulvvarme, så returvandet er jo ret så køligt!

Når den går så højt op i drift og derefter meget lav drift kan jeg ikke tro at fyringen er særlig økonomisk. En stabil drift burde være det bedste. Når den kører op på 100% drift så kommer røg temp. op på ca. 200 gr.

Ved ikke om min teori holder stik, men måske der er nogen der har en mening om det - eller endnu bedre forslag til at få det løst.

Til information har jeg sat gang i shunt kredsen igen og sat Alpha 2 pumpen på Auto.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ujævn drift

Indlæg af Klaus » 12 jan 2011 05:38

Prøv at tvinge pumpen til at køre som en alm UPS

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af liagro » 12 jan 2011 06:26

Hej
Hvad med at prøve fabriks indstillingerne:
Prop. band 33%
Samplings time 30s
Integral time 400s
Derivative time 400s

eller hvis den skal være hurtig så disse:
Prop. band 33%
Samplings time 20s
Integral time 200s
Derivative time 200s
Hilsen Karsten
Karsten
Tekniker/Sælger i Herning afdeling.
MGM Boilers aps DK 8860
http://www.MGM-pillefyr.dk

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ujævn drift

Indlæg af snubbi » 12 jan 2011 08:47

hej
det er mere et spørsmål om at lave dvs "nørd instillinger "der virker rigtig godt i en fast tråd for de forskellig fyr ,i start tråden dor de enkle fyr :great:

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af Hestefreak » 12 jan 2011 10:10

Tak for Jeres input. Pumpen ser ikke ud til at være årsagen - kørsel med den som "normal" pumpe gav ingen forskel.
Jeg har nu sat alle indstillinger tilbage til udgangspunktet (+ de fabriksindstillinger som du gav mig Karsten), bortset fra Pause Under. Det giver mere jævn drift, men samtidig går temperaturen mere op og ned. Måske det bare er sådan det skal være...
snubbi skrev:hej
det er mere et spørsmål om at lave dvs "nørd instillinger "der virker rigtig godt i en fast tråd for de forskellig fyr ,i start tråden dor de enkle fyr :great:
Jeg forstår ikke rigtig hvad du prøver at sige Snubbi ;-)

Hestefreak
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 76
Tilmeldt: 06 dec 2010 12:43
Mit fyr: Benekov Ling 25
Areal: 385
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Egtved
Kontakt:

Re: Ujævn drift

Indlæg af Hestefreak » 13 jan 2011 20:20

Lige en update på den ujævne drift. Fyret har aldrig kørt mere stabilt end det gør nu efter jeg brugte de indstillinger Karsten anbefalede. Jeg havde ligesom bevæget mig i den forkerte retning med indstillingerne så fyret blev hurtigere. Det viser sig at langsommere var vejen fremad :great:
Dog synes jeg selve forbrændingen ikke er optimal. Selvom jeg bruger træpiller er der en del aske og det hober sig også op på forsiden af tallerkenen, så bålet faktisk kun brænder i den bagerste del. Samtidig synes jeg røgtemp. stadig er lidt i den høje ende.

Her er lige et par billeder af forbrænding og asken (man kan ikke se det særligt tydeligt på billeder at bålet ligger langt bagud i kedlen og at der er små gløder der springer ned i askeskuffen).
Vedhæftede filer
IMG_5223.jpg
IMG_5225.jpg


Besvar