Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Sodring i retort
- RasmusP
- Stoker IV
- Indlæg: 119
- Tilmeldt: 09 jan 2007 09:10
- Mit fyr: Benekov vl 25
- Areal: 150
- Brændsel: Træpiller
- Geografisk sted: Bukkerup, Sjælland
Re:
Jeg har gennem længere tid også skulle fjerne sodring hver 14. dag, men lige nu er jeg inde i en god periode hvor det ikke sker.
Jeg har prøvet det med at varme liften før den bliver blæst ind omkring retorten ved at trække det gennem en varmeblæser - det ændre ikke på hvor hurtigt sodringen kommer !
Jeg har prøvet det med at varme liften før den bliver blæst ind omkring retorten ved at trække det gennem en varmeblæser - det ændre ikke på hvor hurtigt sodringen kommer !
Rasmus
Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator
"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield
Flexsnegl - Kridtdossere - Trækstabilisator
"Livet er som et varmt karbad - Jo længere man bliver i det, des mere rynket bliver man!" Garfield
- soc
- Stoker XV
- Indlæg: 1158
- Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
- Mit fyr: Benekov vl 50
- Areal: 120
- Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
- Dagligt forbrug: rigeligt
- Årligt forbrug: alt det det kræver
- Geografisk sted: Nordjylland
- soc
- Stoker XV
- Indlæg: 1158
- Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
- Mit fyr: Benekov vl 50
- Areal: 120
- Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
- Dagligt forbrug: rigeligt
- Årligt forbrug: alt det det kræver
- Geografisk sted: Nordjylland
-
- Stoker I
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 24 jan 2007 13:04
Tak for de mange svar. De løser så vidt jeg kan se ingenting. Der var et par ? til mig:
Pauseindstillinger - ligegyldige, for mit fyr kører aldrig i pause. Sidst var i september 2006. Men de er standard for piller, med tillæg på pulstiden ved flis og smuld.
Det med at løfte bålet:
Har ingen effekt hos mig. Man kan gøre det på 2 måder.
1. Arbejde i askestop - det bruger jeg faktisk til smuld. Jeg har et par keramik-halvringe, som jeg har fået ved en fejl. De fungerer fint - løfter bålet. Kan nogen gange holde for godt på asken, som derved pakker.
2. Man kan også sætte ilten lavt nok. Derved skubbes bålet længere ud. I R15 er lufttilførslen reguleret meget ned i forhold til de store fyr, så sætter man ilt til 8.5 så ligger der en fin vulkan efter nogle dage. Men som nogen sikkert har bemærket, så soder fyret lidt for meget ved std. instillinger. (Se evt. teknologisk test, hvor R15 ikke klarer sig så godt på miljøsiden, kun C).
Flisen kan selv lave en fin vulkan, med bålet oppe i højde med knækket på de små rør. Her er askestop unødvendige.
Sneglen, jeg fik skiftet var blevet skæv efter 1. fastkørsel - så den knagede meget indtil næste fastkørsel. Karsten mente at den første snegl var svag som følge af en fabrikationsfejl.
Men som tidligere nævnt tror jeg problemet ligger i forkert forhold mellem primær (for lidt) og sekundær luft (for meget). Egenlig ikke om den brænder det ene eller det andet sted og om retorten bliver kold af indblæsningsluften. Problemet må være, som vi ser, at forbrændingen lokalt i retorten nødvenligvis må være med meget lavt ilt og dermed sod til følge. Den sætter sig og bliver hård.
Jeg tror selv løsninger ligger i at lade som R15 er en VL25 eller VL50 og bruge en af disses indstillinger, måske kombineret med at lukke lidt for sekundær hullerne - eller helt for primærluften(!). Andre bud?
Pauseindstillinger - ligegyldige, for mit fyr kører aldrig i pause. Sidst var i september 2006. Men de er standard for piller, med tillæg på pulstiden ved flis og smuld.
Det med at løfte bålet:
Har ingen effekt hos mig. Man kan gøre det på 2 måder.
1. Arbejde i askestop - det bruger jeg faktisk til smuld. Jeg har et par keramik-halvringe, som jeg har fået ved en fejl. De fungerer fint - løfter bålet. Kan nogen gange holde for godt på asken, som derved pakker.
2. Man kan også sætte ilten lavt nok. Derved skubbes bålet længere ud. I R15 er lufttilførslen reguleret meget ned i forhold til de store fyr, så sætter man ilt til 8.5 så ligger der en fin vulkan efter nogle dage. Men som nogen sikkert har bemærket, så soder fyret lidt for meget ved std. instillinger. (Se evt. teknologisk test, hvor R15 ikke klarer sig så godt på miljøsiden, kun C).
Flisen kan selv lave en fin vulkan, med bålet oppe i højde med knækket på de små rør. Her er askestop unødvendige.
Sneglen, jeg fik skiftet var blevet skæv efter 1. fastkørsel - så den knagede meget indtil næste fastkørsel. Karsten mente at den første snegl var svag som følge af en fabrikationsfejl.
Men som tidligere nævnt tror jeg problemet ligger i forkert forhold mellem primær (for lidt) og sekundær luft (for meget). Egenlig ikke om den brænder det ene eller det andet sted og om retorten bliver kold af indblæsningsluften. Problemet må være, som vi ser, at forbrændingen lokalt i retorten nødvenligvis må være med meget lavt ilt og dermed sod til følge. Den sætter sig og bliver hård.
Jeg tror selv løsninger ligger i at lade som R15 er en VL25 eller VL50 og bruge en af disses indstillinger, måske kombineret med at lukke lidt for sekundær hullerne - eller helt for primærluften(!). Andre bud?
- soc
- Stoker XV
- Indlæg: 1158
- Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
- Mit fyr: Benekov vl 50
- Areal: 120
- Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
- Dagligt forbrug: rigeligt
- Årligt forbrug: alt det det kræver
- Geografisk sted: Nordjylland