Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 2004

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr


krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 31 aug 2010 12:06

Jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal stole på længere.
For en par timer siden viste displayet at returvandet var 90 grader også gik den jo i reduseret kørsel og det var også fint nok. Termostaten på den øverste rør sagde også 90 grader og termostaten på den nederste rør viste 50 grader. så åbnede jeg lidt for shunten så kom den nederste hurtig op i temperatur men jeg kunne ikke få den til at blive på 60 grader, den ville kun vise det tal der stod på den øverste. Nu har den så været godt i stå fordi reduseret kørsel (tast 6) stod til 60 min.

Nu har jeg forsøgt at starte den op igen nu viser displayet at returvandet er 75 grader men termostaten på den øverste rør siger omkring 60 grader og den anden termostaten på den nederste rør er omkring 50 grader

Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Smedstoker » 31 aug 2010 14:28

Har du tjekket vand på systemet ellers tror jeg det vil være en god ide. Har den brændt korn med den bue af jern :?:. Jeg kender ikke systemet med sådan en shunt det er der nok andre der kan svare på, kan den være i stykker :?:
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 31 aug 2010 15:01

ja det tror jeg for asken er mørkegrå/sort. Jeg tror den har været lige som din for der ligger nogle tykke hvide stykker som har samme form som din

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 31 aug 2010 20:46

udlejeren mener der er luft i systemet når kedlen bliver så varm og vandet ikke bliver varmere så han vil komme og kikke på det i morgen.
Jeg synes bare det er underligt at termostaten på den øverste rør viser 50-60 grader og termostaten på den nederste rør viser 30-40 grader men lige så snart jeg åbner shuntventilen så stiger den øverste termostat til det som displayet viser nogle gange mere. Fyret går stadig ud selvom jeg har sat reduceret kørsel (tast 6) til 05


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Landbo » 31 aug 2010 23:21

Smedstoker skrev:Har du tjekket vand på systemet ellers tror jeg det vil være en god ide. Har den brændt korn med den bue af jern :?:. Jeg kender ikke systemet med sådan en shunt det er der nok andre der kan svare på, kan den være i stykker :?:
Erfaringen viser også at en manuel shunt også er nærmest umulig at omgås. Der skal åbnes og lukkes alt efter
hvor stort varmeforbruget/returvandets temperatur.

Krizzer: Normalt nu til dags bruger man en termisk shuntventil. Den åbner og lukker automatisk efter returvandets temperatur. Det undre mig dog såre meget at returvandet tilsyneladende har så høj en temperatur hele tiden med shunthanen lukket. Vil gætte på at der heller ikke sidder en termisk ventil på vandvarmebeholderen. Det kunne måske også være grunden til, det kniber at få varme i resten af huset da vandet højst sansynligt står og kører gennem vvb, hvor anlægets modstand er mindst. Måske der sidder en hane til at begrænse flowet gennem vbb. ?

Nu kalder du det der er i askeskuffen aske, æ tøvs nu mere det ligner halvforbrændt korn.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Klaus » 01 sep 2010 05:39

Jeg er ikke sikker på den jernbue er nok til at forbrænde korn rigtig.
En keramikbue som den er født med hæver temperaturen og hjælper med at forbrænde korn.

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 01 sep 2010 14:14

Jeg tror heller ikke at jernbuen er nok og vi overvejer meget kraftigt at skifte til træpiller da vi er ved at være trætte af det bøvl der har været men jeg er godt nok i tvivl om det bøvl med at fyret går ud når den er i reduceret kørsel vil stoppe ved at skifte til træpiller.

Jeg aner ikke hvilken af de to rør der er returvandet for ingen af termostaterne viser det samme som displayet på fyret og ingen af dem er så varme så fyret siger men åbner jeg for shuntventilen så bliver de begge varme.

Jeg er været nede og kikke i kælderen hvor alle vandrør går ind. Der er 2 haner ved selve VVB man kan dreje på men der også andre rør med haner på som jeg ikke aner hvad er til ud over at det har noget med vand at gøre. Der er også koblet en el vandvarmer på systemet.

Jeg tror det er noget gammel møg vandsystem for man kan også koble en halmfyr til som står op ad væggen til pillefyret og de står på hvert sin side af væggen og nede i kælderen står der en ældgammel Kedelfyr/Brændselsfyr til træ som ikke har været brugt længe

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af søren ø » 01 sep 2010 21:57

hvor i landet bor du
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 02 sep 2010 06:07

Jeg bor i vestjylland ude på landet men den nærmeste by er Struer


Besvar