Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
JHL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jun 2009 11:53
Mit fyr: Benekov pl 27 - årg 2005
Areal: 250 + det løse
Brændsel: korn + træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg
Årligt forbrug: ca. 10 tons
Geografisk sted: Lolland

Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af JHL » 05 okt 2009 22:07

Hejsa,

Jeg er startet op på ny fyrringssæson og kører med hvede i øjeblikket m alm. kornbue. Det kører ok, men jeg døjer med fugt i bunden af fyret. Altså under askeskuffen. Jeg startede op for ca. halvanden uge siden og det er der stadig. Hvad kan jeg gøre for at undgå det? (bypass er ikke sat i endnu så røgtemperatur er godt deroppe ca 180 grader +, og fyret kører kontinuerligt uden pauser eller andet).

En anden ting, jeg tror min iltstyring er gået itu. Selvom jeg har kalibreret flere gange, så drøner ilt procent op og ned og kører på 15-22% selvom der er fuld gang i fyret. Det har gjort at jeg har slået iltstyring fra, og kører manuel drift. Uden at jeg kan helt kan finde ud af det, så det lige før jeg synes det kører mere driftsikkert m manuel drift ift. tidligere hvor jeg kørte med iltstyring. (det skal lige siges, at jeg kun har 1-2 radiatorer med termostat - resten er alm. gl. davs ventiler uden termostatstyring, så det er konstant varme der kører igennem).

Efter at have stillet lidt på blowergraf, så kører det rimelig pænt og asken ser også god fin ud og "snelandskabet" er så småt på vej. Kan det virkelig passe, at manuel drift kan køre så godt ift. iltstyring. Altså hvad skal man næsten med iltstyring så??

Den eneste årsag jeg kan komme på, er at min iltstyring har været mindre defekt igennem længere tid, for jeg skal da lang tid tilbage før jeg synes det har kørt så driftsikkert med iltstyring.

Nogen der kan hjælpe med et svar eller 2???


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af Flunk » 06 okt 2009 07:26

Mht. fugt i bunden af kedlen.
Hvad er vand% i det korn du brænder?
Virker din kedelshunt så du har min. 60 grader på returen?

Mht. iltstyring.
Den kan køre meget driftsikkert uden iltstyring, bare brændslet er det samme hele tiden, uden variationer.
Det tager tid at få den til at køre optimalt ved alle belastninger uden iltstyring. Blowergraf skal finetunes.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af Ulrik » 06 okt 2009 08:53

Fugten, kan du se om det er en utæthed eller kondens?
Den kan nemlig godt danne kondens i bunden hvis rummet den står i er kold. Der er ingen isolering i bunden af kedlen.
Hvis det er kondens, kan du fikse det ved at ligge et stykke isolering ned under bunden af kedlen.
MvH Ulrik©

JHL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 07 jun 2009 11:53
Mit fyr: Benekov pl 27 - årg 2005
Areal: 250 + det løse
Brændsel: korn + træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg
Årligt forbrug: ca. 10 tons
Geografisk sted: Lolland

Re: Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af JHL » 06 okt 2009 21:23

Tak for jeres svar.

Hm, ja shunt skulle gerne virke og retur er mere end 60 grader. Fyret står i et mindre rum ca. 14 kvm, så tvivler på om det kan være det???? Den der med isolering under fyret lyder rimelig interessant, så det skal jeg have prøvet af.

Jeg ved faktisk ikke med vand% i kornet. Men tror det er "normalt" uden at jeg aner noget om det. Det kan måske også resultere i fugt i fyret?

Utæthed tør jeg slet ikke tænke på. Er der nogle steder hvor der er svage punkter på sådan en PL27 hvor man kan kigge efter utætheder? Umiddelbart tror jeg ikke den er utæt, men det vil jeg også undersøge nærmere. Skal den så ikke tabe tryk efter et stykke tid? Det har den nemlig ikke gjort endnu???

Mht. iltstyring/manuel drift, ja der skal finjusteres en del før den manuelle drift virker rigtig, men synes faktisk det kører rigtig fint nu. Og jeg har fået en god kontakt til kornleverance, så det forsætter jeg med. Jeg panikkede lidt først pga. formodede defekt iltstyring, men det behøver man altså ikke. Jeg tar det ihvertfald stille og roligt så længe det kører som det gør nu.

Brugeravatar
var
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 maj 2007 22:53
Mit fyr: benekov pl27
Areal: 270
Brændsel: brændbart
Fremviser gerne i postnummer: 8762
Geografisk sted: hornborg

Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af var » 29 jun 2011 23:17

pas på med fugt i bunden der er gået hul i min årg 2005 , så få den isoleret ,,,,,,,,,,,,


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af John Skov Jensen » 30 jun 2011 08:41

vi må håbe han har fået styr på det. Det er jo næsten 2 år siden han skrev indlægget

/john

Brugeravatar
var
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15 maj 2007 22:53
Mit fyr: benekov pl27
Areal: 270
Brændsel: brændbart
Fremviser gerne i postnummer: 8762
Geografisk sted: hornborg

Pl27 årg. 2005 fugt i bunden / iltstyring

Indlæg af var » 28 aug 2011 22:51

bedre sent ,,,,,,,,,,,,,,,,,,!!


Besvar