Buffer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Buffer

Indlæg af Ulrik »

Takker. I første omgang skal jeg ikke have solvarme på.
Men det er jo genialt at køre med i den periode hvor der ikke rigtigt bruges varme.

Smilies skulle gerne virke, jeg kan da se dem.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Buffer

Indlæg af Bjørn »

Banker lige liv i denne gamle tråd igen. Har du fået det til at køre ?

Jeg sat min op i søndags, start 50 grader (top) stop 65 grader (bund) og med pumpestart på 65 grader, det ser ud til at køre fint, fyret starter op ca. 2 gange i døgnet.

Måske mindre nu, jeg havde ladt radiatoren på badet stå tændt, men opdagede at der løb noget varme den vej, selv når cirkulationspumpen er stoppet, så nu har jeg forsøg igang med den lukket, jeg troede bare det ville være fint at afhænde restvarmen i badeværelse, men da der ikke er nogen reguleringsventil på min vvb løber der jo noget ud igen derifra også.

Det må blive efterårsprosjekt.

Men kører det så fint som det gør nu er det da bare dejligt, fuld automatik, al tid varmt vand og minimalt forbrug :)
Mvh. Bjørn
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Buffer

Indlæg af Klaus »

Hvor stor er din vvb?
Hvad er dit forbrug ?
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Buffer

Indlæg af Bjørn »

Jeg fyldte den op i går, og vil se på søndag hvor meget den har brugt.
Umiddelbart syntes jeg den bruger mere end da jeg manuelt fyret op 2 gange i døgnet med den gamle TM Styring, men jeg har rodet lidt med at den smed ind lidt rigeligt med piller under opstart.
Jeg har ikke separat styret cellesluse på min, den kører med kædedrev via sneglen.

Det er nok også en balancegang om hvor meget temperaturforskæl man skal tillade, den skal jo også varme kedelen op igen når den starter, den kan som nu nå at falde ned på ca. 35 grader.

VVB'en er en Metro 265 liter, men den er ikke optimal, da den er forberedt for solvarme (hvilket jeg ikke har anskaffet), så det er kun centralvarmespiralen som ligger i øverste halvdel som bliver opvarmet.
Jeg har funderet lidt på om det var en ide at seriekoble de to varmespiraler til tilkoblingen for fyret, da den ikke holder på varmen så længe som forvæntet.
Det er vel også selvsigende så længe nederste del af tanken kun har koldt vand new5
Mvh. Bjørn
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Buffer

Indlæg af Bjørn »

Jeg fyldte så op igen i går aftes, det er for kort tid til at være exakt, men ca. 6 kg pr. døgn har der gået (inclusive besøg af 2 teenagere i weekenden, som jo har det med at nyde de varme bad når man endelig får jaget dem til det).

Nu skiftet jo været, så jeg har stillet om til almindelig pausedrift med varme i hele huset, men kører løs igen på bufferstyring når vejret igen bliver varmere hen imod weekenden.

Jeg er 95 % sikker på at hvis jeg havde skiftet om til at bruge den nederste varmespiral i tanken, havde den holdt meget længere på varmen, og med færre opstarter.
Men det er "desværre" et job jeg må hyre en VVS'er til, da mit anlæg er med press-fittings over det hele.
Mvh. Bjørn

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Buffer

Indlæg af Ulrik »

Bjørn » 27 Apr 2011, 12:56 skrev:Banker lige liv i denne gamle tråd igen. Har du fået det til at køre ?

Jeg sat min op i søndags, start 50 grader (top) stop 65 grader (bund) og med pumpestart på 65 grader, det ser ud til at køre fint, fyret starter op ca. 2 gange i døgnet.

Måske mindre nu, jeg havde ladt radiatoren på badet stå tændt, men opdagede at der løb noget varme den vej, selv når cirkulationspumpen er stoppet, så nu har jeg forsøg igang med den lukket, jeg troede bare det ville være fint at afhænde restvarmen i badeværelse, men da der ikke er nogen reguleringsventil på min vvb løber der jo noget ud igen derifra også.

Det må blive efterårsprosjekt.

Men kører det så fint som det gør nu er det da bare dejligt, fuld automatik, al tid varmt vand og minimalt forbrug :)
Hovsa, der var jo et spørgsmål til mig :)
Nej, jeg har ikke fået bufferen op at køre endnu. Jeg har ikke fået sat en buffertank op endnu.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Re: Buffer

Indlæg af Bjørn »

Det har jeg jo heller ikke, men bruger min VVB til det, kan du ikke gøre det samme ?
Det er jo ikke en rigtig buffertank, men den fungerer sådan på styringen, og prioriterer det jeg har brug for om sommeren, varmt vand fra fyret.

Det kræver blot 2 følere og at man har en eller to dyklommer i VVB'eren som kan nå både toppen og bunden.

Hvis du samtidigt vil ha konstant varme til gulv eller andet kræver det selvfølgelig andre installationer.
Mvh. Bjørn
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Buffer

Indlæg af Ulrik »

Ifølge Karsten er det optimale 300 til 500 ltr hvis jeg husker rigtigt.
Så mon ikke dine 265 er fint.

Min vvb er væsentligt mindre, ellers havde jeg brugt den til formålet.
Iøvrigt er den også ringe isoleret.
MvH Ulrik©
BumleDK
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11 dec 2010 20:46
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 160+90 kælder
Brændsel: Havre
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: ?

Re: Buffer

Indlæg af BumleDK »

Jeg går med tanker om at montere en 800 liters akkumuleringstank på mit R15. Jeg havde egentligt bare forestillet mig at den skulle serieforbindes. Men min svigerfar mener jeg bør "parallelt" forbinde den med en ekstra pumpe...

Mit største dilemma er umiddelbart at jeg ikke vil have returvandet under 60 grader og så vil jeg trods en relativt stor mængde vand vel skulle have fyret til at tænde op for ofte.
Ved at lave systemet med 2 pumper kunne dette bedre styres så man lukkede af for cirkulation til fyret når returen blev kold.

Har I nogen erfaringer med ovenstående?
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Buffer

Indlæg af Klaus »

Nå men nu er mit buffer system også sat i værk, dog med begge gulvvarmer og radiatorene på normal..
Spændende om det kan fungere på en alm. VVB!

Besvar