Side 2 af 3

Re:

: 15 feb 2007 23:06
af Ulrik
Hannepande skrev:guys,

jeg har også fjernet både bypass-ventil og keramikplade, men røgtemp'en kommer kun lige over 100 grader, når det fyret 100%. Er der andet, jeg kan gøre?

Hørte noget om, at låget kunne isoleres yderligere, men hvordan og hvor meget giver det egentlig?

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Hanne
Prøv at måle med en anden røgtempmåler.
Den elektriske kan være defekt.

: 16 feb 2007 06:34
af Hannepande
Ja, så har jeg fået lidt at arbejde med... Jeg har jo et splinternyt R15, og røgtemp. måles automatisk, så jeg kan ikke rigtig gøre noget forkert i det henseende. Seføli kan måleren være defekt, så jeg må lige prøve med en anden.
Ang. ilten, tja, så er ilten desværre jo også alt for høj hos mig, så måske skulle jeg prøve at sætte pulsen op igen. Har jo fået Klaus's nye patentsystem installeret, så mon ikke det går bedre nu :)

Foreløbig tak :)

Mvh
Hanne

: 16 feb 2007 15:22
af Klaus
Det bliver jo spændende at høre om det også dur i en 15ner ?

: 20 feb 2007 09:17
af Rasmus
Hannepande skrev:guys,

jeg har også fjernet både bypass-ventil og keramikplade, men røgtemp'en kommer kun lige over 100 grader, når det fyret 100%. Er der andet, jeg kan gøre?

Hørte noget om, at låget kunne isoleres yderligere, men hvordan og hvor meget giver det egentlig?

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Hanne
Hej Hanne...

Hvordan går det med temperaturen...

Kom til at tænke på, om du har isoleret dit røgrør - for det er næsten det mest afgørende for at få høj røgtemp....hvis ikke, skal du have fat i noget lamel-isolering, det er beregnet til at isolere røgrør. Det hjælper i hvert fald helt sikkert.

Derfor: Ud med røgvenderpladerne, ud med by-pass-ventilen, på med noget isolering, så skulle røgtemp. altså meget gerne komme op på ca. 130 gr.

Derudover kan du sætte "pause under" til 25-30 pct., så kører fyret mere i pause, og når den så kører i drift sker det med højere ydelse. Det hjælper osse.

Mange hilsner
Rasmus

: 21 feb 2007 15:40
af Hannepande
Rasmus,
Røgtemp'en er rigtig lav, ca. 80 grader i øjeblikket, så dine råd er meget velkomne. Jeg går straks igang med at finde noget isolering :)

Tak for hjælpen...

Mvh
Hanne

: 21 feb 2007 15:45
af Ulrik
Jeg er stadig overbevist om at røgføleren er defekt.

Det kan ikke lade sig gøre at køre med en røgtemp på 100 gr. ved 100% drift når bypass og keramik er væk!

Jo, måske hvis den overhovedet ingen piller får. Er der stor flamme når den kører 100% drift?

: 21 feb 2007 15:53
af thy
billder af røgfølern ville være fint er den sat efter trækstabilisator vil den være lav...

røgtemperatur

: 24 feb 2007 20:37
af Søren Bang
Hej
Jeg har det samme problem med min R15, en meget lav røgtemperatur.
Jeg kan godt se at det må hjælpe på temperaturen i skorstenen hvis vi bare fjerner bypasslågen i fyret og lade røgen fise lige forbi varmeveksleren.... men ideen med fyret er vel at der skal varme på vandet og ikke skorstenen. Kan der skrues op for effekten af fyret istedet?
Hannepande skrev:guys,

jeg har også fjernet både bypass-ventil og keramikplade, men røgtemp'en kommer kun lige over 100 grader, når det fyret 100%. Er der andet, jeg kan gøre?

Hørte noget om, at låget kunne isoleres yderligere, men hvordan og hvor meget giver det egentlig?

Håber I kan hjælpe...

Mvh
Hanne

: 24 feb 2007 20:57
af thy
har i isoleret toppen som ulrik foreskriver i anden tråd det skulle give lidt der

: 24 feb 2007 21:38
af søren ø
Prøv næste gang jeres skorstensfejer er forbi at få ham til at måle temp. i skorstenen. Det er set før at de følere ikke er helt præcise (for at sige det pænt) Har en kammerat der havde en røgtemp. på 80 i sin r15. Så fik han puttet en manuel måler i og så steg den til 250 grader.