Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor Bernekov?

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af danni-nielsen » 07 jan 2009 18:02

Der er jo også dette fyr http://www.twinheat.dk/dk/produkter/com ... pe-cpi-12/
det er ren plug and play, i med stikket og du er kørene ikke noget med og stå og juster til man er helt blå i hovedet.
Det ligger godt nog i den dyre ende.
På træpiller skal du kun rense en gang om måneden med det lave forbrug du får.
Har selv et der fyrer 350kvm op uden problemer.
Ville måske monter et par solfanger til det varme vand i sommer halv året.
Er sikker på Ernst drastrup her på siden er villig til og vise hvordan du kan få en god og billig fanger.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)


Claus Frederiksen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 91
Tilmeldt: 15 okt 2008 18:29
Mit fyr: benekov R15
Areal: 250+160lvvb
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 35-40 kg
Årligt forbrug: vides ik
Geografisk sted: 8983 "randers" østjylland

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af Claus Frederiksen » 07 jan 2009 19:21

hej jeg har selv investeret i en benekov r15 her den 14/12/08.. jeg havde som dig også en masse overvejelser. men valget faldt på R15 p.g.a SERVICEN !!! ved ik med passat men har ladet mig fortælle at der ik er meget hjælp at hente ved baxi.. der er det smeden man skal have fat i hvis der er noget som ik spiller max,ved benekov er den bare at ringe til karsten og han er utrolig behjælplig med div tips osv.osv. der for er det benekov jeg valgte og ik baxi...
mvh Claus

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af søren ø » 07 jan 2009 21:13

Det med hvilket fyr man skal vælge er som at stikke fingrene i en hvepserede. Alle herinde syntes vel at lige netop deres fyr er rigtig godt, og hvis man ikke syntes det, er man måske lidt bange for at indrømme det. Der er rigtig mange fyr på markedet som kan en masse godt hver især. Du må nok gøre op med dig selv hvad du forlanger af dit nye fyr; skal det have autotænd, skal det have automatisk påfyldning og automatisk askeudtræk, skal man kunne styre det fra mobilen osv osv. Hvordan er mulighederne og priserne for at købe ekstra udstyr som det ovennævnte hvis pengene er små for øjeblikket.
Når du har styr på det, kan du begynde at udelukke og indkredse dit fyrvalg.
Som vvs mand har jeg set en del stokere efterhånden, og det er Passat og Baxi som smedemestrene sælger mest af. Nogle skaffer selvfølgelig selv en kedel og betaler os for at montere den. Jeg har også set meget dyre og anerkendte mærker med brændte styringer, og i store problemer med at køre ordentligt, så derfor er en høj pris ikke nødvendigvis lig med sikker drift (desværre).
Skulle jeg vælge idag, tror jeg det blev et valg mellem Benekov (igen) og Baxi. Baxien er en pæn kedel som kører godt, uden for mange problemer, men tilvalget er måske ikke så stort.
Men kom ud og kig på de kedler du har i kikkerten mens de kører, og se hvor store de er, da mål på papir tit snyder.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af jni » 07 jan 2009 21:44

hvis du har lagt dig fast på kun at køre med træpiller, så er der en masse rigtig gode tyske/østriske kedler, der brilliere ved at være selvrensende, masse udstyr der (mod betaling)kan gøre livet lettere, (Aut påfylning af piller, askeudtag mm) samt meget fine styringer der bla regulere fremløbs temp, ifht. udetemp, start/stop af kedel via rumføler, mm
Der er en test af div. tyske anlæg her: http://www.jenni.ch/pdf/Stiftung_Warentest.pdf (priserne er slet ikke så høje som angivet i artikel)
derudover er der kommer flere nye anlæg side, bla BAXI (har klidstet sit mærke på en tysk ovn) og Valiant, samt denne her: http://www.renergi.dk/index.php?left=Prod_Pellematic (jeg tror den koster 46 kilo + momse i dk, og 46 k ink momse i tyskland)
mvh jesper

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af Meldgård » 23 jan 2010 21:15

Hvad med den lille fixe Svenske CTC Ecoflex,den er lidt genial idet den styrer ydelsen efter udetemperaturen.Et firma i Århus sælger den til ca 36000,man kan også selv smutte til Sverige og hente den,og derved spare 8-9000 kr.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvorfor Bernekov?

Indlæg af MichaelK » 23 jan 2010 23:45

Meldgård skrev:Hvad med den lille fixe Svenske CTC Ecoflex,den er lidt genial idet den styrer ydelsen efter udetemperaturen.Et firma i Århus sælger den til ca 36000,man kan også selv smutte til Sverige og hente den,og derved spare 8-9000 kr.

Ud over prisen, er det jo ikke længere noget særsyn, at nye anlæg har styringer med denne funktion 8)
At fyret automatisk kan styre ydelsen efter udetemperaturen er helt klart en stor fordel. Har man først indstillet
styringen, så den regulerer under hensyntagen til husets varmetab, så køre det bare der ud af :great:
Man undgår manuelt at skulle justerer fyret selv, i tid og utide. Udviklingen har længe peget i retning af, at
stoker/pillefyr skal køre lige så smidigt som olie- og gasfyr. Og for mange producenter er målet i høj grad nået.
Det er bare en skam, at disse anlæg som regel ligger i den høje ende af prisskalaen. Vi kan håbe at konkurrencen mellem producenterne, vil presse priserne i nedadgående retning icon_cheesygrin.gif



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar