Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

R15 koger dagligt

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Lasse Vinther Tyron
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10 mar 2007 17:31
Mit fyr: KSM 325 multistoker
Areal: 198
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Kvissel, Vendsyssel

R15 koger dagligt

Indlæg af Lasse Vinther Tyron » 08 apr 2007 15:33

Klaus skrev:Fordi styringen ikke justerer ned med det samme den rammer setpunkt, er fordi den kikker frem/tilbage de sidste fx 400 sek og ser hvad forbruget er har været og det har jo været 100%!

Citat Rasmus :
PID0 Td: Differationstid for ydelsesregulator på blæser (standard=242)
Td er den tid, som fyret spår ud i fremtiden. Styringen regner simpelt hen fremad og ser, hvor tingene ender indefor denne tid. Hvis Td er høj (500 eller derover) vil selv små ændringer i temp. få fyret til at reagere voldsomt, fordi den spår langt ud i fremtiden hvor måske 0,2 graders afvidelse i temp. kan blive til mange grader - man pisker en stemning op. Hvis den er lav (under 200) er det omvendt, så er den lidt mere doven.
Det kan dog kun gælde i starten. Når temperaturen nærmer sig setpunktet er der gået væsentligt over 400 s. og nu burde styringen "opdage" at forbruget er noget lavere end "100%".
Derudover er hele arrangementet inkl. styring spændingsløst under rensning. Så ved opstart har styringen ikke 400 s. temp. udvikling at se tilbage på. Den kan kun "se frem" (medmindre styringen husker de sidst indsamlede data trods strømsvigt). Jeg mener at styringen har rigeligt tid til at finde ud af udviklingen i temperaturen og derfor også mulighed for at regulere ned når temp. når over setpunktet.
Vedhæftede filer
Image1.jpg
Skitse over ønsket graf og som grafen ser ud (Nej, jeg tegner ikke for at tjene til livets opretholdelse...).
Image1.jpg (25.89 KiB) Vist 463 gange


Besvar