Side 1 af 2

MAN drift

: 05 apr 2010 11:48
af Tass
Hej

Så var der sgu problemer med lambda sonden igen :(

Nå men for at få en hurtig løsning slog jeg O2 styringen fra og skiftede til manuel drift.
Nu er det så lige jeg har 2 spg.

1) Man drift betyder det at styringen/Techno Matic'en bare bare skifter til den puls som man har sat i stoker puls. Og så kører med den indtil man når setpunkt.
Kan man ikke risikere at den overfodre en del under opstart så?

2) Når man hverken har foto sensor eller O2 på hvordan detekterer styringen så om der er ild.

I mit tilfælde kørte fyret fint indtil det gik i pause derefter forsøgte det at kører opstart/tænding men meldte tændings fejl efter 4 forsøg.

Jeg kan se i styringen at når jeg slår O2 styring fra så bruges foto sensoren som indikator for om der er ild. Men da denne ikke er monteret ser den aldrig der kommer bål. Jeg kunne selvfølgelig sænke værdien for denne til 0 men hvordan detekterer fyret så om der er ild. Kigger den på delta temp efter et vidst stykke tid eller venter den bare til kedlen falder under en hvis temp og så kan den regne ud at fyret er gået ud.

Skriver blot af nysgerrighed.

Fik løst problemet med lambda sonden ved at afmonterer og rense denne :)

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 12:47
af Klaus
1. Den modulerer alt efter behov for varme og går i pause hvis der ikke er behov altså lissom med ilt, den finjusterer bare ikke. Med samme parametre som med ilt går jeg ud fra!? Opstart har sin egen menu?
2. Den kører bare, men jeg mener der er en min. kedeltemperatur den stopper ved !? Men er ikke sikker.

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 13:00
af Tass
Klaus skrev:1. Den modulerer alt efter behov for varme og går i pause hvis der ikke er behov altså lissom med ilt, den finjusterer bare ikke. Med samme parametre som med ilt går jeg ud fra!? Opstart har sin egen menu?
Fik vidst ikke formuleret mig korrekt, det jeg mente var.
Hvis den nu starter fra kold tilstand og skal nå helt til setpunktet. Bruger den så bare den værdi man har i stoker puls indtil den er ved at nå setpunkt (hvilket jo godt kan tage et par timer hvis alt er gennemkoldt)
Klaus skrev:2. Den kører bare, men jeg mener der er en min. kedeltemperatur den stopper ved !? Men er ikke sikker.
Så kan den jo risikerer at fodre løs i timevis inden kedlen bliver kold.
Så godt min kedel temp i service menuen, men tænkte der må også være andre parametre den tjekker på.
Man burde kunne tjekke på om kedel temp falder konstant e.g. i 20 - 30 min selv ved max drift.

Men ok det var bare for at få en ide om hvordan styringen var skruet sammen. Tak for svar

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 13:02
af Klaus
Hvis den nu starter fra kold tilstand og skal nå helt til setpunktet. Bruger den så bare den værdi man har i stoker puls indtil den er ved at nå setpunkt (hvilket jo godt kan tage et par timer hvis alt er gennemkoldt)
Jep :great:

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 16:53
af Flunk
Ad 2 i oprindeligt indlæg, den kan bruge røgtemp til at detektere om der er ild.

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 20:35
af Tass
Flunk skrev:Ad 2 i oprindeligt indlæg, den kan bruge røgtemp til at detektere om der er ild.
Ja det så jeg godt, men nu bliver R15 desværre ikke længere solgt med røg thermometer som standard.
Så et sådanne har jeg ikke (har valgt at tilkøbe et simpelt ikke elektronisk et til en noget billigere penge)
Klaus skrev:Jep :great:
Hvis det er tilfældet skal man jo ramme temmelig præcist med denne stoker puls for ikke at overdosere eller omvendt. Men det er jo rart at vide hvis man en dag får brug for det.

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 20:37
af Klaus
Ja det er jo som en go gammeldags modulerene stoker icon_cheesygrin.gif

Re: MAN drift

: 05 apr 2010 20:47
af Flunk
Jeg har købt ekstra lambdasensor som ligger i reserve.
Hvor gammel er din Tass?
Min er næsten 3 år nu, og virker stadigt.
Har der været tegn på problemer med den inden den stod helt af?

Re: MAN drift

: 06 apr 2010 20:34
af Tass
Hej Flunk

Min lambda sonde er 2½ år nu, men det virker nu stadig. Se mine andre kommentarer i denne tråd.
Efter jeg fik skruet den ud kunne jeg se at der var bygget et lag sod (her snakker vi milimeter) op omkring den.
Fik lige stukker et lille stykke ståltråd ned i hullet, hvor jeg havde fjernet sonden fra, og fjernet det sod der sad omkring hullet.
Derefter fik sonden med en gammel tandbørste samt en lille nål til at rense hullerne. Derefter varmede jeg den op med en lighter 2-3 gange hvorefter jeg kalibrerede og så virkede den fint.
Før det havde jeg haft nogle underlige problemer med at O2 tælleren rullede rundt

viewtopic.php?f=23&t=7301

Og det endte med at jeg ikke længere kunne kalibrerer.
Men efter sidste gang hvor tælleren rullede rundt lykkedes det mig dog at kalibrerer men derefter steg O2 aldrig over 10% og så måtte jeg altså skrue sensoren løs og rense den.
Og nu spiller det bare igen :)
Skulle selvfølgelig bare have skruet sensoren ud for længe siden, men som røgrøret er monteret så spænder det lambda sonden således at man ikke umiddelbart kan skrue denne løs så det er lidt omstændigt at skille ad.
Men det er fikset nu :)
Så næste gang går der ikke så længe inden jeg lige får renset den af :)

Re: MAN drift

: 07 apr 2010 13:55
af Flunk
Fik du det til at køre manuelt uden problemer?
Så vidt jeg husker er det noget med bl.a. at halvere driftspulsen for at undgå overfodring?