Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg af fyr

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
nja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 jul 2009 08:49
Mit fyr: gammelt ukendt 1960ér
Areal: 188
Brændsel: olie

Hjælp til valg af fyr

Indlæg af nja » 23 jul 2009 09:01

Hej folkens

Jeg er helt ny i det her med fyr, og er meget i tvivl hvad jeg skal vælge.
Mange fra familien har en mening men ingen har haft noget med fyr at gøre, så jeg tror jeg vælger at stole på de pros der er herinde.
huset er 188m2
den er fra 1940 ca
ingen isolering i hulmuren
men den er blevet efter isoleret på alt loft
så jeg vil tro det er middel ringe isolering pt.
(det skal dog lige siges at der bliver lavet noget ved den dårlige isolering, når vi er færdig med at flytte ind :)
jeg kan se de tidlige ejere har brugt 2400L olie i deres gamle oliefyr fra 1960 ukendt mærke.
desuden sidder der en el-varmvands beholder som de bruger til alt varmt vand og slukkede for fyret om sommeren.
der sider også en 2 år gammel olie tank på 1200L.
fyr rummet er 1,8x3,2m med skorsten i det ene hjørne.

Så er mit spørgsmål hvilket fyr skal jeg vælge, som jeg kan læse er der mange der ikke vil anbefale et fyr der kun kan bruges til en slags brændstof.

på forhånd tak
/nja


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp til valg af fyr

Indlæg af MichaelK » 23 jul 2009 13:14

Hej og velkommen til.

For det første, tror jeg at du vil finde lige så mange meninger her, som i din familie.
Valget afhænger jo oftest af flere faktore. Det kan være økonomi, brugervenlighed,
og brændselstyper.

Jeg er så en af dem, der sætter brugervenlighed i højsædet. Altså, at man kun skal
føre minimalt tilsyn med fyret, og ikke skal rense alt for ofte.
Det valg medføre så visse begrænsninger. Først med hensyn til brændsel. Da en
udstrakt grad af automatisering, oftest stiller større krav til brændslets ensartethed,
ser man ofte de mest brugervenlige fyr som rene pillefyr. Eksempelvis BioWin og
Viessmann (Du vil sandsynligvis møde andre, der er ueninge med mig på det punkt).

Ønsker man at fyrer med et bredere udvalg af brændselstyper, så som flis, raps, frugt-
kerner, og korn mv. Skal man være parat til, at afsætte mere tid til eftersyn og rensning
af fyret. Med fyr, der kan afbrænde flere typer granulerede brændselsformer (Stokerfyr),
har man muligheden for, at skifte mellem brændselstyper, og dermed altid indkøbe den
billigste. Den mulighed er der nogen brugere, der sætter højere end andre.

Rene, næsten fuldautomatiske pillefyr, er som regel dyrere i indkøb, men altså også
mere i stand til at passe sig selv. Stokerfyr er derimod billigere, men kræver mere
arbejde. Valget vil derfor afhænge, både af økonomi og af den tid man ønsker at bruge
på rensning og vedligehold.

Jf. dine oplysninger, vil et modulerende fyr (regulere selv ydelsen), klart være at foretrække.
I følge dine oplysninger, vil et fyr på ca. 10 KW, passe til dig. Det anbefales at købe et fyr,
der lige kan dække behovet, da en overproduktion af varme forringer fyringsøkonomien.
Man får mest ud af sit brændsel, jo oftere fyret skal køre for fuld skrue.

Som du måske kan ane, ud fra ovenstående, så anbefaler jeg rene pillefyr. Ikke kun pga.
brugervenlighed, men også fordi dit fyrrum ikke er så stort. Et pillefyr med integrereret
pillemagasin fylder ikke ret meget mere end et oliefyr. Hvorimod stokerfyr som regel kræver
lidt mere plads. Det kan også være svært at finde stokerfyr, med en fornuftig fyringsøkonomi,
der kan gå så langt ned i ydelse som der kræves i dit tilfælde. Der er udvalget af pillefyr i den
klasse lidt mere overskueligt.

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt videre. Udfyld venligst din profil, så behøver du ikke
at give de samme oplysninger, hver gang du skriver et indlæg. Derudover kan folk så se, hvor
du bor, og der vil så være mulighed for at du kan komme ud og se forskellige fyr i drift i dit
lokalområde.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nja
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 jul 2009 08:49
Mit fyr: gammelt ukendt 1960ér
Areal: 188
Brændsel: olie

Re: Hjælp til valg af fyr

Indlæg af nja » 23 jul 2009 14:19

mange tak det gav sku en super forklaring på alle mine spørgsmål.
Jeg takker og bukker mange gange

/nja

Heine-Olesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 feb 2009 20:00
Mit fyr: scooty 16 KW opop 418 kedel ilt+pc
Areal: 276 m2
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 7 ton

Re: Hjælp til valg af fyr

Indlæg af Heine-Olesen » 23 jul 2009 21:23

jeg har et pillefyr scotte 16 kw i mit hus 270 m2 fra 1940 den køre bare super også er den rimlig billig jeg komme nok til at bruge 6 tons pille om året ... ps skynd dig at få noget iso i den mur 2-4 år har du tjent penge på det :O)


Besvar