Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor problemfri er iltstyring/modulerende fyring i praksis?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Hvor problemfri er iltstyring/modulerende fyring i praksis?

Indlæg af nielshm » 30 jan 2009 07:22

Jeg fornemmer mange spørgsmål vedr. indstillinger frem og tilbage, udlæsning af grafer og sammenligning med andres grafer osv.
Det får mig til at tænke på, hvor problemfrit og fejlfrit denne mere avancerede styring egentlig er?
Jeg kører på 5. år med min L25 med RKU3, og er godt tilfreds. Det kræver noget erfaring at sætte blæseren rigtigt, men jeg bliver holder 100% fri for uforbrændte pillestumper og voldsom sod/røg.
Hvordan med pilleforbruget, når styringen er fuldautomatisk? Er det klemt helt i bund, hvis teknikken spiller?
Hvordan klarer I jer genenm sommerfyringen, hvor selv tomgang er for meget? Går fyret på pause eller slukker det helt?
Og kan der overhovedet smides en nyere styring på en L25 som min? Og vil det være en god ide, eller skal der nyt til?

Mange spørgsmål fra en nysgerrig mand....


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvor problemfri er iltstyring/modulerende fyring i praksis?

Indlæg af Flunk » 30 jan 2009 07:38

Hej Nielshm

Jeg har en R15 m. iltstyring.
Har energimåler på så jeg kan beregne virkningsgraden md. for md.
Det første år lå virkningsgraden på 75-86%. Da kørte jeg ikke i sommermånederne.
Årsvirkningsgrad 84%
I år kører jeg hele året, i sommermånederne startes automatisk 1-2 gange pr døgn for at producere varmt vand. Forbrug ca. 4-5 kg træpilller pr døgn. Virkningsgrad ca. 70 %
Virkningsgraden var i december oppe på 88,6%.
Jeg stiller ikke ret meget på blowergraf og indstillinger generelt mere. I den seneste tid har jeg koncentreret mig om PID indstillinger for at få fyret til at køre helt roligt.
Kan de flesdte dage holde en temp på 75 grader +/- 0,3 grader ved jævnt forbrug, og ved pludselig varmeforbrug op til +/-2 grader
Det gør at røgtemperaturen aldrik kommer ret højt op, og tabet hermed reduceres.
Om du kan spare investeringen i en ny styring hjem, er nok tvivlsomt, men jeg roder med det fordi det er interessant at optimere det.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvor problemfri er iltstyring/modulerende fyring i praksis?

Indlæg af søren ø » 30 jan 2009 09:48

Jeg har selv haft en rku3 på min benekov da jeg købte den. Man kan rigtig nok få den til at køre perfekt med denne styring, men p.g.a min nysgerrighed investerede jeg i en ny styring til den med iltstyring. Den er rimelig nem at montere, men som flunk siger, skal du nok ikke sætte næsen op efter at spare 5 ton om året på grund af den. Gør det udelukkende hvis du er nysgerrig eller hvis du skifter brændsel en gang i mellem. Der er lagt et par forprogrammerede profiler ind i styringen, som passer på piller og korn. Med ganske små justeringer får du dem til at køre med alt brændsel. Du kan altså nemt smide en ny styring på din 25'er
Sommerkørsel har ikke været noget problem, den går bare i pause.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar