Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstillinger VL25 RKU3

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Jens » 19 okt 2010 11:35

Efter hvad jeg har læst i tidens løb om benekov, så er det vigtigt at tallerknen er tæt.
Fordelen ved at vente med at tænde pumpen, er at kedlen hurtigere bliver varm, og dermed en højere temperatur også i forbrændingszonen.
Hvis hele huset er koldt, kan det tage timer inden du når driftstemperatur, men det er meget afhængig af din shunttype.

Iblanding af 10-15 % træpiller i kornet kan være en stor hjælp til at holde bålet i gang.
Hvis foderstoffen tør opbevare det under halvtag, så burde det også være muligt at fyre med, - hvis det er alt for vådt ville det brænde sammen i stakken ved foderstoffen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Bagger » 19 okt 2010 13:10

Okay, jeg må prøve at kitte den tallerken tæt. Jeg vil også prøve at slukke pumpen, for derefter at starte den senere med en acceptabel kedeltemperatur. Som udgangspunkt virker kornet også tørt når man kører. En hånd igennem. Jeg er dog overbevist om at det må være muligt at indstille sig ud af problemet. Da jeg startede med korn første gang kørte det fint i ca. Fem timer før den begyndte at få for meget korn. Jeg justerede så på det, og glemte helt at se indstillingerne før. Det må være muligt. Er der ingen der har en rku3 styring på deres benekov..

ldamgaardl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 okt 2010 19:07

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af ldamgaardl » 19 okt 2010 19:26

Havde samme problemer med min, men fik den til at køre rimilig ok. Mine indstillinger

Opstart:
puls = 8.0 sek
pause = 20,0 sek

Ilt:
o2 = 6,4 %

Iltpoint:
iltpoint = 30 sek
iltpercent 2,5 %

blæser skal stå ca 1/3 åben under drift.
men om min er en rku3 styring ved jeg desværre ikke

Ps. under opstart vædes kornet med diesel :) åben lågen på klem og åben blæser helt et stykke tid.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Klaus » 20 okt 2010 06:32

Bagger » 18 Oct 2010, 19:00 skrev:Jeg har læst på gerts side omkring dette.. Jeg har endda læst hans dagbog fra dengang, og der skriver han om indstillinger med korn der hedder 8 sekunder ind, og 20 sekunder pause (i hans tilfælde kører det godt) men ved mig kan det slet ikke bruges, der overfodrer den sig selv i stor grad.

Jeg har taget lidt udgangspunkt i manualen hvor der står beskrevet at træpiller skal køre 15 sekunder ind, og 70 pause - kan man ikke omregne denne faktor til korn? Altså lidt mere korn set i forhold til den lidt lavere brændværdi? Det er som om den ikke kan nå at brænde kornet af, og her tænker jeg på om det er fordi temperaturen i herden ikke er høj nok, og en kornbue kommer til sin ret?

Thy, jeg har prøvet med lidt luft, lidt mere, ca. halv kraft, ca 75% kraft og fuld skrald og det betyder egentligt ikke det store. Og jo det er korrekt det med at det er et spjæld på blæseren man regulerer.

Kan en venlig benekov ejer, eller bare en der har en muldvarp ikke prøve at beskrive optændingsfasen?

Det vil til en hver tid være bedre at have indførsel(puls) hver 20 sek og mindre hver gang, det kører de fleste stokere med i dag.
Bruger du ikke kornbue, får du ikke held med korn.
Du tænder op med piller i toppen, og/eller et ordentlig skvæt tændvæske, men kun hvis fyret er koldt, ellers tændbriketter. 50% luft og 2 sek puls hver 20sek i 5-15 min.
Tag på tur i Benekov forummet der er rigtig mange fif og hvis du går tilbage til "gamle dage" er der også fif til din model. Der er dog mange der er konvereteret til ny tro med en TechnoMatic styring med ilt :great:

Jeg tænker på hvordan tænder i op, hvor langt nede i herden tænder i, hvor stort et bål har i inden i begynder at køre brændsel til osv. osv.

Hvor langt oppe ligger jeres bål ved drift?

Og sidst men ikke mindst indstillinger er kærkomment.. :)

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Bagger » 20 okt 2010 15:07

Jeg justerede også intervallerne ned, så det blev en mindre indfyring, men oftere.. Grunden til jeg spurgte om optændingen var at hvis der var en speciel måde at gøre det på for at få et korrekt bål. Det hjalp heller ikke.

Klaus, jeg tror du har ret i det med kornbuen, sådan en må jeg få anskaffet mig. Jeg har også konkluderet at kornet må være for fugtigt, det kan ikke passe andet.

Det endte med at jeg tømte magasinet for korn og fyldte træpiller i. Nu har det kørt upåklageligt siden i går aftes...


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Ulrik » 20 okt 2010 15:22

Korn bliver rigtigt taknemmeligt hvis man bare blander 20% træpiller i.
Det kan i hvert fald hjælpe hvis det er for vådt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Klaus » 20 okt 2010 20:32

Bagger » 20 Oct 2010, 15:07 skrev:Jeg justerede også intervallerne ned, så det blev en mindre indfyring, men oftere.. Grunden til jeg spurgte om optændingen var at hvis der var en speciel måde at gøre det på for at få et korrekt bål. Det hjalp heller ikke.

Klaus, jeg tror du har ret i det med kornbuen, sådan en må jeg få anskaffet mig. Jeg har også konkluderet at kornet må være for fugtigt, det kan ikke passe andet.

Det endte med at jeg tømte magasinet for korn og fyldte træpiller i. Nu har det kørt upåklageligt siden i går aftes...
Du kan på forsøgsbasis lave en kornbue af skamolplade, den holder dog ikke ret længe :|
Prøv evt at tage lidt billeder af brændstedet når du fyrer med korn.

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Bagger » 21 okt 2010 20:08

Jeg tager lige nogen billeder næste gang jeg har korn i tanken. I skal have stor tak for alt jeres hjælp.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Indstillinger VL25 RKU3

Indlæg af Kruse » 22 okt 2010 22:15

Jeg forsøger mig også med korn og indtil vider kan jeg sige der brændre noget langtsommer og ved mig ligger lidt højer i brænderen. Det går bedst, vis brænderen er godt varm, så det er en god ide at vente med at starte pumpen og måske have nogle træpiller i straten. Noget mere luft i starten synes jeg godt kan hjælpe til at blæse mere gang i det.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar