Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 2004

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 2004

Indlæg af krizzer85 » 25 aug 2010 19:34

Vi er flyttet i et hus vi har lejet, hvor der er en stokerfyr ved navn Benekov Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 2004.

Nu er vi begyndt at fyrer i den for første gang.

Vi fyrer med korn.

Displayet viser temperaturen for returvandet kun er på mellem 40 og 48 grader, termostaten der sidder på røret til skorsten viser mellem 100 og 150 grader.
De to termostater der sidder på de to forskellige rør som går ind i kedlen viser at den ene står på 38-40 grader konstant og den anden svinger mellem 40 og 50 grader.
Vi aner ikke hvordan vi skal indstille fyret da vi aldrig har haft en stokerfyr før.

Er der nogen der har en manual gerne dansk eller kan give mig nogle gode indstillinger til den så den kan varme huset noget bedre?

På Forhånd TaK

Kristine Schjødt


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Landbo » 25 aug 2010 23:35

Hej Kristine.

Velkommen til. Kender godt din stoker men med en anden styring. Indstillingen af stokerens settemperatur (kedleltemperaturen) er alt for lav. Du bør sætte den til 70 grader når der fyres med korn på grund af tæring i kedlen. Temperaturen på returen til kedlen bør ligeledes hæves så den ligger på ca. 60 grader af samme grund.

Ved ikke rigtigt med manualen. Måske Liagro kan hjælpe, har du prøvet at spørge dem ?

Udlejeren bør under alle omstændighed kunne indstille stokeren korrekt. Vil endda mene at det er udlejers pligt at der foreligger en manual !

Håber dette kan hjælpe lidt. Men det vil nok være ideelt hvis der kom en forbi der kendte styringen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 26 aug 2010 06:04

Tusind tak for dit gode svar :) ja jeg har skrevet en mail til Liagro så jeg håber at jeg får svar fra dem. Det kan han ikke finde ud af han mener det kører fint nok men der kommer ikke meget varme ind i huset af samme grund. Jeg håber at vi får fundet ud af noget så der kan komme varme i huset så ungerne ikke skal fryse.

mvh Kristine

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 26 aug 2010 08:14

Nu har jeg været ude og tømme askehuset. da jeg var færdig opdagede jeg at kantsnoren er hård som sten og at døren slet ikke slutter tæt for den kan ikke lukkes helt, det tror jeg er kantsnoren skyld.
Kan det være derfor at den ikke vil blive ordenlig varm?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Landbo » 26 aug 2010 22:12

Hej.

Takker. Nåå, det mener han. icon_cheesygrin.gif Så skal du bare se ham i ansigtet når vandet (begynder) at sive ud af kedlen, på grund af der er kørt med for lav kedeltemperatur. Det kan ske allerede efter få års drift ! :)

Nej med hensyn til lågen, det er ikke der hovedfejlen ligger. Du skal ind og 'pille' i opsætningen af styringen. Et eller andet sted står der formodentelig noget med kedeltemperatur (kan desværre også være eks. K1 eller noget helt andet).

Kom lige i tanke om en måde, du måske kan skaffe en smule mere varme på. De fleste pumper har en omskifter med tre trin (benævnt I, II og III). Hvis pumpen kører på laveste eller næstlaveste trin kan du sætte den op på højeste hastighed. Det burde kunne give lidt mere varme, så ungerne fryser knap så meget.

Sorry, kan simpelthen ikke lade være at minde om igen, at det er udlejers ansvar at husets varmeinstallationer er i orden og kan varme huset op.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Landbo » 26 aug 2010 22:41

Hej igen.

Prøvede lige at søge ude på nettet under "RKU-3" og fandt følgende http://www.familien-smed.dk/stoker/benekov.doc

Er godt nok ikke en manual til styringen men måske det kan hjælpe dig lidt på vej alligevel ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 27 aug 2010 05:56

Tusind Tak. Jeg vil kontakte min udlejer i dag og sige til ham at jeg vil have at liagro kommer og kikker på den, da den har flere fejl bla. luftblanders renselem ikke kan slutte tæt pga af at den ene skrue kun kan skrues halvt ind. Tallerken sidder helt løs og kan tages af. Askelågen kan ikke lukkes. Lågen ned til røgvenderen kan ikke skrues fast da der mangler en møtrik helt ude i toppen midtfor i den ende håndtaget sidder i osv.....

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af Flunk » 27 aug 2010 06:44

Det lyder som om den trænger til et ordentligt serviceeftersyn.
Alle låger slaæ være tætte.
Tallerken skal være kittet så den er tæt.
Men som Landbo er inde på, burde kedlen kunne komme op i temp selv med disse mangler.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 27 aug 2010 08:41

Kedeltemperaturens fremløb er sat til 70 og jeg har prøvet mig frem med mange forskellige styrings indstillinger, men lige lidt hjælper det da udløbs vandet og returvandet stor set ikke ændre temperatur uanset hvad jeg gør.

krizzer85
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 25 aug 2010 10:10

Re: Hjælp Nybegynder med Pelling 27 med RKU 3 Styring fra 20

Indlæg af krizzer85 » 27 aug 2010 10:15

Nu har udlejeren lige kittet tallerken, men der står at det skal hærde i 24 timer så den kommer nok ikke op og kører før i morgen igen


Besvar